انسان طبیعت معماریپروژه های درسیتنظیم شرایط محیطیتنظیم شرایط محیطیسبک های معماری

دانلود پاورپوینت معماری پایدار

مقدمه:

در معماری معاصر،تغییراتی که با توجه به معیاری های زیست اقلیمی و پایداری پدید می آیند،هر روز اهمیت بیشتری می یابند. سخن از پایداری در معماری را می توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیر کرد.آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان،بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن،گسترش شهر نشینی و زندگی صنعتی باعث ایجاد اثرات مخرب زیست محیطی گوناگون گردیده،که مهمترین  آنها آلودگی هوا و صدا می باشد.

معماری سبز:

بحث معماری پایدار ،بحث جدیدی نیست چه در زمان ساخت و به اصطلاح مرحله کارگاهی چه در زمان استفاده و همچنین در زمان بازسازی و تخریب یک بنا باید از مصالح و روش کار استفاده کرد که کمترین ضرر را به محیط زیست و در نتیجه بشریت وارد کند.

اصطلاح معماری پایدار یا معماری محیط زیستی به معماری حساس به مسائل پیچیده همزیستی طبیعت ،انسان و مصنوعات اطلاق می شود. این واقیعت موجب شده در اغلب کشورها معماری محیط زیستی نوعی رمان علمی ،تخیلی مربوط به آینده یا نوعی تجمل مختص قشر مرفه تلقی شود اما واقعیت با این ایده کلیشه ای نسبت به معماری محیط زیستی متفاوت است.

امروز هدف معماری محیط زیستی ایجاد تعادلی پایدار و سازمان یافته بین طبیعت،موجودات زنده و محیط مصنوع است.یا به نوعی معماری سبزو در این راه کل فرآیند معماری ،یعنی اندیشیدن و مطالعه ،طراحی ،ساخت.

فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن می باشد برای مثال از هنگامی که انسان های غارنشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است.

کلیات و اهداف در معماری سبز:

معماری سبز برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار می باشد که این نیز ناشی از نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی ومصرفی عصر حاضر است . معماری و فن آوری میتوانند از یکدیگر یاد بگیرند.  معماری “های تک” با منطق خشک تولید کلان واستفاده بی مهابا از تکنولوژی و تلفیق با کارکردگرائی شدید منجر به محیط های خنثی و بی مصرف شد حساسیت در برابر چنین وضعیتی روابط گسترده تر،از جمله ساخت مکان ،مصرف انرژی ،شهر سازی و آگاهی زیست را بوجود آورد بطوریکه امروزه اکوتک(تلفیق طبیعت با تکنولوژی) را در مقابل های تک قرار داده است.

دستور العمل اجرایی معماری سبز:

الگوهای نادرست رفتاری محیط طبیعی را ویران می کنددر حالیکه ما برای دوره طولانی بقاء ،طی نسلهای آتی به آن وابسته ایم . طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل،بعد وطی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب می بیند به علاوه مصالح مفید بوده و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند .

موضوعات مطرح در معماری سبز :
1-صرفه جوئی در انرژی
2-مسائل جهانی زیست محیطی
3-بهینه کردن پروسه تولید مصالح
4-بهره گیری از اصول معماری محلی
5-استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت محیط زیست

مصالح سبز:

1- استفاده از آن مواد شیمیائی که لایه ازن را از بین میبرند در تجهیزات مکانیکی و عایق ها اجتناب کنید.
2-از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده کنید.
3-از مصالح ساختمانی زائد یا فرآورده هائی که از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت بدست آمده استفاده کنید.
4-فرآورده های چوبی را از جنگل های کنترل شده تهیه نمائید.
5-از مواد دارای گازهای آلوده کننده اجتناب کنید.
6- از وسایل تاسیساتی با کارائی بالا استفاده کنید و بهره گیرنده از انرژی های طبیعی استفاده کنید.

معرفی معماران سبز:

  1. رنتزو پیانو
  2. نورمن فاستر
  3. سانتیاگوکالاتراوا
  4. ریچارد راجرز
  5. برنارد لاسوس
  6. اینگن هوون
  7. اوردیک
  8. کالن
  9. نیکلاس گریشماو
  10. ایتسوکو هاسه گاوا

معرفی نمونه های معماری پایدار

پروژه ی سایپرتنشی:

 را به عنوان یکی ازجاذبه های شهربمبئی می توان نام برد که به طور یقین پس از تکمیل همچون جواهری در منطقه مرکزی شهر خواهد درخشید نقش شیشه ها در زیباتر کردن و جذب بیشتر برای رساندن نور و روشنایی به این ساختمان می باشد به طوری که طول زیاد این تخم مرغ باعث استفاده بیشتر و کسب بهتر نور خورشید می گردد.شکل تخم مرغی آن باعث کاهش 10 تا 20 درصدی از فضای زمین گردیده است این ساختمان که دارای 13 طبقه ی اداری و همچنین یک طبقه همکف می باشد ساختمانی فوق مدرن به شمار می آید.

برج اکو شهری عمودی در میان شهر افقی:

تصور کنید قرار است در ساختمانی که هرگز اجباری برای ترک آنجا نخواهید داشت زندگی کنید آیا این امر شدنی است و این رویا به تحقق خواهد پیوست؟

برج مرتفع اکو در لندن شاید بتواند این رویا رابه حقیقت تبدیل کند .این برج که برنامه ریزی و طراحی آن است طرحی جامع در ارتفاع بالا و دارای 100 هزار واحد مسکونی و شامل 500 طبقه می باشد که به راستی  می توان گفت این ساختمان خود حکم یک شهر عمودی را دارد این طرح نمونه ای از توسعه پایدار در شهر می باشد که بدون لطمه وارد کردن و صدمه زدن به ساختار تاریخی شهر،آثار باستانی باعث ایجاد معماری مدرن و توسعه ی شهری می شود

توجه :این پاورپوینت دارای ۴۸ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت بررسی کامل بادگیرها

دانلود پاورپوینت معماری پایدار

دانلود پاورپوینت معماری هم ساز با طبیعت ایران

دانلود پاورپوینت نقش اقلیم در معماری

دانلود پاورپوینت اصول معماری سبز

دانلود پاورپوینت کتاب تنظیم شرایط محیطی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا