سبک های معماری

دانلود پاورپوینت معماری پیدایش کیهانی- غیرخطی

مباحث کلیدی معماری پیدایش کیهانی

*آشنا بودن معمار با علم و فلسفه روز
*تحولات به وجود آمده در فیزیک ذرات بنیادین – نجوم – ریاضی –تکامل فضا و زمان در چند سال اخیر
*تبدیل جهان مکانیکی به جهان ارگانیک(زنده)
*گشوده شدن مباحثی همچون آشفتگی – هندسه نا اقلیدسی – نظریه پیچیدگی وفیزیک غیر خطی
*فضا – زمان و اجسام به صورت متحول – سیال – فعال – درگیر با یکدیگر ودر ارتباط غیر خطی (چند بعدی)
*نظم و بی نظمی در کنار هم
* تشبیه کردن این جهان به یک ابر در حال تحول

برخی از معماران این سبک

چارلز جنکز

فرانک گری

پیتر آیزیمن

دانیل لیبسکیند

میس ون دروهه

ادوارد لارنز

بنوآ مندلبرو

ساختمان های معروف سبک پیدایش کیهانی

لغات کلیدی در مورد برش کیهانی 

1_توجه به نشانه های کیهانی
2_ علم پیچیدگی
3_ خود سازماندگی
4_ مشابهت خودی
5_ پرش
6_ فراکتال
7_آشفتگی
8_ منطق مخدوش
9_ عدم قطیعت
10_ گسترش غیر خطی
11_ اثر پروانه

ساختمان شاخص موزه گوگنهایم در بیلبائو

هشت مورد ضابطه ی معماری پیدایش کیهانی از نظر جنکز

1_ ساختمان مجاور طبیعت با استفاده از گفتمان طبیعی
2_ نمایش مبدا کیهانی،سازماندهی خودی،ظاهر شدن و پرش به یک سطح بالاتر یا پایین تر
3_ عمق سازماندهی،چند ظرفیتی،پیچیدگی و مرز آشفتگی
4_ تجلیل از گوناگونی،تنوع،دگرگونی،خصوصاًاز سیستم های تشدید کننده تباین
5_ ایجاد گو ناگونی از طریق روش های تکه چسبانی (کولاژ)،خوشه چینی انقلابی،و روی هم قرار دادن
6- تصدیق زمان و برنامه ی اجباری آن که شامل ضرورت شناخت چرخه ی صبیعی و کثرت گرایی سیاسی است
7_ بیان موضوعات به صورت نشانه های دو گانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ایده ها
8_ توجه به علم،خصوصاً علم معاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی

فرانک گری (Frank Gehry) معمار مشهور کانادایی/آمریکایی.

او در سال ۱۹۲۹ م در خانواده‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود.او در سال ۱۹۴۷ م به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کردودر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل در رشته معماری پرداخت. در سال ۱۹۵۶ م در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لوکوربوزیه مشاهده کرد این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گری مانند استفاده از فرمهای هندسی ساده مشاهده کرد. به طور کلی در کارهای گری نوعی تندیس گرائی را می‌توان مشاهده کرد .از نمونه کارهای فرانک گری میتوان به موزه گوگنهایم واقع در شهر بیلبائو اسپانیا و همچنین سالن کنسرت والت دیسنی که جنس نمای آن از استنلس استیل پوشانیده شده در لوس آنجلس اشاره کرد.در کارهای فرانک گری خط راست وجود ندارد. موزه ی گوگنهایم پلان این موزه به شکل گلی در حال شکفتن است و اجزای ساختمان از مرکز به سمت بیرون گسترش یافته است. جنس نمای موزه از ورق تیتانیوم است.

گهری در سال 1987 بمنظور طراحی کنسرت هال والت دیسنی در لوس آنجلس گماشته شد.
طرح مزین به ورقهای ضد زنگ و مواج بود که سقف های مواج تالار دیزنی با استنلس استیل پوشانیده شدند که ارجح تر از سنگ که از اول پیشنهاد شده بود و یا تیتانیوم که در گو گنهایم بکار برده شد،می باشد.آنها با این عمل نورانی تر بودن و شناور به نظر رسیدن ،پروژه را بدست آوردند.
و در فضای داخلی آن 360 درجه محل نشستن طراحی شده بود . گهری در این طرح سعی در ایجاد عمق در معماری بود که تا حد بسیار زیادی به این امر دست یافت . بنا همچون یخ در حال ذوب شدن سازه را تحت تاثیر قرار می دهد و باز هم مثل همیشه نور مسیر خود را در ساختمان پیدا می کند . انگار فرمها قبل از تثبیت حالت خود نقطه مشترک خود و نور را باز نگه داشته اند .
لوله های مثلثی شکل و بادبندی خارجی که در انتظار پوسته خارجی خود هستند تا با وقار خودنمایی کنند .
دیدگاه منتقدان در مورد این بنا جنبه های مختلفی را در بر داشت که از لحاظ کجایی نقاط تاکید افراد قابل بررسی است .

معرفی موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو
موزه گوگنهایم بیلبائو

ساخت اثری بمنظور بازگشت به آینده ،یک گل سرخ ،نهنگ ، کشتی و ..ساختمانی که ترکیب همگونی از معماری و مجسمه سازی و پیکره تراشی است که تعاریف هم آیش و هم سانی را به مبارزه می طلبد. رنگین کمانی از جنس تیتانیوم حجم ساختمان را بین جامد و مایع شناور می سازد .
مبنا و دلیل این تلفیق ها در انگیزه های معمارانه نهفته است . این تلفیق ها حاصل قرائتی است از برنامه موزه . انفجاری از جنس تفکر فرمها را به سخن وا می دارد .
بندر بیلبائو بزرگترین شهر منطقه ی جدایی طلب باسک در شمال اسپانیا است، در این منطقه،همواره خشونت ها و در گیری های جدایی طلبانه باعث نمایش چهرهای خشن از آن شده است. ولی با افتتاح موزه ی گوگنهایم در اکتبر 1997،توجه هنرمندان و هنر دوستان سراسر جهان،به شهر بیلبائو به عنوان یک شهر هنر پرور جلب شد.

در این طرح استمرار نرم – امواج – چرخش- مشابهت خودی به صورت خلاقانه طراحی شده است.

دانیل لیبسکیند

دانیل لیبسکیند، معمار پیشرو لهستانی که طرح پیشنهادی بحث­برانگیز توسعه موزه Victoria & Albert را در کارنامه خود دارد، اخیراً موزه یهودیان را در برلین طراحی کرده است. مؤسسه موزه یهودیان، بخاطر وجود برخی مشکلات در برنامه­ریزی اولیه موزه، تصمیم گرفت ساختمان موزه بدون نمایش هرگونه اثر نمایشگاهی افتتاح شود و خود معماری لیبسکیند تنها موضوع نمایشگاهی موزه باشد. واکنش عمومی نسبت به این فضای صامت و تأثیرگذار به قدری مثبت بود که مدیران موزه در سال­های بعد نیز همین سبک و سیاق را ادامه دادند. با اینکه موزه یهودیان بطور رسمی، در سپتامبر 2004، با به نمایش­گذاردن مجموعه­ای مشتمل بر 4000 اثر نمایشگاهی، افتتاح شد، لیکن از زمان افتتاح غیررسمی آن در سال 1999 تاکنون 350000 نفر از این موزه و ساختمان آن بازدید به عمل آورده­اند.

لیبسکیند در طراحی این موزه 3 مسیر در نظر گرفته.این مسیرها از 3 مفهوم ویرانی، سرگردانی و وجود سر چشمه می گیرند که در زندگی یهودیان آلمان همواره موجود بود. مسیر اول و دوم هیچ کدام به فضاهای نمایشگاهی نمی رسند و مسیر سوم یا همان “وجود” به گالری ها می رسد.
*مسیر ویرانی به برج هولوکاست منتهی می شود که از دیگر اجزای ساختمان جداست. کف این قسمت پر است از صورتک های چدنی که بازدید کنندگان باید از رویشان عبور کنند و با پا گذاشتن روی آنها صدایی شبیه جیغ انسان شنیده می شود. خطوط روی بنا هم نشأت گرفته از نقشه شهر برلین و نشان دهنده محله های یهودی نشین و خیابان هایی است که در آنها اتفاق یا حادثه ای مهم و تاریخی مرتبط با یهودیان روی داده است.
*مسیر سرگردانی از فضاهایی تشکیل شده که پنجره هایی به روبرو دارند. این مسیر ها و پنجره ها به چیز خاصی نمی رسند و هدف آنها القای مفهوم سرگردانی به بازدید کنندگان است.

این فایل دارای 40 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مسقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

معرفی معماری  پرش کیهانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا