انسان طبیعت معماریبزرگان معماریسبک های معماری

دانلود پاورپوینت معرفی طرح های معماری کامپیوتری فرانک گهری

آیا نگرش جدید به معماری ، نوعی تغییر ذهنیت است؟
اگر براستی الگویی نو در معماری در کار است، پس تغییر و تحول بوجود آمده در علوم ، مذهب و سیاست را نیز مورد بازتاب قرار خواهد داد ؟

_ معماری گهری معماری بی قانون

_ گهری با معماری وساختمان ازروی طرحهای معین موافق نیست
_ مجله تایمز :موزه گوگنهایم مهمترین اثرمعماری قرن حاضر
_ چارلز جنکز : موزه گوگنهایم در کنار کلیسای رونشان موثرترین اثرمعماری قرن حاضر
_ فیلیب جانسون: کارگهری گفتاری نیست هنر است.

چالز جنکس در مورد معماری کامپیوتری میگوید:

جهان در راهی پیش میرود که تنها دنیای داروینی نیست. داروین بر اساس یک سری نمونه های طبیعی مانند تکامل پرندگان ادعا کرد که جهان به آرامی سرعت می گیرد، اما اگر به تکامل در مقیاسی بزرگتر بنگریم ، تکاملی کیهانی یا تکاملی فرهنگی میبینیم که در حال جهش است و رشدی تصاعدی دارد. این بدان معناست که همه چیز غیر قابل پیشبینی تر از آن است که داروین تصور می کرد و این بطور اساسی دیدی شگفت انگیز تر از دنیاست.

_ بیوگرافی فرانگ گهری:

فرانک اُوِن گهری در سال ۱۹۲۹ در تورنتو کانادا (Toronto Ontario Canada) متولد شد. او درسن ۱۷ سالگی( ۱۹۴۷) به لوس آنجلس مهاجرت کرد.
در حین تحصیل در مدرسه در شرکتی کارآموزی می کرد.
وی مدرک خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه هاروارد از مرکز U.S.C دریافت کرد .
بعد از آن بصورت تمام وقت در شرکت ( Associates Victor Gruen) مشغول کار شد .

_ فرانک گهری و نگرش جدید به معماری

در این میان فرانک گهری از زمره معمارانی است که با دیدگاهی جهش یافته از رنگ خودش به خلق رویدادهایی معمارانه می پردازد.

_ طراحی خانه شخصی سانتا مونیکا در کالیفورنیا(Santa Monica-1977-8)
اولین جهش معمارانه او در طراحی دوباره منزل شخصی اش جلوه گر می شود .در سال ۱۹۷۷ ماکتی از خانه اش ارائه می کند که به مرحله ساخت نمیرسد و دلیل عمده آن را مد نظر قرار ندادن ابعاد ارزشی خانه قدیمی خود میداند .

_ خانه وینتون در روکلین کالیفرنیا (۱۹۸۷) Winton Guest House
رویکردی غیر منتظره از دریچه اُرگانیک هندسه جسورانه و متفاوت با کار های قبلی او بود یک دسته از مستطیل ها ، مربع ها ، و هرم ها ارزش های عملکردی متفاوت در خانه را نشان می دادند. متاثر از نقاشی بیجان بطری و جام Giorgio Morandi’s انفصال خارجی در مقابل اتصال داخلی جانمایه ای با روحیه کارهای گذشته اما در پوسته ای جدید

_ موزه ویترا طراحی فرانگ گری

سال ۱۹۸۷ در آلمان
محل نمایش مبلمان و اثاثیه دستساز
اعطاینهایت آزادی را به ماهیت ذاتی فرمها

_ تالار کنسرت والت دیسنی( لس آنجلس-۱۹۸۹) Walt Disney Concert Hall

طراحی کنسرت هال والت دیسنی در لوس آنجلس سال ۱۹۸۷
طرح مزین به ورقهای ضد زنگ و مواج
طراحی ۳۶۰ درجه محل نشستن در فضای داخلی
سعی در ایجاد عمق در معماری

_ هتل مارکز در ریسکال(اسپانیا ، السیگو) طراح فرانک گری

_ گهری در این هتل از ورق های تیتانیوم صورتی و طلایی براق و ضد زنگ برای پوشش سقف استفاده کره است سعی در تلفیق یک سری خطوط صاف و خطوط منحنی دیوار های بنا با ماسه سنگ پوشیده است. هتل به وسیله ستون ها از سایت بالاتر آمده که یک میدان ورودی را هم ایجاد کرده است

_ موزه گوگنهایم ابوظبی فرانک گری

با مشاهده این پروژه اولین چیزی که حس می شود تغییر رویکرد در فلسفه کاری و جهانبینی فرانک گهری دارد
فرانک گهری در پروژه موزه گوگنهایم ابوظبی از احجام ساده و پایه (کره-استوانه-مکعب-مخروط) روی آورده و می توان گفت که باردیگر به نظریه ها و اصول کوبیسم روی آورده است
استفاده از احجام پایه و تعریف بعد سوم به عنوان ضخامت و عمق و نه عرض .فرانک گهری با همان نگرش کوبیسم حجمهای محدب و مقعر را به ترکیب هنری در آورد، و فضاهای پر و خالی را چون عنصری کمال بخش بر آنها افزود.

_ موزه گوگنهایم بیلبائواسپانیا (۹۷-۱۹۹۲)فرانک گری

به عنوان سازه‌ای منحصر بفرد که اوج خلاقیت معماری در آن به کار رفته، شناخته شده است.
این موزه با ظرافت خاص و به یاری خلاقیت بکار رفته در آن،علاوه بر اینکه با دنیای اطرافش مرتبط است وحدانیت خود را نیز به مدد فرم خاص خود حفظ کرده است

_ اهداف ساخت موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا
_ پیشینه ساخت موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا
_ تکامل تدریجی موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا

 

_ طراحی آتریوم موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا فرانک گری

در نگاه اول ،چشمگیر ترین ویژگی آتریوم پهنای آن است و گنجایش عمودی آن ،که با سلسله فرم های خمیده معلق که به صورت تاجی در می آیند به سوی بالا می رود .او در طرح دهلیز مرکزی موزه فضایی قدرتمند و مالامال از تنوع و پیچیدگی را خلق کرده است ،به نحوی که بازدید کنندگان پس از دیدار از یک گالری مجددا به این فضا باز می گردند ، البته این بار زاویه ای جدید که مشحون از تجربیات بصری جدید خواهد بود .این رفت و برگشت نخست به راحتی امکان برپایی چندین نمایشگاه همزمان را فراهم می سازد ،در حالی که در الگوی متداول ” زنجیره گالری ها ” تفکیک و تمایز نمایشگاه ها به دشواری میسر است
.دوم اینکه نوعی نقطه گذاری در طول دیدار از نمایشگاه های موزه به وجود آورده است که با وجود تنوع فضایی و جذابیت های بصری فضای مرگزی ،میل و حوصله بازدید کنندگان بدین ترتیب افزایش می یابد .
سوم اینکه با حفظ پیوستگی فضایی موزه ، سنگینی و سکوت لازم در خلال دیدار ممتد از نمایشگاه ها را مکررا“ برهم زده و دقایق پر تفنن و نشاط انگیزی را در طول بازدید فراهم می سازد .بدین ترتیب تمام هیجانی که شکل بیرونی ساختمان در ذهن بیننده پدید می آورد ،در داخل دهلیز مرکزی فروکش نکرده و حتی افزایش می یابد .اما فضای اصلی و مرکزی موزه ،انرژی عظیم بصری خود را نه از جایگاه عملکردیش ،بلکه از هجوم بی پایان خطوط و اشکال متنوع که جلوه ای نئو گوتیک بدان بخشیده کسب کرده است

_ طراحی سازه به کمک نرم افزارهای رایانه ای طراح فرانک گری

پیچیدگی اشکال در پروژه چنان بود که روشهای ارائه پروژه بصورت دوبعدی از عهده بر نمی آمد . کامپیوتر به عنوان تنها ابزار دیداری کردن و اجرا ، امکان فنی مسلط شدن بر چند و چون پروژه از لحاظ شکلی و اقتصادی را فراهم آورد
کارخانجات سازنده مستقیما از فایل های کامپیوتری برای طراحی و کنترل ساخت اجزا استفاده کرده اند . سازه یکپارچه از فولاد است . سازه نگه دارنده حجمهای خمیده از قطعات راست خط تشکیل شده است که ابعادشان بر اساس شعاع های منحنی تغییر می کند .

_ استفاده از تیتانیوم برای پوشش معماری کامپیوتری فرانک گری

گهری ابتدا قصد داشت از فولاد ضد زنگ برای پوشش “گل” استفاده کند ، اما آزمایشهای روکش سطح نا موفق از آب در آمد . سپس توجهش به تیتانیومی که تصادفا در دفترش بود جلب شد . این آلیاژ در برابر رنگ پریدگی مقاوم است و نور را هم بهتر از فولاد ضد زنگ می گیرد ، گرمتر است ، بیشتر تغییر می پذیرد و زنده تر است .در آن زمان نیز تیتانیوم ارزان بود و از لحاظ مقاومت با فولاد برابری می کرد و می توان آنرا بصورت ورق های بسیار نازکی در آورد . در پروژه موزه ورق ها ۰.۳۸میلی متر ضخامت دارند و وزن کمتری دارند .نقشی که با این پوشش ایجاد شده است از حالت یکپارچگی موزه می کاهد و به آن درخشش و حضور شهری می بخشد .

_ بیشتر متفاوت است More is different

معماری گهری ، از یک معماری دو بعدی که سطوح را در مقابل و در تقابل با یکدیگر نشان می داد (Gehry House at Santa Monica ) به سمت یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا کرده است و بهترین نمونه کار او در این زمینه موزه گوگنهایم بیلبائو است .در این ساختمان می توان گفت “سازه تابع فرم”است. اگر میس وندروه شعار کمتر بیشتر است را در معماری مدرن مطرح کرد ، او به دنبال More ” ” کمال بود و در راه رسیدن به آن برخی عوامل را فدای هدف می کرد. اما شعار ” More is Different ” که آن را به گهری نسبت می دهند را می توان اینگونه تفسیر کرد که ، گهری به وسیله متفاوت ها و از راه تضاد به کمال مطلوب، دست میابد .

_ معماری گهری از نظر فلسفی

اما او معماری خود را به حالت ناتمام و در حال شدن باقی می گذارد . آیا کیفیت عمده زندگی این نیست ؟ آیا در عصر ما ، با این همه دگرگونی ها ، هنوز هم می توان به ارزشها و معیار ها به صورت ثابت و پایدار معتقد بود؟

_ کتابخانه دانشگاه پرینستون نیوجرسی
_ پاویون سرپنتین Serpentine Gallery Pavilion 2008 London, UK
_ پارک میلنیوم

این فایل دارای ۶۵ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا