معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت مقایسه تطبیقی معابد بودایی و مسجد

تعریف دین بودا:

اسم واقعی بودا، سیدارتا (Siddhartha) یعنى کامیاب نامیده مى شد. او از خاندان گوآتاما بود. وی فرزند رئیس قبیله ای در شمال هند بوددر حدود سال 563 ق .م . به دنیا آمد و خود و تمام خانواده اش هندو مذهب بودند. ستاره شناسان پیشگویى کرده بودند که این شاهزاده پس از مشاهده نمونه هاى بیمارى ، پیرى و مرگ و برخورد با یک ریاضت کش دنیا را ترک خواهد کرد و به ریاضت روى خواهد آورد. بدین سبب پدرش دستور داده بود وى را به دور از ناملایمات زندگى بشرى و در ناز و نعمت پرورش دهند و مراقب رفتار و کردار او باشند تا اینکه در 29 سالگى ،در آن زمان با سه واقعه مواجه شد که این سه واقعه تمام زندگی وی را متحول کردند :مردی بسیار پیر و ناتوان به واسطه کهولت سن، مردی پیر که دچار بیماری بسیار سختی بود (احتمالاً جذام) و یک جسد. وی با دیدن این مناظر تصمیم گرفت تا راهی برای کمک به مردمانش بیابد و معنای واقعی زندگی را پیدا کند لقب بودا:
بودا(Buddha) به معناى بیدار لقب گوتاماشاکیامونىGautamamuni -Sakya) بنیانگذار مکتب بودیسم است .
چهار اصل تفکر بودا:
_ اول آنکه رنج جزء جدایی ناپذیر تمامی مراحل طبیعی زندگی است: تولد ، بیماری، پیری و مرگ.
_ دوم ، هوس باعث رنج است.
_ سوم ، برای غلبه بر درد و رنج می بایست از تمامی هوسها وخودخواهی ها دور شد .
_ چهارمین اصل به بیان چگونگی دست یافتن به سه اصل قبلی پرداخته است.

_ مفهوم معبد بودا:

مکان عبادت برای انسان تا جایی که امر عبادت تحقق می پذیرد. می توانیم پرستیدن چیز یا کسی را جدا از عبادت کردن آن چیز یا کس بشماریم و این دو واژه را متفاوت با یکدیگر بدانیم و بر همین پایه معبد را از پرستشگاه جدا بدانیم.
فضای اولیه معابد ، صفه هایی بود که بر فراز صخره ها ساخته شده و فاقد هر گونه سقفی بود. در بالاترین نقطه ی صفه شی مقدس را نهاده و در مقابل آن به حالت احترام با کلام و سرود ، در انتقال اندیشه به فضای لایتناهی ، نیازهای درونی را شکل می بخشیده ند.
معبد به معنای مشخص که خاص عبادتهای فردی و فردی جمعی ساخته می شده و به ادیانی سازمان یافته تعلق داشته است و به سرزمین معین سلطه داشته است .شکل یکسان مدلی یکسان و قانون بندی شده (چه در سطح چگونگی کالبدی و چه در سطح رابطه های کاربردی و اجرایی ) داشته باشد.

_ مکان یابی و جایگزینی معبد های بودایی:

جدا از شکلهای فرعی و میانی ، در زمینه مکان یابی و جایگزینی معبد ها به پنج راه و روال اصلی می رسیم، که عبارتند از :
اول معابدی که در دل کوه و صخره ها کاوید شده اند؛
دوم معابدی که روی سطح زمین ، روی تلی کم یا بیش بزرگ بنا شده و دارای حجمی بسته اند؛
سوم معابدی که روی سطح طبیعی زمین و معمولاً در ارتفاع نسبت به اطراف بنا شده اند و فاقد دیوارند؛
چهارم معابدی که زیر سطح زمین کاویده شده اند؛
پنجم فضای تصور شده ی نمادی ؛ به مثابه ی معبد؛

_ انواع معابد بودایی

_ معبد کاویده
_ معبد بسته
_ معبد باز
_ معبد پنهان

_ آیین های چین باستان

در چین ادیان و فلسفه های گوناگونی رواج داشت که مهمتـــرین آنها اندیشه های
1- کنفوسیوسی
2- دائوئی ( تائوئی )‌
3- بودایی بود .
کنفوسیــوس ( 407 –551 ق.م )‌مبلغ وفاداری و نظم و احترام بود . فلسفـــه او بر بنیان ذن یعنی عواطف و مهر و محبت انســـانی قرار داشت . عشق به ابا و گذشتگان در اندیشه کنفوسیوس جایگاهی ارجمند داشت .

_ معرفی معابد چینی

در معماری هر کشوری پرستشگاههــا از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردارند . مجموعه معابد به جای مانده در کشور چین با توجه به تعدد و تنوع ادیان مورد قبول در آن بسیــار متنوع می باشند .
معابد بودایی در چین :
به این معابد راههــای طبیعی بسیار زیادی منتهی می شود ، که معمولا بر سرازیر های پیچ در پیچ کشیده شده و با دروازه های آراسته ای بنام “ پای لوش “ مشخص گردیده است . بـرای رهانیدن شیطان در برخی مدخلهـا ، پیکره های کراهت انگیزی گذاشته شده است . رواج آئین بودایی ظاهرا تغییر مهمی در طــرح معابد چینی بوجود نیاورد ، چون معابد تائویی و بودایی را از روی یک نقشـه می ساختند که در واقع همـــــان نقشه خانه چینیان بود و آن را برای مقـــاصد مذهبی آماده می کردند . ترتیب حیاط سازی ، با تالارهای مجـاور ، شبیه خانه های مسکونی بود . تالارهای واقع در حیاطهای جلو اختصــاص به پرستش خدایان یا بودا داشت ، در صـــورتی که نقاط مسکونی در پشت معبد محل اقامت راهبان بود .

_ مصالح معبد بودایی در چین

_ پاگودا
از آثار برجسته و شاخص هنر معماری خاور دور بویژه چین پاگودا است . این بناهای چتری شکل . چند طبقه اند که تعداد طبقات آنهـا فرد است چون عدد زوج در نزد چینی ها نحس است . پاگودا از درون دارای پله های مارپیچی و گردان است . هر چتر به ایـــوان گردی ختم می شود که ماموران حکومتی در این ایوانها مسائل مملکتی را را بررسی می کردند ، دومین کارکرد این بناهـــا جهت دعا و نیایش بوده و سوم پیشگویان چین در آن بخش طالع بینی می کردند و از طرفی جهت وزش باد را مشخص می نمود .

_ معرفی پا گودای شی چیا:

ساخت 1056 م. سازه ای هشت ضلعی و پنچ طبقه که تماما از چوب ساخته شده است،به جز در پی و همکف. روش قاب بندی شاه تیر ها توام با استفاده ی ماهرانه از دستک ها در این بنا از ویژگی های معماری چینی است . فرم پاگودا با الهام از استوپا و برج هایی که در هند نماد کوه مرو هستند به وجود آمده است.

_ معرفی معبد فو کونگ:

نزدیک کوه ووتای ،شانسی. تالار اصلی چوبین ساخت 850تا 860 م. این بنا قدیمی ترین بنای چین است و قدمت آن به دوره ی سلسله تانگ می رسد.

_ معبد بودای خفته:

معبد بودای خوابیده ( Wat Pho ) یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین معبدهای تایلند است که ترکیبی از تاریخ وعلم پزشکی سنتی تایلندی است. همچنین این معبد مرکزی برای مدیتیشن و آموزش ماساژ سنتی است. بیش از 1000 مجسمه بودا در این معبد وجود دارند و بیشتر شهرت آن، به خاطر وجود مجسمه بودای خوابیده طلایی ( Gold Reclining Buddha ) به طول 46 متر و بلندی 15 متر است.

_ معرفی آیین های ژاپن

ژاپنی ها آیین های متعددی دارند که عبارتند از:
1-مذهب شینتو
2-کنفوسیوس
3-بودا یی و
4- مذهب بومی ژاپن ،شین تائو

_ معابد بودایی ژاپن:

دین بودا در اواسط سده ششم میلادی از هندوستان وارد ژاپن شد و پس از حمایت امپراطور در سراسر کشور انتشار یافت. و پیروان بسیاری یافت و همین امر موجب شد تا عصر نوینی را در آن کشور پدید آورد. دین بودایی ژاپنی که وابسته به شاخه ماهایانایی دین بودا است، بطور کلی رستگار شدن در بهشت را برای هرکس بیشتر تلقین می کند تا تکامل نفس را ،شاخه های بودایی موجود در ژاپن عبارتند از: بودو،جودوشین ،میچرن،شینگون،تندایی و ذن.

_ معرفی معبد هوریوجی:

دسترسی به معابد یا انتخاب زمین معبد که توسط مکاتب سری و مخفی بودایی مثل فرقه های تیدای و شینگون عصر هیان و فرقه ذن در قرون وسطی انجام می گرفت. اکثر این فرقه ها معبد هایشان در دل کوه مخفی بود و احتیاجی به حیاط نداشتند. معبد موروجی یک معبد کوهستانی بود که متعلق به سبک شینگون است سقف آن به صورت یک شیروانی پنج طبقه است با یک سالن اصلی که در قرن ششم آن را ساختند، ساخت شیروانیهای سه گوش برای معابد خود یکی از علائم فرقه بودایی است که در قرن دهم این شیروانی های پنج طبقه می ساختند.

_ معبد هوریو،نارا:

معبد بودایی که بر ویرانه های بنایی متعلق به 607 م. ساخته شده است. ساختار بنای کنونی کار نجاران بودایی پادشاهی پائکچه در کره است.
_ کوشک هو دو:
کوشکی مخصوص تفریحات که بر اساس الگوی بنا های اشرافی چین ساخته شده است.
این بنا که بعدها به معبدی بودایی تبدیل شد نمادی است از (خاک بهشت) پلان آن به شکل ققنوسی در پرواز است

_ معرفی معابد بودایی در هند:

اگر چه قدمت آثار معماری هند به 2500 ق م می رسد (موهنجودارو و هاراپا )تمدن هند هزار سال بعد و با هجوم اریایی ها اغاز شد. تجلی این امر وداها بود که در قرن 9ق م به صورت مکتوب در امد. اکنون هثری از اجر و سنگ در معماری مربوط نیست. شروع استفاده از اجر و سنگ به بعد از ظهور کیش بودایی که عملا اصلاحی بود بر هندوییسم بوجود امد . در قرن 3ق م در دوره امپراطور اشوکا معبدهایی به یادبود گوتمه بوده در سانچی ساخته شد. در سانچی بود که استوپا (پرستشگاه بودایی) به صورت یک فرم معماری ظاهر شد. استوپا که در اصل گور تپه ی نیم کروی بود بعدها در معماری بودایی اهمیتی بسیار یافت. بخش چتری مانند به نام (درخت عالم) که بر روی ان ساخته می ساختند منشا انواع گوناگون پاگودا در خاور دور شد. نقش برجسته های تزیینی توراناها (دروازه های سنگی)اطلاعاتی از ساختمانهای چوبی ان دوره است.

_ معرفی استوپای هندی:

استوپا ها درمعماری هند ویژگی خاصی دارند و از ان جمله بنا های بسیارمهم و حائز اهمیت دین بودایی هستند. این آثار در روزگاران کهن پشته خاکی بود که بر گوری قرار می گرفت. در آئین بودا به یک بقعه(گنبد) یادبود تبدیل گردید و معمولا بقایای جسد یک پارسای بودایی در آن قرار داده می شد.

_ استوپای سانچی در هند:

معروفترین استوپای هند، دارای پلکان در سمت جنوب پلکانی دارد که به استوپا(ساقه گنبد به ارتفاع6 متر) منتهی می شود و دسترسی به یک راهروی باریک نرده دار در گرداگرد گنبد را میسر می سازد. ارتفاع گنبد از زمین 15 متراست که از آجر ساخته شده است

_ معرفی معبد غاری در هند:

در حالیکه پارسیان مرده ها را در استوپا قرار می دادند رهروان زنده دل در سنگ های کوه معابدی ایجاد می کردند که در انها به خلوت تن اسایی ارامش و امنیت زندگی می کردند. تعداد فراوانی از این غارها برای انجمنهای رهروان بودایی بود .بیشتر این معابد دارای سردری نعلی شکل هستند.

_ معرفی غار آجانتا:

این غار علاوه بر آنکه جای بزرگترین و با اهمیت ترین نقاشیهای بودایی هستند. با معبد کارلی برابری می کنند و از این نظر نمونه ای از هنر ترکیبی خاص معابد هندی هستند. در غار تالارهای اجتماعات وسیع وجود دارد که سقف آنها با طرحهای بسیار زیبا کنده کاری و نقاشی شده و بر ستونهای محکم بر پا شده که این ستونها در پایین چهار گوش در قسمت بالا مدور، و به نواره های گل آذین شده اند.

_ معرفی برج بوده گایا در هند:

جالب ترین معبد از معابد بودایی هند این برج بزرگ است که با طاقهای جناقی (تیزه دار)خود ممتاز است و تاریخ ان به سده ی نخست میلادی میرسد.هرچند که بقایای معماری بودایی همه ناقص است و شکوه و عظمت انها بیشتر در هنر پیکر تراشی است.
_ تاثیر بودا در آسیای جنوب شرقی:
_ معرفی معبد بزرگ آنگکور وات
_ معرفی پرستشگاه استوپای بزرگ بوروبودور
_ معرفی معبد آناندا، پاگان

_ مقایسه تطبیقی بین فضا های معبد و مسجد:

_ فضاهای مسجد
1-ورودی
2- صحن و حیاط
3-ایوان
4- رواق
5- مناره -گلدسته
6- گنبد
7- شبستان
8-محراب
9-حوض
10- وضوخانه
_ فضاهای معبد
1-ورودی
2 -حیاط در معبد آنگکور وات
3-ایوان در معبد غاری وپاگودا
4-راههای جانبی در معبد هوریانا
5- تالار در اغار اجانتا
6- گنبد(بقعه) دراستوپا
7-شبستان در معبدغاری کارلی
8-مذبح در معبدغاری کارلی
9-استوپا درمعبد غاری کارلی
10-کوشک در معبد هوریانا

_ نحوه ی قرار گیری مسجد و معابد بودایی:

_ نحوه نورگیری در مسجد و معابد بودایی

_ مقاسه منار در معابد بودایی و مساجد

_ مقایسه فرم پلان در معابد بودایی و مساجد

_ مقایسه مصالح بنایی در معابد بودایی و مساجد

این فایل دارای 61 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا