زنگ تفریح معماریسبک های معماری

دانلود پاورپوینت نظریه های شیوه های روند طراحی(مبانی نظری)

طراحی چیست؟

تلاشی اندیشمندانه وخلاقانه که به ارائه یک اثر می انجامد.
طراحی مهارتی بسیارپیچده است .این پدیده استعدادی اسرارامیزنیست.که تنهابه افرادی باقدرت هایی ناشناخته اعطاشده باشدبلکه مهارتی است که بسیاری ازافراد هماننداجرای ورزش یانواختن سازبایدتمرین کنند.
یک مهندس ساختمان ممکن است که فرایندمحاسبه تیری رادرساختمان طراحی بنامد.درحقیقت چنین فرایندی به کل مکانیکی است.وفرایند کاراوبسیاردقیق نظام داروحتی پیش پا افتاده است.درحالی که درطراحی معماری روند طراحی بیشتر تخیلی-پیش بینی ناپذیروخودجوش به نظرمی رسد.درحقیت طراحی معماری یک امربرنامه ریزی شده ومکا نیکی نیست.

حرفه ای شدن طراحی

فرایند بومی طراحی پیوند بسیارنزدیکی باساخت دارد.اسکیموها نیازی به معمار ندارند.تاکلبه یخی برای زندگی انها طراحی کند.اما وقتی که شما برای یک شهر پرجمعیت بنایی رااحداث میکنید باید بنای شما طراحی شده باشد.خود خانه رااحتمالا مهندس معمار طراحی می کندوزمین رابرنامه ریزی شهری تعیین می کند.درداخل خانه هم اسباب واثاثیه-مبلمان-وسایل ودستگاه را طراحانی تعیین می کنند که احتمالا حتی یکبار هم دستشان رابه ساختن ان اشیا نیالوده اند..طراح معمار ممکن است چندبارهنگام صحبت بابنا درسرکار پوتین هایش راگلی کرده باشد.این نشان میدهد که تفکیک طراحی وساخت باعث عدم هماننگی درمحصول نهایی می شود.

نقش های اینده طراح

درشرایط ناپایدارجاری به ندرت می توان نقش اینده طراح دراینده یاحتی حال ابراز کرد. بعضی هابحران نگران کننده انرژی راموجب فشاری شدید به سمت بازگشت به خود بسندگی می دانند.برخی دیگرمدعی اندکه نیروی توسعه فناوری مابیشترازان است که بتوان متوقفش کردواین که راههای دیگری برای انژی پیش خواهد امد.ازاین رودیدگاه مادرمورد نقش اینده طراحان به ناگریز وابسته به سمت وسویی است که می خواهیم جامعه بدان روکند.

طراحی ترمیمی چیست

واقعیت این است که طراحی بیشتر کار ترمیمی است.بخشی ازمسئله طراحی متوجه اصلاح چیزی است که صورت نامطلوب به خود گفته است.سبک تازه ای برای فضای یک سازمان تجاری –سازمان دهی دوباره داخل یک فروشگاه –گسترش یک خانه-درختکاری برای ایجاد کمربند محافظ یا تعیین محوطه برای خانه سازی همه پاسخ های طراحانه برای موقعیت های نامطلوب موجوددرزمینه های گوناگون است0دراین موارد طراح کسی است که سعی می کندچیزی راکه ایراد داردبه نحوی اصلاح یا ترمیم کند.

راه حل های یکپارچه طراحی

هرمسئله طراحی ساختارخاص خود رادارد.طراحی خوب به توانایی طراح به همسویی طراح بااین ساختار وابسته است ونه حرکت درجهت خلاف ان. (الکساندر)
طراحی خوب معمولا پاسخ یگانه ای به زنجیره ای ازمسائل است.اگر فقط ویژگی های واحدی برای شناسایی طرح خوب وجود داشته باشدهمانا توانایی انسجام بخشیدن وتلیفق کردن اوست.طرح خوب شبیه هالوگرام است همه تصویر درهریک ازاجزا وجود دارد.غالبا تشخیص این که کدام بخش از مسئله طراحی چه بخشی از پاسخ حل کرده است غیرممکن می نماید.سوال طراحی وجواب ان به این سادگی تطبیق پذیر نیستند.

مدل های رویه عملی طراحی محیط

تصمیم گیری راجع به اینده ویژگی بسیاری ازفعالیت های انسانی است.در دوره های قبل از تاریخ مردم سازه ها وبناها یی رابرای پاسخ به نیازهای حال واینده خود طراحی کرده اند.کریستوفر الکساندر بین جوامعی که درانها طراحی عمل خود اگاه نیست وجوامعی که در انها عمل طراحی خود اگاه است تمایز قائل شده است.درجوامعی که کارگر غیر ماهر دراختیار است وبرای پاسخ گویی به نیاز های مردم ازالگو هایی ثابت استفاده می شود.امروزه دربیشتر نقاط جهان طراحی عملی خود اگاه است که توسط افراد حرفه ای انجام می شود.

مولدهای مسئله طراحی

عوامل بسیار زیادی هستند که مسئله طراحی را شکل می دهند.این عوامل عبارتند از:کارفرما-استفاده کنندگان-طراحان-قانون گذاران.

کارفرماها

درطراحی معمولا مسئله نه ازذهن طراح بلکه ازیک کارفرما سرچشمه می گیرد.کسی که احتیاجی داردولی بدون کمک قادر به حل مسئله-یاشاید حتی فهم کامل ان نیست.
به عقیده مایکل ویلفورد کارفرما فقط منبع پرژه نیست بلکه وی را شریک خلاق فرایند کار می داند.وبیان می کند که بدترین کارفرما کسی است که به طراح بگویدپیش برو وحاصل نهایی رابه من بده.
بنابراین کارفرما روشن ترین نمونه ازمنبع مسائل وموانع طراحی است.

قلمرو محدودیت های طراحی

محدودیت های درونی:
این محدودیت ها واضح تر وقابل درک تر هستند.زیرا همین ها که مبنای مسئله طراحی را ان گونه که اکثر کارفرماه بیان می کنند تشکیل می دهند.بنابراین برای معماران محدودیت های درونی بخش اعظم برنامه طرح محسوب می شود.تعداد وابعاد فضاها درانواع وکیفیت های گوناگون روشن ترین قیود درونی است که کارفرما تعیین می کند.ساختار مسئله طراحی برای معماری درارتباط های مطلوب میان این فضاها نهفته است.

نقش محدودیت های درونی و بیرونی در طراحی

من هرگز درابتدا به نقشه ی خانه ها فکرنمی کنم….یکسره به زمین ومحدویت ها فکر می کنم درزمین نه فقط قیود فضایی که قیود اجتماعی نیزوجود دارد.(داگلاس استیون)
اهمیت اساسی قلمرومحدودیت ها درازادی طرح نهفته است.محدودیت های درونی عموما ازادی وحق انتخاب بیشتری دارند.زیرا این قیود برعواملی تاثیر می گذارند که دراختیار طراح است.البته هم محدودیت های درونی وهم محدودیت های بیرونی راممکن است طراحان-کارفرمایان-استفاده کنندگان وقانون گذاران ایجاد کنند .

محدودیت های شکلی از نظر طراحی

محدودیت های شکلی قیودی است که به سامان بصری شیء مربوط است.این قیود ممکن است شامل قواعد تناسبات-شکل-رنگ وبافت باشد.موسیقی ای که پیرو هیچ قاعده ای نیست به صداهایی اتفاقی بدل می شود.درحالی که نواهای بیش از حد منظم شده پیش افتاده به نظرمی رسدوارزش ماندگاری ناچیزی دارد.درمورد هنروطراحی نیزازنظربصری همین مطلب صادق است.مانیازریشه ای به نظم وساختار داریم ضمن اینکه تنوع وغیرمنتظره بودن رانیزمی ستاییم.ترفند طراحی خوب دست یابی به نظم مطلوبی برای براورده کردن نیازهای بستروموقعیت است.

محدودیت های نمادین در طراحی

جنبش مدرن بویژه درسبک بین المللی خودتمایل کمتری به ویژگی های نمادین طراحی نشان داد.سنت متفاوت معمارانی چون گائودی وهانس شارون به کیفیت های بیانی طراحی وکاربردشکل وفضا نه فقط به مثابه مجموعه ای انتزاعی بلکه برای رسیدن به اثربخشی های خاص عنایت بیشتری داشته است.طراحی پست مدرن طی تلاشی خود اگاه برای پیوند دوباره معماری معاصرباگذشته ونیزبیان دوگانگی های ناپایدار به کرات ازسبک های تاریخی سود می جوید.بنابراین باید به نقش نمادگرایی درفرایند طراحی دربرابرنقش طراحی توجه کرد.

محدودیت ها و معیارها در طراحی معماری

محدودیت ها روی هم مساله طراحی را می سازد وقیود زمانی اشکارمی شوند.که تکاپوی خلق راه حل طراحی به پیش می رود.طرح خوب ان است که همه محدودیت ها را به میزانی که تعادل قابل قبول محسوب شود رعایت کند.البته این راهم باید پذیرفت بعضی مردم دوست دارندمعیارهای دقیق تری وضع کنند. طراح باید درفکرارائه راه حلی باشدکه همه معیارهای همخوان وناهمخوانی که غالبا کارفرماها –استفاده کنندگان وقانون گذاران وهمین طوراعضای گروه طراحی به طورضمنی مطرح می کنند دران رعایت شده باشد.

مسئله ها و راه حل هاوفرایند طراحی

طراحی غیرمسئولانه:
براین مبنا معماران سعی کرده اند بناهایی بی خاصیت-بی نام ونشان وخنثی طراحی کنندکه نه ازنظر عملکرد ونه ازنظرمحل استقرارویژگی خاصی دارد.عجیب نیست که درمقابل چنین معماری هایی که درتامین محیط شهری مثبت متهم به شکست است عکس العمل نشان داده میشود.اندیشه محیط های انعطاف پذیر وانطباق پذیر تا مدتی درمدارس معماری مورد پسند عام بود.به عقیده عده ا ی ازنظریه پردازان معماران باید به گونه ای سازه راطراحی کنند که بتوان ماهیت کل بنا را تغییر داد وایندگان باجورکردن قطعات اماده خانه های خود رابه وجود اورندوهویت خود رانمایان کنند.

راه حل های طراحی معماری

ازانجاکه مسئله های طراحی را نمی شودبه طورجامع توضیح دادبرای چنین مسائلی هرگز فهرست کامل از تمام راه حل های ممکن ان نمی توان ارئه کرد.واین که فرد بتواند اطمینان داشته باشد همه راه حل های یک مسئله را تشخیص داده است نامعقول به نظر می رسد.

انواع وشیوه های اندیشیدن در طراحی معماری

رفتارگراها:
رفتارگراها معتقدند که مسئله گشایی یاتفکرهدفدارزنجیره ای از ازمون وخطای ذهنی اند. درحقیقت الگوی تداعی کننده اندیشه بیشتر درمورد تفکرتخیلی یاخیال پردازی صادق است.دراینجا شخص اندیشه گرمهارارادی مسیر رادردست ندارد.بلکه برعکس به جریان فکر اجازه می دهد پرسه بزند.این مکتب درانچه طراحان برای اصلاح مهارت های اندیشیدن خود بکار می برند سهمی اندک دارد.
مکتب گشتالت:
باظهورمکتب روانشناسی گشتالت بود که مواد سودمندی برای توصیف اندیشه طراحی به دست امد.این مکتب سنت مطالعه درباره مسئله گشایی راپایه گذاری کرد.این نظریه درباره اندیشه بیشتربرفرایندها وسازمان دهی تاکید دارد تاسازوکارها.
اینان مسئله گشایی را دریافتن ارتباط های ساختاری موقعیت وسازمان دهی دوباره انها تاحصول به راه حل می داند.

تعریف خلاقیت در طراحی

نبوغ عبارت است از یک درصد الهام ونود ونه درصد عرق ریختن.
دانشمندان وهنرمندان به دوتفکرهمگرا و واگرا نیازمندند ولی شایدفقط طراح باشد که به این دو نیازمنداست .طراحان مجبورند مسائلی راکه ازبیرون تحمیل میشود حل می کنند نیازهای دیگران رابرمی اورندوچیزهای زیبا می افرینند.

فن طراحی

تولید گزینه:
درفرایند طراحی –طراح به جای تمرکز زود هنگام بریک ایده به تولید ایده های بسیاری می پردازد که هر یک ازان ها لااقل برخی مزیت های ممکن راداراست .لذا فرایند کارعبارت است از:حذف ایده های نشدنی ونامطلوب وگزینش ازمیان بقیه وشاید تلفیق برخی جنبه های ان ها.
مایکل ویلفورد از طرفداران این رویکرد است وان را به عنوان (فرایند نظام جستجو وفرایند آرا) توصیف می کند. ومی گوید:درنخستین روزهای شروع کار روی طرح مثلا ده راه حل دارید که همه ان ها به یک اندازه امکان پذیراست.بعدضمن فرایند تحلیل هریک از انها را انقدری توسعه می دهید وان گاه شمایید ومثلا پنج راه حل .این فرایند ادامه می یابد ودرنهایت شما بایک گزینه باقی می مانید.

اندیشه های موازی در طراحی

هنگام بررسی دست نگاره های تولید شده در فرایند طراحی غالبا رد یابی انچه میتوان (اندیشه های موازی) نامید امکان پذیر میشود.
دربعضی از مواقع طراح مجبور است که چند گزینه مهم را به طور همزمان مدنظر قرار دهد به عنوان مثال کسی که دوست دارد از نوع تغییر مصالح شروع به طراحی کند مجبوراست که فضاهای داخلی خود را ازجهت سازمان دهی برنامه ریزی کند وهردو این موضوعات به هم بسط شده اند.ورابرت ونچوری در یک جمله انرا توضیح می دهد که (گاهی اوقات جزییات کار را به دنبال خود می کشد).

 شرایط سایت:

  • – جهت سایت نسبت به محور شمال،جنوب

  • – شکل ومساحت زمین

  • -میزان وجهت شیب زمین

  • – نقاط مرتفع و توپوگرافی سایت

  • – نقاط شاخص ومهم

  • – محور های سایت

  • -لبه و مرز سایت

  • -الگوی خطوط موجود در سایت

  • -وروی و خروجی

  • -عوارض مصنوعی ویا طبیعی موجود

  • -جنگل ،مرتع و چمن زار

  • -دید مطلوب وحطیه ی دید

  • -نور مطلوب وجهت نور خورشید

  • -باد و نسیم مطلوب

  • -منبع صوتی و حیطه آلودگی صوتی

  • -نقاط پر ترافیک

  • -قابلیت گسترش سایت

  • -همجواری ها وهمسایگی ها

  • -دسترسی ها و ارتباط های فیزیکی

نتیجه گیری نهایی

طراحی یک فعالیت ازپیش تعیین شده و برنامه ریزی شده نیست .بلکه طراحی طی یک فرایند رفت وبرگشتی اتفاق می افتد .طراحی یک امر شخصی است ونمی توان یک روند رابرای همه درنظرگرفت بلکه انچه باعث پیشرفت معماری میشود شیوه های مختلف اندیشدن است وطرحی را میتوان موفق دانست که به تمام محدودیت هاپاسخ گو ست وصرفا یک ایده زیبا نمی تواند توجیه مناسبی برای طرح باشد.

این فایل دارای 44 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا