تحلیل فضای شهریتنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت نقش آلودگی بصری و تاثیر آن در طراحی شهری

مقدمه:

شهر محیطی است با گوناگونی بسیار، فضای شهر بیش‌ترین ارتباط را با مردم و محیط زندگی برقرار می‌سازد. در نتیجه نقش بسزایی در هویت‌بخشی و احساس آرامش به شهروندان دارد. زیبایی، آراستگی، پاکیزگی و انسجام‌بخشی از ویژگی‌ها و معیارهای مهم ارزیابی شهری سالم و آرامش‌بخش است. به عبارت دیگر زیبایی شهر علاوه بر تأثیر آرامش‌بخشی که دارد، شهروندان را تشویق به حفظ و نگه‌داری شهر نیز می‌کند.

تعریف آلودگی:

آلودگی عبارت است از حضور یا ورود یک یا چند ماده یا عنصر آلاینده یا مجموعه ای از مواد و عناصر آلاینده در هوا منظره و یا هر هدف دیگری که به مقدار و مدتی تداوم که برای آدمی جانوران گیاهان و ابنیه زیان آور باشد و یا آسایش مردم و مالکیت اشخاص را به نحوی جدی خدشه دار کند آن محیط آلوده خوانده می شود این تعریف تقریبا نزدیک تعریف سازمان بهداشت جهانی از آلودگی هوا می باشد.

تعریف آلودگی بصری

اصولا آلودگی بصری عبارت از هر منظره ای که باعث بی رغبتی و عدم تمایل به تماشا در انسان شود. تفاوت آلودگی بصری با انواع آلودگیهایی که عنوان شد کاملا آشکار است در موارد فوق عنصر آلاینده با صحنه ایجاد شده چندان قابل رویت نمی باشد ولی در آلودگی بصری تمام وکمال ضد زیبائی قابل رویت است که می توان آن را به انواع مختلف زیر تقسیم کرد.
ساختمان‌ها که قد می‌کشند، پنجره‌ها یک به یک متولد می‌شوند و از ترکیب پنجره‌ها و دیوارهاست که شکل و ترکیب اولیه نماهای شهری زاده می‌شوند. اینجاست که نماهای ساختمان‌ها زینت انکارناپذیر شهرهایمان می‌شوند و در هر گذری قرار است چشم‌هایمان را بنوازند.اما آنچه چشم می‌بیند و به خاطر می‌سپارد، ترکیبی ناهمگون از ضلع‌های سرد و بی‌روح و گاه زشت و نامطلوب است.

آلودگی بصری، منشأ بیماری روحی

آلودگی بصری در شهرها طی درازمدت انسان را دچار پریشانی ذهنی و بیماری‌های روحی می‌کند. شهروندان در خیابان‌های تهران با انواع و اقسام تصاویر تبلیغاتی روبه‌رو هستند و هر روزه آنها را در ذهن خود مرور می‌کنند، اما از این موضوع آگاه نیستند که تصاویر باعث آشفتگی ذهن می‌شوند و تمرکز فکری افراد را کاهش می‌دهند.نماهای ساختمان‌ها که زاییده آپارتمان‌سازی و رواج آن در تهران است جدا از آشفتگی که مالکان موجب آن می‌شوند آنچنان که باید از منظر معماری نیز چشم‌نواز نیست.

نماهای زشت ساختمانی در سیمای شهر

وجود نماهای ناهمگون و بدون قاعده و خارج از چهارچوب شهر سازی نیز به آزار شخص در دیدن کمک می کند. نداشتن طرح جامع نماسازی نداشتن طرح جامع در رعایت ارتفاع و قوسها پنجره ها ورودیها شیشه ها و… خود عوامل ضد ارزش در صنعت نماسازی می باشند که بدلیل غیراصولی بودن تبدیل به آلودگی می شوند.

فقدان خط کشی مناسب و عدم توجه به نوع رنگ

انسان همواره جهت بهره برداری از فضاها همانگونه که خلقت طبیعی او باتنوع رنگ در طبیعت انس دارد تمایل دارد در زمان حرکت سکون و یا هر عکس العمل دیگر در فضاهای مجاز حرکت کند که استفاده از رنگهای منطقی در خط کشی خیابان و سواره رو و حتی تابلوها و حتی شیشه های ساختمانها می تواند بعنوان یک آلاینده بصری در صورتیکه به روانشناسی آن توجه نشود تبدیل گرددعدم توجه به شیب بندی و توپوگرافی معابر : انسان همواره تمایل دارد در ترددهای پیاده همانگونه که در طبیعت قدم می زند راهپیمائی نماید.

نقش رنگ سیمان و آجر در خیابانها در آلودگی بصری

ساختمانهای آجری چهره شهر را نازیبا کرده است.بعضی از خیابان ها فقط رنگ سیمان و آجر دارد و هیچ زیبایی را نمی توان در آنها حس کرد.ساختمانهایی هم که نما می شوند در این فضا رنگ می بازند و گم می شوند.
زیبایی شهر باعث افزایش طول عمر و امید به زندگی می شود. در فضایی که از رنگهای زیبا استفاده شده، بهداشت روانی و نشاط وجود دارد در حالی که در بیشتر خیابانها استفاده از رنگهای زیبا معنا و مفهومی ندارد.

سیمای شهر در انحصار تبلیغات آلودگی بصری

گسترش شهرنشینی در چند دهه اخیر استفاده از انواع تابلوهای تبلیغاتی را باعث شده است و نبود مقررات جامع و مدون در این راستا سبب شده که استفاده از این وسیله پیام ‌رسان ، به دلخواه دارندگان تابلوها درآید که بعضا باعث بی نظمی و آزار بینندگان واز بین بردن سیمای زیبای شهرشده است.

نقش بالکن‌های پریشان در آلودگی بصری

فضایی که امروز بالکن نامیده می‌شود، در دوران قدیم که فضاهای بیرونی بازتر بود و ایوان‌ها چشم‌انداز زیبایی داشتند، موجب آرامش اعصاب بودند؛ اما در شرایط شهرسازی کنونی، بالکن‌ها کارکرد خود را از دست داده‌اند و صرفا به منظور فضایی اضافی برای قرار دادن وسایل غیرضروری در نظر گرفته می‌شوند.تراس‌ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرون برای ساختمان فراهم می‌آورند. بالکن‌ها نباید حالت موقت و ناپایداری که در بیننده تصور به‌راحتی جدا شدن از بدنه ساختمان القا شود را داشته باشند.

نقش ساخت‌وسازهای ناهمگون در آلودگی بصری

اعمال سلیقه‌های شخصی چنان آشفتگی را بر سیمای بصری کلانشهرها تحمیل کرده است که نمای هر ساختمان بی‌هیچ هماهنگی با نماهای مجاور و موقعیت اقلیمی حاکم بر آن ساز خود را می‌زند.

نقش دیوارها و حصارکشی‌ها و تاثیر آن در آلودگی بصری

معاون فنی مهندسی سازمان زیباسازی در حالی که دیوارهای شهری و حصارهای اطراف منازل را یکی از مصادیق اصلی ایجاد آلودگی بصری در شهرها و بویژه کلانشهر تهران می‌داند، معتقد است: از آنجا که وجود دیوارهای زائد و حصارکشی‌های اطراف منازل موجب کاهش عمق دید می‌شود، همین موضوع احساس آلودگی بصری را تقویت می‌کند، در حالی که شهرها پر از دیوارهای زائد و حصارکشی‌هایی است که برچیدن آنها تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی‌های بصری از چهره شهر خواهد داشت.

نقش میدان‌های نازیبا در آلودگی بصری

میدان­های شهری از دیرباز یکی از اجزای اصلی فرهنگی و اجتماعی شهرها و از ارکان اساسی شکل­گیری و تکامل شهرهای ایران بوده­اند. شهرهای با سابقه تاریخی، دارای میدان‌های معروفی هستند که جزئی از خاطرات مردم و هویت تاریخی این شهرها به شمار می‌روند.

نقش فقر رنگ در شهرها /شهرهای خاکستری و تاثیر آن در آلودگی بصری

رنگ یکی از جنبه های مهم زندگی شهری است و یکی از ویژگیهای جدایی ناپذیر در محیط شهرها می باشد. شهرهای ما بیشتر خاکستری رنگ هستند. عناصر رنگی در شهرهای ایران شاید سیمای رنگارنگ زباله هایی باشد که در همه محیط های شهر خودنمایی می کنند. هوای خاکستری شهرهای بزرگ، پل ها و ساختمان های سیمانی و درختانی که از فرط آلودگی هوا سبزی شان رنگ باخته است مجالی برای عرض اندام رنگ در شهر ها باقی نمی گذارد.رنگ به عنوان یکی از مهم ترین عناصر بصری می تواند نمودی فعال و تاثیرگذار در منظر عمومی یک شهر داشته باشد.

نقش مبلمان شهری و تاثیر آن در آلودگی بصری

فضای شهری بی‌اثاثه‌اش خانه‌ای را می‌ماند که بی‌امکانات و مبلمانتنها حکم سرپناهی را دارد. مبلمان شهری فعالیت‌های گسترده‌ای را در شهر سامانمی‌دهند و ارتباطی زنده و پویا و مستقیم با شهروندان دارند. خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های باریک با پیاده‌روهایی به باریکای موانبانه‌ای از وسایل و تجهیزاتی شد که نام مبلمان شهری را یدک می‌کشیدند و باآرایشی نامناسب هر جای معبرها را می‌پوشاندند و دامنه خیابان‌ها، میدان، پارک‌ها وعناصر دیگر شهری را تنگ‌تر می‌کردند.

این فایل دارای 45 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا