سبک های معماری

دانلود پاورپوینت نگاهی به ریشه های معماری اکوتک

بحران انرژی در جهان پایدار

در اواخر دهه ی ۶۰ میلادی اولین نشانه های نارضایتی از شیوه های زندگی مدرن آشکار شد، این موج نارضایتی سلسله ای از وقایع بود که با کشفیات و نظریه های نو در حوزه ی علوم جدید در جهت غلبه بر مشکلات بشری و استاندارد کردن زندگی انسان که طی سالیان دراز بوجود آمده بود در تضاد قرار گرفت.
به این ترتیب رفته رفته جو خوشبینانه ی دوران شکوفایی بعد از جنگ جهانی دوم، به جو بی اعتمادی ، بدبینی و یاس تبدیل شد و در همین سالها جنبش های اجتماعی و سازمانهای سیاسی با موضوعاتی مثل حقوق زنان ، برابری نزادی ، محیط زیست و سایر موضوعات در جهان ماشینی شده ی صنعتی شکل گرفت .
کم کم و با بوجود اومدن مشکلات زیاد در دهه های بعد از جنگ ، موج انتقادات نسبت به اصول و قواعد شهرسازی مدرن گسترش یافت و تکنولوژی الزاماً نمی توانست وسیله ای برای بالا بردن همه جانبه ی کیفیت زندگی انسانها شد.

در نهایت آگاهی واقعی نسبت به تاثیر کلیدی محیط زیست بر کیفیت زندگی انسان، درک ارزش حقیقی زندگی و اهمیت حفظ و نگهداری ان ، و همچنین لزوم رعایت حقوق  زیست محیطی در سالهای نیمه ی اول دهه ی 70 شکل گرفت و بتدریج مورد توجه سازمان ها و موسسات بین المللی از جمله سازمان ملل متحد قرارذ گرفت ، با افزایش حساسیت عمومی نسبت به مسئله ، گروه هایی برای حمایت از محیط زیست در جهان بوجود اومد که از مهمترین آنها میتوان به گروه صلح سبز اشاره کرد.

دانش بوم شناسی شامل:
شناخت منابع طبیعی
اکوسیستم ها
ویژگی های اقلیمی،
طراحی پایدار همکاری متفکرانه معماری با مهندسی مکانیک، برق و سازه است. علاوه بر فاکتور‌های متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت و سکوت وسایه و نور ، امکاناتی که مد نظر قرار می گیرند بر اصول زیر استوارند

اصول اولیه در طرحی پایدار:

درک محیط

درک محیط باعث مشخص شدن مراحل طراحی از جمله جهت قرارگیری نسبت به خورشید و چگونگی قرارگیری ساختمان در سایت و حفظ محیط پیرامون و دسترسی سیستم نقلیه و پیاده می‌گردد.

ارتباط با طبیعت

چه ساختمان در داخل محیط شهری باشد و چه در یک محیط‌ طبیعی‌تر، ارتباط دادن طبیعی به محیط طراحی شده روح و جان می‌بخشد.

درک روندهای موجود در طبیعت

در سیستم موجود در طبیعت زباله موجود نیست. لاشه یک موجود،غذای یک موجود دیگر می‌شود. به بیان دیگر موجب احترام بشر به نیازهای انواع گونه‌های طبیعــــی می گردد. رونــــــدهایی که باعث احیـــا می‌شوند تا ضایع کردن، به بیشتر زنده مــاندن ما بیانجامد.

درک تأثیرات محیطی

طراحی پایدار سعی در درک تأثیرات محیط از طریق ارزیابی و تحلیل سایت دارد.

روند مشارکت طراحی

طراحان پایدار، اهمیت توجه به هر نظری را می‌دانند. طراحان همچنین به نظرات ساکنین محلی و همسایگان محلی نیز توجه می‌کنند.

درک مردم

طراحان پایدار باید به فرهنگ و دین و نژاد مردمی که قرار است برای آنها طراحی کنند، توجه کنند.

پیشینه

ساختمان‌ها در این سبک معماری به طور عمده در اروپا و شمال آمریکا ساخته شدند. در دوران پس از جنگ معماران مجبور بودند بین تکرار عناصر تاریخی یا تکرار آنها با مصالح جدید یکی را انتخاب کنند. در سال ۱۹۷۰ پیشرفت های تکنولوژی و علمی یک فشار بزرگ روی جوامع به همراه داشت.
این موفقیت ها ذهن مردم را بر آن داشت تا فکر کنند که می توانند با پیشرفت های جدید موفق شوند. ابزار تکنولوژی به یک بینش عمومی برای مردم در هر زمان تبدیل شد، : ”به علت استفاده از: ramps, video screens, headphones, و لباس های کار“. این ساختهای High-tech هر روز برای مردم معمولی بیشتر نمایان شد.

گذاری بر های تک (High tech)

سبکی که در دهه ی 1960 متولد شد و کودک ناز پرورده ی معماری امروز محسوب میشود.سبک آینده نگرانه ی ”های تک (High tech)“ است که به معنایی تدوام ساختمان های شیشه و آهن سده ی نوزدهم اما با اتکا فناوری های مدرن است معماری ” های تک ” بدلیل استفاده از ساختمان های لوله و داربست ، طبقات معلق و متناوب آن و نماهای خارجی کاملاً مجزا یا ”شکسته شده اش ” چشم اندازی آرمانی از مدرنیته ارائه می دهد. به طورخلاصه ” های تِک“ نوعی معماری مشخصه جامعه ارتباطی است.
معماری High-tech توسعه ایده های پست مدرنیسم است که با پیشرفت در اصول فنی همراه شد. این دوره بعنوان یک پل بین مدرنیسم و پست مدرنیسم عمل می کند. به هرحال درجایی که یک دوره تمام و دوره دیگر آغاز می شود یک محدوده مبهم باقی می ماند. در سال ۱۹۸۰ تمیز دادن معماری High-tech و معماری پست مدرن دشوار بود.

معماری اکوتک:

کاربرد روز افزون تکنولوژی صنعتی و بعد از آن تکنولوژی الکترونیک موجب شد که گروهی از معماران و شهر سازان در پی یافتن راه حل هایی برای آشتی دادن تکنولوژی پیچیده با طراحی و مسائل محیطی باشند.
به همین دلیل کاربرد تکنولوزی و کم توجهی به مسائل محیطی در طراحی و احداث فضاهای معماری و شهری چندان دوام نیاورد و بویژه پس از مسئله ی بحران انرژی ، موضوع هماهنگ سازی فضای معماری با محیط طبیعی مورد توجه قرار گرفت و معماری اکوتک به تدریج جایگزین معماری های تک گردید.

هدف از معماری اکوتک (اکولوژی + تکنولوژی)

  1. استفاده حداکثر از عوامل طبیعی و محیطی به همراه فناوری روز

  2. بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است

معماری اکوتک وفن آوری پیشرفته

مدرنیستهای اولیه نظیر لوکوربوزیه و گروپیوس ، به فن آوری به مثابه نیرویی که تغییر را موجب می شود ، توجه می کردند.
“تولید فرآیندهای صنعتی منطقی به صورت ساخت و سازهای ساختمانی ، منجربه محیطهای خنثی ، انعطاف پذیر و بی مصرف شده و درکل به صورت سبکی پیچیده و مبهم درآمده است . خوشبختانه حساسیت در برابر چنین وضعیتی ، روابط گسترده تر ازجمله ساخت مکان ، تفاهم اجتماعی ، مصرف انرژی ، شهرسازی و آگاهی زیست محیطی را به وجودآورده به طوری که امروزه اکوتک  را در برابر های تک قرارداده است .”
ریچاردراجرز ، که می توان از او به عنوان یکی از معماران آگاه و بصیر امروز نام برد ، می گوید :

” خلق معماری که فناوری جدید را در برداشته باشد ، مستلزم گسستن از ایده جهان ایستای افلاطونی است ؛ جهانی که باشیء متناهی عالی ای بیان می شود ، که نه چیزی را می توان به آن افزود و نه از آن جدا کرد . “ واین برداشتی است که از آغاز تا به امروز بر معماری تسلط داشته است .

توجه :این فایل شامل ۵۰ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا