سبک های معماری

دانلود پاورپوینت هنرهای نقاشی ، مجسمه سازی و معماری در قرون معاصر

هنرهای نقاشی ، مجسمه سازی و معماری در قرن نوزدهم

در قرن نوزدهم سبکهای آزادسران ، رمانتیک ، واقع گرایان ( رئالیسم ) ، دریافتگران ( امپرسیونیسم) ، نو دریافتگران و گروه های هنری و مکتبهای کوته عمر ظهور کردند.
درربع اول قرن نوزدهم نوکلاسیک در قالب خشک ومقرراتی خود فرتوت و منجمد ماند و در پیروی مو به مو از ظوابط طراحی و تناسبات قراردادی و مضامین رسمی،ابرام واستبداد هنری را به پایه ای رساند که بسیاری از نقاشان جوان و نوجو تعالیم نوکلاسیک را به تمسخر (academic)مکتب خانه ای خواندند.

نمونه ای از کارهای فرانسیس گویا

نمونه هایی از نقاشی های رمانتیک
نمونه هایی از نقاشی های رمانتیک
نمونه هایی از نقاشی های رمانتیک
نمونه هایی از نقاشی های رمانتیک

معرفی نهضت روماتیک

اگرچه نهضت رمانتیک درهنرهای تجسمی ازنظرتکوین شیوه ها پدیده ای کوتاه عمر بود ولی از جهت تحلیل فلسفی مانند پایگاه و ملاکی به کار آمد ؛ زیرا دیدگاه مکتب رمانتیک در تضاد کامل با دیدگاه مکتب کلاسیک بود.
در مقابل هنر و ادب کلاسیک که مبتنی بود بر رسمیت ، سنت، تعادل، موازین منظبط ، تسلط برنفس، بیان فاخرو قهرمان پرستی هنر و ادب رمانتیک آزادی تخیل ، فردیت هنری ، قالب شکنی ، شوروهیجان، غمخواری زیردستان، روستا پرستی وبرتر از همه چیزاحساس بر عقل را بنیان گزارد.

نقاشی رمانتیک  دل به دین سپرد و این دلسپردگی به  صورتهای گوناگون متجلی شد . بارزترین نوع نقاشی دینی، تقلیدی قراردادی از شیوه های  فردی  نقاشان  آغاز رنسانس بود  و  به همین اعتبار شیوه ی پیش ازرافائلی نام گرفت وبنیان گذاران آن در آلمان فرقه-ای غیردینی به پیشوایی ویلیام  اووربک و در انگلستان  گروهکی  با نام انجمن نقاشان پیش از رافائلی بودند.

از دیگرمضمونهای معول در نقاشی رمانتیک وصف عواطف و تجربیات بشری مثل ترحم  ، ترس  و دردمندی  میهن پرستی  و عصیانگری بود که  نمونه  بارز آن نقاشی سرنشینان کلک مدوز (عفریته اساطیری یونان)اثر ژریکو می باشد.

پیکرتراشی رمانتیک هدفها و به طور کلی بروز هنری خود را با مصالح کارش سازگار نیافت و آن پویایی و نیرویی که  می بایست در ترکیب بندی هر گونه اثررمانتیک متجلی شود درمصالح صلب و ایستای پیکره سازی متوقف ماند وماهیت خود را به ظهور نمی توانست رساند.با این حال مشاهده میکنیم در نقش برجسته مارسییز اثر هنرمندانه  فرانسوارود  بر بدنه  طاق نصرت در میدان  اتوال پاریس چنان ترکیب متراکم  و موزون و در عین حال پر پویش  و تلاش به وجود می آورد که  ماهیت اصلی هنر رمانتیک را آنچنان که باید عرضه می دارد.

مجسمه سازی در رمانتیک

مجسمه سازی در رمانتیک
مجسمه سازی در رمانتیک

احیای گوتیک بیش از همه  جا در انگلستان بارور شد  و دنباله آن حتی به امریکا کشید که هیچ ربطی با  تاریخ  و هنر قرون وسطایی اروپا نداشت.قصر استرابری هیل که بنایی بود به شیوه کلاسیک باافق های ساده به یمن طرح- ریزی هورس والپول تغییر ماهیت یافت و به شیوه  مختلطی از گوتیک قائم  در  آمد.

نمونه تمام عیار این بازگشت به معاری گوتیک ساختمان پارلمان انگلیس در لندن به نقشه دو معمارانگلیسی چارلز بری وپیوجین است.

معرفی سبک زئالیسم 

واقع گری معانی و تعاریف زیاد مبهم دارداز جمله باز نمایی طبیعت بدون گزینش واصلاح و شبیه سازی با نگرشی علمی و عقلاتی وهمچنین وصف زشتیهای زندگی آنچنان که برطبقات زیر دست می گذرد که دراین تعریف آخر اصطلاح واقع گری اجتماعی با محتوای آگاهی سیاسی و نگرش انتقادی بر شرایط اجتماعی معنای خود را تثبیت کرده است. معانی دیگر واقع گری که با هنر های تجسمی رابطه ای نزدیک دارد عبارتند از :
بازنمایی بدون ارمان گری یا کمال بخشی . با جمع بندی کلیه
معانی واقع گری در عالم هنر های تجسمی را میتوان چنین تعریف کرد.

شیوه ای متنبی بر باز نمایی مشهودات با دیدی دقیق و برداشتی بیطرفانه و بدون کاهش وافزایش ارادی یا کمال بخشی آرمانی.

درآلمان نقاشان با پرهیزجستن از شیوه ی فاخرهنرمکتب خانه ها و روی آوردن  به طبیعت و هوای آزاد  و بیان واقعیت مشهود بدون اغشتن و انباشتن ان به احساسات و عواطف شخصی،وچه بساهم با انگشت گذاشتن به مسائل روزو انتقاد از شرایط نا مطبوب زمان به بیانی صریح وخودمانی مکتب واقع گرایی را بنیان نهادند.

پیکرتراشی در شیوه ی واقعگری را بجز  اندک نام اوری بوجود نیاورند.در واقع با پذیرفتن این اصل که اراستن دکمه  سردست یا قلاب کمرویا چروکیدگی پوست چهره وازجمله این ها که نشانه ای از ابتذال وانحطاط هنرمکتب خانه ای به دست هنر شناس می دهد باید بسیاری از پیکره های نا مبتکرانه سده ی  نوزدهم را یکسره مطرور شمرد.

دو چهره ی شاخص پیکر تراشی در نیمه ی دوم سده ی نوزدهم مونیه ی بلژیکی و رودن فرانسوی بودند . معماری بر خلاف پیکر تراشی در عرصه ی واقعگری موقعیت مناسب یافت و بارور شد .

 دراینجا باید متذکرشد که معماری گرچه هنرهای زیبا به شمارآمده است ولی ماهیتی اصالتا کار بردی و واقعگر دارد چرا که باید مسکنی واقعی برای زندگی مردمی واقعی با اشیاء و وسایلی واقعی را تامین سازد  . پس در معماری شیوه ی واقعگر طبیعتا می تواند در مورد هر ساختمانی که با مصالح و شکلهایی متناسب برای بهره برداری نهایی به وجود امده است اطلاق شود .

در میانه ی سده ی نوزدهم جامعه ی صنعتی اروپا نیاز به قالب های معماری  نوینی  پیدا کرد  که  سابقه ی  ناریخی نداشتند .

نقاشی هایی از شیوه رئالیسم:

در سال 1874 گروهکی از  نقاشان  فرانسه  اثار  ابتکاری   خود  را دراتاقهای عکاس خانه ی معروف نادار در پاریس به نمایش گذاردند که یکی از انها پرده ی مونه با   عنوان Impression-soleil levant بود که می توان برای واژه ی اول ان ادراک و تاثیر پذیری را  در نظر گرفت و چنین برگردانی بدان داد : تاثیر پذیری از طلوع خورشید.ناقدی که در تماشای ان اثار بیسابقه متحیر مانده بود با خواندن عنوان پرده ی مونه به تمسخر ان گروهک را امپرسیونیستها معرفی کرد  که به معنی دریافتگران می باشد . نقاشانی که به دریافت چنین لقبی سر افکنده شدند عبارت بودند از:مونه،مانه،پیسارو، سسیلی .

نودریافتگری

سینیاک در کتاب خود در مورد نودریافتگران چنین می نویسد :

نقاشان  نودریافتگری ان هایی هستند که اسلوب تجزیه ی رنگ یا پرداز رنگ را برقرار کردند و از سال 1886به بعد به ان کمال بخشیدند و ان اسلوب مبتنی بود بر اجرای مضمون نقاشی با  بهره گیری از خاصیت  ترکیب پذیری نقطه های رنگ در دیده ی نگرنده .

رمزگرایان (سمبولیست ها)(symbolists)

خویشاوندان نزدیک نبی ها نقاشان مکتب رمز گری بودند که شیوه ی هنری خود را از میانه ی  سده ی  نوزدهم  در کشور ها ی غربی اروپا به گونه های متفاوت و با  ویژگی های فردی عرضه داشتند. در انگلستان گروهکی از نقاشان گرد هم امدند وتشکیل انجمن  برادری دادند و عنوان  احیا گران هنر پیش از را فائل را برخود نهادند.

 

توجه :این فایل شامل ۱۶۶ اسلاید میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا