تنظیم شرایط محیطیعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت کاربرد مصالح کامپوزیتی در ساختمان

در تعریف مواد کامپوزیت یک استاندارد مشخص وجود ندارد . اگر چند ماده را با هم ترکیب کنیم و این ترکیب نه به صورت یک الیاژ بلکه به صورت یک مخلوط این مواد در کنار هم قرار بگیرند میتوانند سبب تقویت همدیگر شوند و ماده جدیدی بوجود اورند که دارای خواص بالایی نسبت به مواد سازنده اولیه هستند.
این مواد به راحتی زنگ نمی زند .
در برابر باد های شدید مقاوم است.
عمر طولانی دارد.
در برابر خوردگی و حرارت پایدار است.
سبک می باشد.

سقف کامپوزیت کُرمیت :سیستمهای معمول کامپوزیت در امریکا عینا” با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا” همراه با گذاشتن یک ورق فولادی موج دار به عنوان عرشه و آرماتور بندی روی آن بتن ریخته می شود . در این سیستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتن احاطه نمی شود. در طراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده که علاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. از این رو اولا” قالب باید قابل استفاده مداوم باشد، ثانیا” جان تیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و از لرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند.

این قالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گیرش اولیه بتن قالب از زیر سقف در آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمع آوری می گردد و با دقت مختصری , بارها قابل استفاده است. آخرین بررسی ها و دستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک و استفاده از آرماتور حرارتی یک جهته و حذف آرماتور خمشی در دال فوقانی و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی متر باشد. مزیت این قالب در آن است که با رعایت دیگر شرایط آیین نامه می توان آرماتور دو جهته را حذف و فقط آرماتور عمود بر تیرچه را منظور نمود.فاصله محور به محور تیرچه ها حدود 85 سانتی متر تا 95 سانتی متر و با ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر.

سقف کاذب :سقف های کاذب اولیه به صورت قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیت کُرمیت به کار رفت. اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن مقید گردد. از سوی دیگر انواع تولیدات ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

  ورق آلومینیوم کامپوزیت ( ACP )
اجزاء تشکیل دهنده
ورق آلومینیوم با آلیاژهای 1100 الی 3300 به ضخامت 2 الی 6 میکرون
– هسته مرکزی از جنس PVC یا پلی اتیلن (PE) که بصورت پودر با پوردآلومینیوم ، ترکیب شده است
– یک لایه فیلم ضدخوردگی (Anti Crossive) جهت جلوگیری از خوردگی آلومینیوم
– رزین ترکیبی جهت اتصال سطوح آلومینیوم و هسته مرکزی
– لایه رنگ کوره ای به ضخامت حدود 20 میکرون در سطح خارجی از پایه پلی اورتان
– یک لایه فیلم راهنما ، جهت تعیین میزان عمق شیارها
– یک لایه پرایمر PVDF جهت بستر سازی پوشش PVDF
– پوششPVDF جهت ایجاد مقاومت در مقابل اشعه UV ، بارانهای اسیدی ، گرد و غبار ، مواد آلاینده و ذرات معلق که این پوشش خاصیت آنتی استاتیک به ورق می دهد .
– یک لایه آلومینیوم به ضخامت 2 الی 6 میکرون در سطح داخلی با آلیاژ 1100 الی 3300

سبک ترین مصالح مورداستفاده در نمای ساختمان ، آلومینیوم کامپوزیت ، می باشد و وزن آن در حدود 90% سبک تر از سنگ گرانیت ، 85% سبک تر از سیمان 70% سبک تر از شیشه و 50% سبک تر از ورق آلومینیوم ساده می باشد .

شکل پذیری بسیار بالا
امکان طراحی و اجرای بسیاری از اشکال با این نوع ورق میسر می باشد به عنوان مثال ایجاد شکستهایی با زوایای مختلف از 1 الی 135 درجه ، اعمال خم و قوس ، امکان نورد بدون تغییر در فواصل فیزیکی ، بدون ایجاد ناهمگونی در رنگ و پوشش به طوری که می توان ستونی با قطر 25cm را با ورق ACP به صورت استوانه ای ، طراحی و اجرا نمود ، در صورتیکه با هیچیک از مصالح مشابه از قبیل سنگ ، سیمان ، چوب ، MDF و … این امکان وجود ندارد .

FRP نوعی ماده کامپوزیت متشکل از دو بخش فیبر یا الیاف تقویتی است که به وسیله یک ماتریس رزین از جنس پلیمر احاطه شده است. که به دو شکل ورق های FRP  و میلگردهای FRP  وجود دارد.
نقش اصلی ماتریس عبارت است از :
1-انتقال برش از فیبر تقویتی به ماده مجاور
2- محافظت از فیبر در شرایط محیطی
3- جلوگیری از خسارات مکانیکی وارد بر الیاف
4- کنترل کمانش موضعی الیاف تحت فشار

به طور کلیFRP ها بر اساس فیبر تشکیل دهنده ی آنها به چند دسته زیر تقسیم می شوند.
1- CFRP  با الیافی از جنس کربن
2-GFRP با الیافی از جنس شیشه
3- AFRP با الیافی از جنس آرامید
مزایای استفاده از FRP :
وزن کم (چگالی آن در حدود 20% فولاد است)
مقاومت در برابر خورندگی
نفوذناپذیری مغناطیسی
امکان تقویت به صورت خارجی
حمل و نقل آسان وسرعت اجرای بالابه دلیل وزن کم

بیش ار 5000 سال قبل، مردم خورشید را پرستش می‌کردند. اولین پادشاه مصر، خدای خورشیدی، به نام را  (Ra) بود. در بین النهرین، خدای خورشیدی به نام شاماش (Shamash)،‌ خدای اعظم و برابر با عدالت بود. در یونان دو خدای خورشید به نامهای آپولو و هلیوس وجود داشت. تأثیر خورشید در سایر ادیان نیز نمایان است. زرتشتی، مذهب رومی، هندو، بودائی،‌ کاهن (انگلیس)، آزتگ (مکزیک) و خیلی از قبایل بومی امریکا خورشید را پرستش می‌کردند.

در بالای برج این نیروگاه، 1800 آینه چرخان نصب شده که نور خورشید را منعکس می‌کنند. این آینه‌ها را « heliostats » می‌نامند که در تمام روز در حال چرخش و حرکت بوده تا رو به خورشید قرار گیرند. نور انعکاس یافته باعث گرم شدن سیالی در مرکز آینه می‌شود. حال ، این سیال گرم می تواند باعث جوشش آب و تولید بخار شده ، و در نتیجه توربین ژنراتور را به گردش در آورد.

خانه‌های خورشیدی:

ایرانیان باستان از انرژی خورشیدی برای کاهش مصرف چوب در گرم کردن خانه‌های خود در زمستان استفاده می‌کردند. آنان ساختمانها را به ترتیبی بنا می‌کردند که در زمستان نور خورشید به داخل اتاقهای نشیمن می‌تابید ولی در روزهای گرم تابستان فضای اتاق در سایه قرار داشت. در این گونه خانه‌ها سعی می‌شود از انرژی خورشید برای روشنایی – تهیه آب گرم بهداشتی – سرمایش و گرمایش ساختمان استفاده شود و با بکار بردن مصالح ساختمانی مفید از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری شود.

توجه :این فایل به صورت 101 اسلاید پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا