مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت امام زاده جعفر بروجرد

تقسیمات استانی بروجرد 

از شهرستان های تابعه استان لرستان است وسعت شهرستان 1606 کیلومتر مربع که کمتر از 6 درصد مساحت استان را تشکیل می دهد در شمال شرق استان واقع شده و دارای دو بخش مرکزی و اشترینان و 7 دهستان است .این شهرستان مشتمل بر 198 روستای دارای سکنه است. شهر بروجرد مرکز این شهرستان است.

جغرافیای سیاسی بروجرد

بروجرد در غرب ایران و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. شهرستان بروجرد در شمال شرقی استان لرستان واقع شده و از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند در استان همدان از شرق به سربند اراک در استان مرکزی از جنوب به غرب دشت سیلاخور در مرکز و پیشکوه های داخلی زاگرس در شرق است.
بلند ترین نقطه شهرستان بروجرد قله ولاش با ارتفاع 3623 متر در کوه گرین در غرب شهرو پست ترین ناحیه در دشت سیلاخور با ارتفاع تقریبی 1500 متر قرار دارد.
شهرستان بروجرد بین عرضهای شمالی حد اقل ۳۳ درجه و ۳۶ دقیقه و حداکثر ۳۴ درجه و ۶ دقیقه و طول شرقی و داخل ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه و حداکثر ۴۹ درجه و ۲۷ دقیقه قرار دارد.
ارتفاع آن از سطح دریا 1675 متر میباشد. این شهر از شمال به شهرستان ملایر، از جنوب به لرستان و بختیاری ازغرب به الشتر و چغلوندی و از شرق به سربند اراک محدود میشود.

مقدمه :

یکی از پر تعداد ترین بناهای تاریخی به جای مانده در ایران آرامگاه می باشد، که با بررسی و مطالعه سیر تاریخی و فرهنگی آن، اطلاعات بسیاری پیرامون تحولات معماری بدست خواهد آمد. طبیعی است توجه جوامع انسانی به معماری اینگونه بناها معلول دو علت بوده است. عامل معنوی، مذهبی و دیگری عامل اجتماعی، که در دوره های متأخر بیشتر جنبه ارج نهادن و احترام مورد توجه واقع شده است. در این تحقیق ضمن نگاه کلی به معماری مقابر در گذر زمان، بطور خاص به معماری آرامگاهی در ایران (قبل از اسلام، بعد از اسلام ) تمرکز ایجاد شده است .

امامزاده جعفر بروجرد:

این بنای مذهبی وتاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع شده است به استناد کتیبه های موجود امام زاده جعفر (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج (5) واسطه نسبت این امام زاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می سازند ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی می باشد. داخل حرم هشت ضلعی است ودروسط آن معجری از چوب و ورشوساخته شده است این معجر روی قبری که شش پله پایین تر از حرم است قرار دارد .طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی 18 طبقه است.
تاریخ وفات امام زاده جعفر 525 هـ .ق است اندازه کلی زیر بنای مقبره 22*20 و ارتفاع آن 20 متر است سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آینئه کاری است برروی درب کنده کاری شده آن آیاتی از قرآن کنده کاری شده است . این مقبره در سال 1208 به فرمان تقی خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت شده است .در محوطه این امامزاده پنجاه اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار و یکی از آنها 380 سال قدمت دارد . بنای مذکور مربوط به دوره سلجوقی (717هق) وبه شماره 1855 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تحلیل و توصیف بنا:

بنا ی مذهبی و تاریخی “امام زاده جعفر (ع)” در یکی از زیر محله های بروجرد به نام محله دودانگه و از قدیمی ترین محلات شهر ساخته شده که در میان عامه مردم از احترام و اعتبار قابل توجهی برخوردار است.
شخص مدفون در این محل از نوادگان “امام موسی کاظم (ع)” ذکر کرده اند. اما در کتاب جغرافیای بروجرد آن را منتصب به “ابوالقاسم جعفر ابن حسین ابن علی بن حسن المکتوف ابن حسن الافطس ابن علی ابن زین العابدین” که جد ششم آن را “حضرت سجاد (ع)” می دانند.ولی بر اساس کتیبه ای که در مقبره است نقل می کند که بر روی تمام درها و سنگها نوشته امام زاده جعفر (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است.

وضعیت موجود امام زاده جعفر (ع)


بر اساس بازدید اولیه انجام شده از بنای “امام زاده جعفر (ع)” درباره وضعیت فعلی این بنا می توان به صراحت اعلام کرد که بنا بر اثر رطوبت (صعودی) موجود در پی و کف ساختمان و به خاطر وجود قبر هایی که در دور تا دور بنای امام زاده هستند بسیار آسیب دیده است.

آسیب شناسی بنا :

 

نمایش رطوبت صعودی و نزولی در نما ها و برش ها
نمایش رطوبت صعودی و نزولی در نما ها و برش ها

 

  نوع آسیبتخریب موادو مصالح
 عوامل مخلوجود رطوبت صعودی و کفسازی نا مناسب
    درماناجرای درست کفسازی و اجرای کانال دفع رطوبت

فهرست

۱-مطالعه و شناخت عمومی منطقه بروجرد
مطالعات جغرافیایی
جغرافیای سیاسی
جغرافیای طبیعی
جغرافیای انسانی
مطالعات تاریخی
تعریفی از مساجد
مطالعات تطبیقی
معرفی کامل امامزاده جعفر بروجرد
معرفی پلانهای امامزاده جعفر
معرفی برش امامزاده جعفر
معرفی نماهای امامزاده جعفر
معرفی فضاهای امامزاده جعفر
آسیب شناسی در بنا
وضعیت موجود امام زاده جعفر (ع)
تقسیم بندی عوامل مخل و آسیب رسان
عوامل مخل خارجی
عوامل مخل داخلی
عوامل مخل طبیعی
معرفی عوامل درمان

این فایل دارای 55 صفحه به صورت فایل word قابل ویرایش میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

پروژه تحلیل و بررسی روستای ده ترکان شهرستان بروجرد

دانلود پروژه مرمت کامل خانه موذن الدعوه در شهرستان بروجرد

دانلود پاورپوینت عناصروارتباط خانه بروجردیها با طبیعت

دانلود پروژه کامل روستای قلعه شمسی توابع شهرستان بروجرد


نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا