طرح و نقشه های معماری

دانلود پروژه اتوکدی طراحی نمایشگاه دائم به صورت رایگان

طراحی فضای نمایشگاهی

نمایشگاه پدیده ای برآمده از دوران مدرن است که بنا به ضرورت تولید و عرضه انبوه کالا در سده نوزدهم ظهور کرد. آنچه به عنوان نمایشگاه مدنظر است خاستگاه و ضرورت های پیچیده این دوران و مابعد آن را در بر می گیرد. در عصر مدرن مکان و فضا باز تعریف شد و نسبت آن با زیست جهان انسان و فناوری در کانون توجه قرار گرفت. بر این اساس معماری و ساختار بصری نمایشگاه در روزگار حاضر کارکرد های متنوعی دارد که حول کنش ارتباطی در عرصه های مختلف حیات بشری متمرکز شده است. بیش از یکصد و پنجاه سال از نمایشگاه هاید پارک لندن که سرآغاز به نمایش درآوردن جهان تکنولوژیک بود می گذرد. در ایران نیزفضاهای نمایشگاهی سنت و سابقه ای چهل – پنجاه ساله دارند و سالانه صدها نمایشگاه مختلف در سطوح شهری اتانی ملی-بین المللی در کشور برگزار می گردد که به رغم تفاوت های ماهوی به لحاظ ارائه کالا ساختاری یکسان شبیه سازی شده دارند. دلیل عمده این فرآیند یکسان ساز این است که ما جز چند نمونه استثنایی نمایشگاه به مفهوم مدرن و پسامدرن نداریم.

 

مردم چگونه در فضا حرکت می کنند؟ درفضا چه رخ می دهد؟ تجربه فرد در مواجهه با محیطی فیزیکی چه مراحلی دارد و چگونه بنا از وقایع درون یا اطراف خود اثر می پذیرد؟”

 

در خصوص فضاهای نمایشگاهی به نظر می رسد در ابتدا دو مفهوم فضا و نمایش بایستی تعریف شوند. تعریف فضا امری نسبی است و در جوامع مختلف می تواند متفاوت باشد. برطبق فرهنگ لغت آکسفورد تعاریف زیادی از فضا وجود دارد. مثلا کیفیت تهی بودن و بزرگ بودن به نحوی که بتوان در آن آزادانه حرکت کرد. فضا معمولا با تقابل و محک زدن با یک ماهیت مادی دارای شکل بعد و توده دارای جرم ادراک می شود.

 

مفهوم نمایش نیز برطبق فرهنگ لغت آکسفورد عبارتست از نشان دادن چیزی در یک مکان عمومی برای مردم برای لذت بردن آ نها و یا برای اطلاع رسانی و آگاه کردن آن ها. اما واژه به معنای “نمایش چیزی که معمولا مخفی ات بیان حقیقت درمورد یک شخص یا یک موقعیت و نمایش آن” و به معنای توصیف کامل یک تئوری یا نظریه طرح و هم چنین منابتی که مردم مشاغل و غیره کالاهای خود را به نمایش یا فروش می گذارند تعریف شده است. فضای نمایشگاهی در نتیجه جایی است که در آن نمایش نوآوری خلاقیت تکنولوژی و فناوری جدید تجارت و رقابت برای نمایش یا فروش عمده ای بازی می کند.

 

به نظر می رسد در رابطه با فضای نمایشگاهی از چند منظر می توان بحث کرد که شامل عملکرد و مکان استفاده کاربران، قرارگیری آن در بافت و زمینه شهری، فرم و ساخت و مقیاس و اندازه می شود.

– اولین نکته ای که باید در فضاهای نمایشگاهی دخیل باشد، مکان گزینی آن ها در بافت شهری یا منطقه است.
– دوم؛ نقش و عملکرد این فضاها و ویژگی هایی که آن ها را از سایر عملکردهای شهری متمایز می کند.
– سوم؛ ترکیب بندی و عناصر متشکله این فضاها (بیرونی) و ارتباطات فضایی (درونی) آن ها که شامل هردو فرم و عملکرد است.
– چهارم؛ خمیر یا مفهوم و روح طراحی فضاهای نمایشگاهی
– پنجم؛ تأثیرات محیطی این فضاها بر پیرامون و بستر خود
– ششم؛ تأثیرات فناوری جدید و برتر در هر دوره در نقش و عملکرد طراحی وساخت این بناها

 

اصول مکانیابی نمایشگاه در شهر:

غالباً زیباترین مکان – از نظر چشم اندازهای طبیعی و شهری – برای احداث نمایشگاه اختصاص می یابد. نمایشگاه در صورت برخورداری از موقعیت مناسب می توانند تاثیر قابل توجهی بر آگاهی افراد داشته باشند. مکانیابی صحیح نمایشگاه منجر به اتخاذ نگرشی جدید در جهت جذب کسانی می شود که تاکنون هرگز قدم به آستانه نمایشگاه نگذاشته اند.
امروزه نمایشگاه بیش از پیش به عنوان مراکز فرهنگی تلقی می شوند. از اینرو علاوه بر دانشجویان و متخصصان می یابد امکانات لازم را برای سهولت دسترسی افرادی با زمینه های مختلف فراهم نمود. شناخت خصوصیات مخاطبین نمایشگاه و نحوه مراجعه، فردی یا گروهی آنها بر مکان یابی و چگونگی فعالیت آنها بسیار موثر است. به نحوی که می توان زمینه فعالیت نمایشگاه را بر حسب موقعیت مکانی آنها به صورت های زیر مورد توجه قرار داد.

الف – ارتقاء سطح فرهنگی و آموزشی یک منطقه
ب- ایجاد یک مرکز برای تحقیق و انتشار
ج- ایجاد مرکزی برای فعالیت های اوقات فراغت

 

 

این فایل شامل :

پلان مبلمان شده طبقات
2 عدد برش مبلمان شده

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا