مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت خانه کوزه کنانی (حسینیه فروشانیها)

فصل اول : تاریخچه استان و مشهد مقدس
فصل دوم : شناسایی اثر
فصل سوم : مدارک
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
فصل پنجم : آسیب شناسی

مقدمه

شهر مثل یک موجود زنده به وجود می آید و زندگی و رشد می کند و پس از آن که به اوج قدرت رسید پیر و در مانده و بی رمق می شود و روزگاری هم از بین می رود . از نکته های قابل توجه در مورد شهرها عوامل موثر در پیدایش آن هاست . این عوامل اگرچه متعدد و مختلف است اما قابل دسته بندی است. مثلا بیشتر شهرها در کنار رود خانه ها یا در یاچه و دریا بنا می شده است. مثل اصفهان درکنار زاینده رود و یا رضاییه در کنار دریاچه ارومیه و یا بندر عباس که کنار دریا شکل گرفته اند. بعضی از شهرها وسعت مشهد بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شیعه نشین شرق ایران است ، از سطح دریا 930 متر ارتفاع دارد و در 59 درجه و 35 دقیقه طول شرقی و 16 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی در جلگه کشف رود که در مشرق مشهد از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد دارد واقع است. کشف رود که آن را” آب مشهد” هم گفته اند تقریبا در 20 کیلومتری از شمال غربی ویرانه های طوس و چشمه گیلاس سرچشمه می گیرد و تقریبا در 150 کیلومتری جنوب شرقی مشهددر مرز ایران و روس به هریرود می پیوندد .
و آبادانی خود را مدیون شخصیت های مذهبی هستند و مشهد از آن جمله است.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی :

واژه مشهد به معنی شهود، حضور و شهادتگاه است و به این معانی به واژه «مشاهد» جمع بسته می شود. واژگان «مشهد» و «مشاهد» در عرف و اصطلاح سده 3 هـ . ق، بر گور اولیاء ائمه(ع) و رجال اطلاق می شده است، چنان که در آن زمان، مشهد مرغاب در فارس، و مشهد میهنه ( آرامگاه ابوسعید ابوالخیر) و مشهد توس یا مشهد رضوی در خراسان، وجود داشته است. حضرت رضا(ع) پس از شهادت به دست مامون عباسی در سال 202 هـ . ق، در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد. از آن پس «سناباد نوغان» به نام «مشهد» خوانده شد و به مرور زمان بر پهنه آن، به ویژه در زمان شاه تهماسب صفوی افزوده گشته و مردم توس به مشهد کوچ داده شدند.

موقعیت جغرافیایی :

شهر مشهد مرکز شهرستانی به همین نام و مرکز پهناورترین استان، یعنی خراسان است که دارای 313337 کیلومتر مربع مساحت می باشد و در 36 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 36 دقیقه و 45 ثانیه طول شرقی قرار دارد. وسعت شهرستان مشهد 17358 کیلومتر مربع است و در حوضه آبریز کشف رود و در انتهای جنوبی دشت رسوبی توس واقع است و دو رشته کوه هزار مسجد در شمال و بینالود در جنوب آن قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 970 متر و فاصله زمینی آن با تهران 934 کیلومتر است، و رودخانه کشف رود در 8 کیلومتری شمال این شهر از شمال غرب به سمت شرق جریان دارد. شهرستان مشهد محدود است از شمال به جمهوری ترکمنستان و از شمال غربی به درگز و چناران و از غرب و جنوب به شهرستانهای نیشابور و فریمان و از شرق و جنوب شرقی با سرخس و تربت جام هم مرز است. این شهرستان دارای 4 شهر (کلات، طرقبه، شاندیز و مشهد) و 5 بخش و 15 دهستان و 1190 آبادی بوده و جمعیت شهرستان مشهد براساس آخرین سرشماری در سال 1375، 2247996 نفر بوده است که 1908083 نفر ساکن در شهر و 339728 در روستا و بقیه غیر ساکن بوده اند. در نظام سلسله مراتب شهری ایران، مشهد در مرتبه دوم بعد از تهران قراردارد که به دلیل اعتبار فرامنطقه ای و عوامل مختلفی همچون قرارداشتن در مسیر راههای تجاری و ارتباطی کشورهای آسیای میانه و افغانستان، همواره جمعیت آن در حال افزایش است.

وضعیت فرهنگی :

علاوه بر فعالیتهای اساسی و مهم مذهبی و علمی، وجود نمایشگاههای فصلی و دائمی کتابهای منتشره در این شهر از جمله عوامل مهم در اعتلای فرهنگی مجاوران و زائران است. در شهر مشهد علاوه بر مدارس علمیه، دانشگاههای دولتی و مراکز دانشگاهی دیگر از جمله مراکز دانشگاهی غیر انتفاعی دانشگاه آزاد، پیام نور، مراکز آموزش مدیریت دولتی، مراکز آموزشی عالی فرهنگیان، مراکز تربیت معلم و دیگر مراکز آموزشی عالی وابسته به وزارتخانه ها و نهادهای مختلف وجود دارد که در آنها تعداد زیادی از دانشجویان بومی و غیر بومی به تحصیل اشتغال دارند. از دیگر امکانات فرهنگی در شهر مشهد، مرکز صدا و سیما، مجموعه های ورزشی و موزه ها می باشد که شامل 11 موزه آستان قدس رضوی، موزه نادری، موزه فردوسی و موزه تاریخ طبیعی خراسان و همچنین مراکز پژوهشی، و کتابخانه ها و کتابفروشی های متعدد است.

منابع و مواخذ:

1- سازمان میراث فرهنگی

2- کتابخانه آستان قدس

 

این فایل در قالب پاورپوینت شامل 123 اسلاید می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا