مرمت ابنیه

دانلود پروژه کامل مرمت ابنیه خانه متوسل در سنندج

مختصری در مورد خانه در ایران :

خانه یکی از مباحث مهم در معماری ما می باشد که کمتر به آن پرداخته شده است.

واژه خانه که امروز مصطلح است در گذشته به اتاق گفته می شده است ، اتاق خصوصی را ( وستاخ ) با گستاخ یا وثاق  می نامیده اند ، از واژه سرا به جای کلمه ی خانه در اصطلاح امروز آن استفاده می شده است .

انسان وقتی ازغار بیرون آمد نیاز به سرپناهی داشت وبر این اساس طبیعی است که قدیمی ترین مورد معماری ،ساختمان خانه باشد .

در ایران در کاوشهایی که توسط دکتر نگهبان و دکتر ملک زاده صورت گرفت شهرکی در بویین زهرا کشف شد که مربوط به 6000 هزار سال قبل از میلاد مسیح بود . خشت را در آن زمان نمی پختند  بلکه در آفتاب خشک می کرده اند پوشش آنها در ان منطقه چوب بوده که پوشش آن 2.5 ، 3تا 4 متر بوده است کوچه بندی های ان خیلی منطقی بوده و خانه ها درون گرامی باشد .

شهر سازی یکی از مسائل مهم در گذشته بوده است . یعنی خانه را طوری بسازند که با توجه به اب وهوا مناسب ترین نور،وزش باد، جنس زمین را داشته باشد .

معماران ایرانی برای این کارازشش ضلعی استفاده می کردند. شش ضلعی شکلی است که نمی توان آن راغلط کشید چون در ساخت آن ازمثلث متساوی الاضلاع استفاده می شود .

در ایران سه رون وجود دارد رون راسته – رون اصفهانی – رون کرمانی

درشهرهای مرکزی ایران مثل تهران یزد ،جهرم وشهر تبریز وبرخی از شهرهای دیگراز رون راسته که تقریبا مواجه با قبله است استفاده می کنند .

رون اصفهانی جهت شمال غربی – جنوب شرقی دارد و دراصفهان استخر تخت جمشید این رون را داریم .پیچش مسجد شاه در اصفهان به این دلیل است که میدان نقش جهان رون اصفهانی ومسجد روبه قبله  است .

رون کرمانی جهت شرقی غربی دارد چون در کرمان طوفانی وجود دارد که اگر شهر جهتی غیر ازشرقی غربی داشت قابل سکونت نبود .

پنام موضوع دیگری است که در ساخت خانه مورد توجه بوده است . پنام دستمالی است که موبدان درجلوی دهان خود  می بستند .

در ایران تمام ساختمانها چه با پوشش تخت ویا سغ دارای دو پوش هستند .

در خانه ها نسبت به رونهای در نظر گرفته شده وحرکت خورشید و مزاحمتهایی که ایجاد می کرده از پنامهای عمودی وافقی استفاده می شده است .استفاده از ارسی،تابش بند ،خرک پوش از نمونه های آن  می باشد.

معرفی بنا

خانه متوسل واقع در بلوار کردستان سنندج جنب منزل مجتهدی به دستور صاحب خانه (متوسل) با قدمت حدود ۱۱۰ سال بنا گردیده است.این بنای مسکونی به صورت یک ساختمان دو طبقه در سمت غرب حیاط و قسمتی یک طبقه در سمت شرق ساخته شده است ، طبقه همکف ضلع غربی دارای نشیمن ، یک اتاق ، پستو و راهرو جهت ارتباط بین اتاقها و همچنین دسترسی به راه پله می باشد . طبقه اول نیز دارای یک اتاق ، پستو و نشیمن با پنجره اروسی رو به جنوب با دید ومنظر جذاب ومتنوع محله قدیمی قطارچیان و کوه آبیدراست . همچنین وجود عناصری مانند شومینه، تراسهای کوچک در جلو پنجره ها به اندازه ضخامت دیوار به کیفیت فضا تنوع خاصی داده است در سمت شرق حیاط دو فضای آشپزخانه و انباری به صورت یک طبقه وجود دارد. بنا دارای حیاطی است با کفپوش سنگی ، باغچه ، حوض آب که آب آن منشعب از قنات خانه حبیبی است .
لاشه چینی و پی سنگی با ارتفاع زیاد علاوه بر جلوگیری از نشست بنا، دیوارها را در مقابل رطوبت بالا رونده حفظ کرده است. ضخامت دیوارهای باربر آن ۶۰-۵۰ سانتیمتر و تیغه های ۱۰ سانتیمتری فضا ها را از هم جدا کرده است پوشش سقف آن از نوع تخت با تیر پوش چوبی می باشد. تزئینات آجرکاری محدود ولی زیبا در نما به چشم می خورد ،درها وپنجره های آن چوبی ودرقسمت داخلی دارای پنجره های رنگی زیبای می باشد.

هشتی خانه متوسل :

 بعد از سردر وارد هشتی یا کریاس می شدند هر چند که بیشتر مواقع شکل آن هشت ضلعی است اما این به مفهوم عدد 8  نیست وهشتی هایی به شکل مربع و مستطیل و دیگر شکلها داریم .

در داخل هشتی ها عناصر مختلفی مثل سکو، چراغداران وراهی به اتاق بالای هشتی در نظر گرفته می شد. پوششهای هشتی بسیار متنوع ومعمولا با کاربندی های بسیار زیبایی پوشیده شده است .

راهرو : برای واردشدن به فضاهای مختلف از جمله فضای مهمانی واندرونی می بایست از راهروهای پر پیچ وخم استفاده کرد

_ نقشه های اجرایی خانه متوسل

_ تحلیل پلان خانه متوسل بوسیله عکس

برای دیدن پروژه های بیشتر مرمت ابنیه اینجا را کلیک کنید.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پروژه مرمت کاروانسرای تاج اباد همدان

دانلود پاورپوینت معرفی مرمت ابنیه خانه باقری شهرستان رفسنجان استان کرمان

پاورپوینت پروژه مرمت خانه دکتر با خدا کرمان

پاورپوینت پروژه کامل مرمت قلعه داوود آباد کرمان

دانلود پاورپوینت کامل مرمت خانه میرابیان در همدان

پاور پوینت کامل مرمت کاروانسرای گنجعلی خان کرمان

دانلود پروژه مرمت خانه تاریخی تقی زاده شهرستان رفسنجان

دانلود پروژه کامل مرمت ابنیه خانه حباب در یزد

دانلود پاورپوینت رایگان مبانی نظری مرمت معماری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا