اخبار

دهن کجی دانشگاه تهران به قانون/ سکوت قالیباف، حناچی و مظاهریان در ساخت و ساز غیرمجاز دانشکده داروسازی تهران

بخش مهم خبر:
ساخت و ساز غیرمجاز دانشکده داروسازی تهران در حالی ادامه دارد که قالیباف بعنوان شهردار و مشاور رییس دانشگاه تهران، پیروز حناچی و حامد مظاهریان از اساتید این دانشگاه و معاونین وزیر راه و شهرسازی می توانستند جلوی تخلف و دهن کچی به قانون و میراث تاریخ و فرهنگی کشور را بگیرند. اما در کمال ناباوری شاهد ادامه ساخت و سازها در این دانشکده هستیم.


به گزارش معماری نیوز، 28 اسفندماه سال 94، تقاطع خیابان 16 آذر و نصرت بسته شد تا جرثقیل‌های غول‌پیکر به سراغ دانشکدۀ داروسازی این دانشگاه بیایند و یک طبقه به بنای فعلی آن اضافه کنند. اتفاقی که در نقاط مختلف شهر با مجوز شهرداری برای برخی از ساختمان‌ها که از نظر فنی توانایی بار اضافی را دارند، رخ می‎دهد.

اما قضیه برای دانشگاه تهران فرق می‌کند. چرا که محوطۀ مرکزی دانشگاه تهران که دانشکدۀ داروسازی هم در آن واقع است، به عنوان اولین دانشگاه کشور، ثبت میراث فرهنگی است و برای هرنوع دخل و تصرف در محوطۀ دانشگاه و ساختمان‌هایش، نیاز به استعلام خاص از سازمان میراث فرهنگی دارد.

بعد از رسانه‌ای شدن این خبر و واکنش‌هایی از طرف میراث فرهنگی استان تهران و شخص رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل این سازمان در استان تهران مبنی بر غیرقانونی بودن این دخل و تصرف داشت. همچنین احمد حکیمی‌پور، رییس کمیتۀ میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، دربارۀ این تخلف آشکار موضع‌گیری کرد. چند روز بعد، احمد حکیمی‌پور در گفتگو با ایسنا خبر داد که شهرداری تهران نسبت به توقف ساخت و ساز بر روی این بنا اقدام کرده است.

چند هفته پس از توقف، توسط دانشجویان دانشگاه اخباری از ادامۀ فرآیند جوشکاری در ساعات پایانی روز، مخابره شد و دوباره واکنش‌های مسئولین را به همراه داشت، تا این که نهایتا در اردیبهشت ماه این پروژه متوقف شد. اما در کمال ناباوری و درست وقتی که توجه‌ها از این پروژه برداشته شد و دانشجویان هم به تعطیلات تابستانی رفتند، بار دیگر این دانشگاه دهن کجی‌اش را به قانون ادامه داد و با وجود آگاهی از غیرقانونی بودن این عملیات، همچنان بر ساخت یک طبقۀ اضافی که هم به عمر بنای اصلی دانشکدۀ داروسازی و هم به حریم منظر دانشگاه ضربه می‌زند، اصرار دارد.

بیشتر بخوانید:

ساخت‌وساز غیرقانونی در بنای تاریخی دانشگاه تهران

توقف ساخت و ساز غیرمجاز دانشکده داروسازی تهران

ساخت و ساز غیر قانونی در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران ادامه دارد!

هجوم دوباره ساخت و سازها به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران+عکس

این در شرایطی است که در طرح توسعۀ دانشگاه تمامی زمین‌ها و ساختمان‌های بین خیابان‌های انقلاب و بلوار کشاورز، کارگر و وصال برای توسعۀ این دانشگاه در نظر گرفته شده که تا امروز هر ساله با کمک دولت بخشی از آن تملک شده است. با توجه به این، باید دید این یک طبقۀ اضافی واقعا چه نفعی برای این دانشگاه و این دانشکده دارد، وقتی صدها برابر زمین قابل ساخت‌وساز و ساختمان‌های مقاومِ متعلق به دانشگاه در فاصلۀ چند متری این ساختمان قرار دارد.

حال باید دید که شهرداری به عنوان نهاد ناظر بر هرگونه ساخت‌وساز در شهر تهران و پس از آن سایر نهادهای ناظر بر ساخت و ساز از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری با این تخلف چگونه برخورد خواهد کرد.

گفتنی است محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از اواخر اسفندماه سال گذشته، به عنوان مشاور عالی رئیس دانشگاه تهران منصوب و چند روز پس از آن این پروژه آغاز شد.

همچنین پیروز حناچی و حامد مظاهریان دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی از اساتید دانشکدۀ معماری این دانشگاه هستند و با وجود مطلع شدن از پروژه، تا به امروز واکنشی نسبت به توقف آن نشان نداده اند.

تصاویر زیر نشان‌دهندۀ سِیر پیشرفت پروژه در طی زمان است.

_-_02

_-_04

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا