رساله معماری

رساله ارشد معماری ایجاد یک منطقه فعال شهری از نظر اجتماعی- اقتصادی- فرهنگی با توجه به معماری پایدار

فهرست مطالب
صفحه عنوان

فصل اول: کلیات تحقیق 1

1-1- ضرورت طرح 2
1-2- بیان مسئله 2
1-3- فرضیه های تحقیق 2
-2-2اهداف پژوهش 2
-2-2سوالات پژوهش 3
-2-2 جنبه نوآوری و جدید بودن 3

فصل دوم: معمای پایدار 4

بخش اول:معماری پایداری 5
مفاهیم: معماری پایدار چیست؟ 5
2-1-1- معانی لغوی واژه پایداری 5
2-1-2- پایداری و معماری 5
2-1-2-1- نظری بر رویکردهای معماری پایدار 6
2-1-3- توسعه پایدار؛ مفاهیم و مضامین 8
2-1-4- پایداری محیطی و توسعه پایدار 8
2-1-5- طراحی پایدار 9
2-1-5-1- طراحی پایدار و اصول ویترویوس 9
2-1-6- کیفیت؛ اساس طراحی پایدار 10
2-1-7- سرفصل های معماری پایدار 11
2-1-8- اهداف معماری پایدار 11
2-1-8-1- شاخصهای کلیدی در اهداف طراحی پایدار محیطی 12
2-1-8-1- اصول معماری پایدار 10
2-1-9- ارائه راهکارهایی جهت کاربردی کردن ویژگی های توسعه و طراحی پایدار در امر ساخت و ساز: 14
2-1-10- اصول طراحی پایدار 16
2-1-11- معماری پایدار از دیدگاه سه تن از معماران معاصر 17
2-1-12 پایداری نیازمند رویکردی جامع 19
بخش دوم:معماری سبز 21
2-2-1- معماری سبز 21
2-2-2- اهداف معماری سبز 22
2-2-3- اصول معماری سبز 23
2-2-3-1- معماری پایدار همان معماری سبز نیست 23
2-2-4- دیدگاه فرهاد احمدی در رابطه با معماری سبز 23
بخش سوم:توجه به محیط 25
2-3-1- درک محیط 25
2-3-1-1- ارتباط با طبیعت 25
2-3-1-2- درک تاثیرات محیطی 25
2-3-1-3- احترام به کاربران 25
2-3-1-4- ایجاد یک روند مشارکتی در طراحی 26
2-3-1-5- درک مردم 26
2-3-1-6- کل گرایی 26
2-3-2- افزایش مصرف 27
2-3-2-1- تغییر الگوی مصرف 28
2-3-2-2- تغییر الگوی مصرف گامی به سوی کاهش آلودگی محیط زیست 32
2-3-2-3- راهکارهای کاهش مصرف 32
2-3-2-3-1 ارتقای سطح آگاهی زنان با مصرف صحیح 32
2-3-2-3-2 کاهش مصرف کالاهای یکبار مصرف 33
2-3-2-3-3 افزایش دوام اجناس تولیدی 33
2-3-2-3-4 کاهش میزان سمی بودن زباله های خانگی 33
2-3-2-3-5 کاهش حجم زباله از راه بازیافت مواد 33
2-3-2-4- تجربه ای برای کاهش مصرف 34
2-3-2-5- بحران انرژی 36
2-3-2-6- راهکارهایی برای صرفه‌جویی در انرژی 36
2-3-3- قابلیت‌های طبیعت برای تأمین انرژی 37
2-3-4- هیچ موجود زنده‌ای به اندازه انسان در آلودگی محیط زیست زمین نقش نداشته است 38
بخش چهارم:اکولوژی عمومی 39
2-4-1- دید کلی 41
2-4-2- تقسیمات اکولوژی 41
2-4-2-1- اتواکولوژی (Autoecology) 32
2-4-2-2- سین اکولوژی (Synecology) 42
2-4-4- مباحث مورد بحث در اکولوژی عمومی 43
2-4-4-1- اکوسیستم 43
2-4-4-2 اصول کلی در مورد مطالعه محیط 43
2-4-4-3 جمعیت 43
2-4-4-4- آلودگیهای محیط زیست 44
2-4-4-4-1 آلودگی‌های زیست محیطی در ایران 44
2-4-4-4-2 پایین بودن سطح کیفی زندگی شهروندان و به مخاطره افتادن سلامت آنان 45
2-4-4-5 زیستگاهها 45
2-4-4-6- ارتباط اکولوژی با سایر علوم 46
بخش پنجم:عاملین انرژی پایدار 46
2-5-1- سلولهای خورشیدی 46
2-5-1-1- توضیح ساده، سلول خورشیدی 46
2-5-1-1-1 تولید نور توسط حاملان بار 47
2-5-1-1-2 تفکیک حاملان بار 49
2-5-1-1-3- پیوند p-n 49
2-5-1-1-4 اتصال به بار خارجی 50
2-5-1-2 آموزش معماری خورشیدی در ایران 50
2-5-2- دیوار ترومپ 52
2-5-2-1- معایب دیوار ترومپ: 52
2-5-2-2- محاسن دیوار ترومپ: 52
2-5-2-3- فضای خورشیدی: 53
2-5-2-1-3- نکاتی در مورد سیستم فضای خورشیدی: 53
2-5-3- توربین های بادی: 58
2-5-3-1- تاریخچه 58
2-5-3-2- اساس کار و طراحی مهندسی توربینهای بادی 59
2-5-3-2-1 تکنولوژی و صنعت 59
2-5-3-3- توربینهای بادی چگونه کار می کنند ؟ 60
2-5-3-4- توربینهای بادی مدرن به دو شاخه اصلی می‌شوند : 60
2-5-3-4-1- توربین بادی با محور افقی 62
2-5-3-4-1-1- توربین‌های با محور افقی متداول، به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند: 62
2-5-3-4-2- توربین بادی با محور عمودی 62
2-5-3-5- داخل توربین بادی به چه صورت می باشد: 63
2-5-3-6- توربین‌های بادی امروزی 64
2-5-3-7- طراحی و ساخت توربین‌های بادی 65
2-5-3-8- زیباترین توربین های بادی جهان 66
بخش ششم: عناصر ایرانی و معماری پایدار 68
2-6-1 معماری پایدار ریشه در تاریخ معماری ایرانی دارد. 69
2-6-1-1 معماری پایدار و جایگاه کنونی آن در معماری معاصر ایران 68
2-6-2- ضرورت رویکرد پایدار در ایران 71
2-6-3 آموزش معماری پایدار در ایران، 72
2-6-3-1- آموزش معماری پایدار 74
2-6-3-2 نقش جامعه در آموزش معماری پایدار 75
2-6-3-3 آموزش معماری در ایران 76
2-6-3-4 آموزش معماری پایدار در ایران 77
2-6-3-5- روش تحقیق 78
بخش هفتم: شاخص های معماری پایدار در معماری ایرانی 82
2-7-1- بادگیر 82
2-7-2- حیاط مرکزی 86
2-7-3- گودال باغچه 87
2-7-4- حضور آب و گیاهان در بهشت باغ ایرانی 88
بخش هشتم:آسایش حرارتی 89
2-8-1- آسایش حرارتی و معماری 89
2-8-2- معماری و آسایش حرارتی 89
2-8-3- کسب و اتلاف حرارتی بدن انسان 90
2-8-4- تعریف آسایش حرارتی 91
2-8-5- مطالعات میدانی یا مطالعات آزمایشگاهی در آسایش حرارتی 92
بخش نهم:اقلیم و معماری 93
2-9-1- اقلیم و تأثیر آن بر طراحی معماری 93
2-9-2- طرح پژوهشی، منابع و روش تحقیق 94
2-9-3- پهنه بندی اقلیمی 94
2-9-4- پهنه بندی معماری 95
2-9-4-1-تحلیل شگردهای معماری همساز با اقلیم در پهنه های اقلیمی 95
2-9-4-2- تعیین پهنه های معماری 95
2-9-4-3- استان سمنان (شباهت اقلیمی با شهرستان کاشان) 96
2-9-5- خصوصیات مصالح 97
بخش دهم:استفاده از سایبان در این اقلیم 97
2-10-1- آسایش در پناه سایه 97
2-10-2- آسایش گرمایی 98
2-10-3- آسایش گرمایی و سایه 99
2-10-4- طراحی سایبان 99
2-10-4-1- ارتفاع 99
2-10-4-2-فرم 99
2-10-4-3- رنگ و جنس 100
2-10-4-4-جهت گیری 100
2-10-4-5- کاربری 100
2-10-4-6-سایر موارد 100
2-10-5- سایبان های پارچه ای 100
2-10-6-شرکت مهندسین سازه های پارچه ای دیبا 101
بخش یازدهم: نتیجه 101

فصل سوم: مروری بر پیشینه تحقیق 103

3-1- فرهنگ و انواع آن 104
3-1-1- فرهنگ 104
3-1-2- گونه شناسی فرهنگ 104
3-1-3- خصلتها و خصوصیات فرهنگ 105
3-1-4- سرمایه فرهنگی 105
3-1-5- انتقال و اشاعه فرهنگی 105
3-2- فرهنگستان، عملکرد و سازمان آن 106
3-2-1- عملکرد و سازمان فرهنگستان 106
3-2-2- کالبدیابی فرهنگستان 106
3-3- تاریخچه فرهنگستان 107
3-3-1- تاریخچه فرهنگستانهای جهان 107
3-3-2- تاریخچه فرهنگستانهای ایران 111
3-3-3- فرهنگستانهای نوین ایران 113

فصل چهارم: بررسی و تحلیل بستر و محیط پروژه 115

4-1 شناخت استان اصفهان 116
4-2 شناخت شهر کاشان 116
4-2-1 شناخت جغرافیایی کاشان 116
4-2-2 شناخت تاریخی کاشان 117
4-2-3 شناخت کالبدی کاشان 119
4-2-4 شناخت جمعیتی کاشان 119
2-2-5 شناخت اقتصادی کاشان 119
4-2-6 جاذبه های کاشان 120
4-2-6-1 جاذبه های طبیعی 120
4-2-6-2 جاذبه های مذهبی 120
4-2-6-3 جاذبه های هنری 120
4-2-6-4 جاذبه های فولکوریک و فرهنگ عامه 120
4-2-6-5 جاذبه های سکونت گاهی 120
4-2-6-6 جاذبه های معماری-تاریخی 121
4-2-7 شناخت اقلیمی کاشان 121
4-2-7-1آب وهوا 121
4-2-7-2 دما 123
4-2-7-3 حداکثر و حداقل مطلق دما 123
4-2-7-4 بارندگی 124
4-2-7-5 باد 124
4-2-7-6 ویژگیهای اقلیمی معماری بومی مناطق گرم و خشک 125

فصل پنجم: سایت مجموعه 126

3-2-2- بخش پنچم :معرفی و تحلیل سایت 127
3-2-2-1- مقدمه 127
3-2-2-2- شناخت بستر طرح در مقیاس شهر 127
3-2-2-3- ابعاد و وسعت سایت 128
3-2-2-4- توپوگرافی 130
3-2-2-5- عوارض سایت 130
3-2-2-6- دسترسی های سایت 131
3-2-2-7- همجواریهای سایت 132
3-2-2-8- نتیجه گیری 137

فصل ششم: معرفی معماری و تحلیل مصادیق 138

4-1- معماران خارجی 140
4-1-1- لویی کان 140
4-1-2- چارلز کورهآ 145
4-2- معماران ایرانی 147
4-2-1- هوشنگ سیحون 148
4-2-2- نادر اردلان 151
4-2-3- کامران دیبا 152
4-2-4- حسین امانت 158
4-3- مصادیق خارجی 161
4-3-1- ژرژ پمپیدو 161
4-4- مصادیق داخلی 162
4-4-1- مرکز فرهنگی- سینمایی دزفول 162
4-4-2- مجتمع فرهنگی- سینمایی استاد فرشچیان در اصفهان 164
4-5- شناخت اجمالی ویژگیهای اصلی و ارزشمند معماری سنتی ایران و کاشان 165

فصل هفتم: برنامه عملکردی و فیزیکی 167

5-1-تجزیه و تحلیل شیوه طراحی 168
5-2-مسائل کاربردی 169
5-2-1- ارتباطات 169
5-2-2-تعریف لبه 170
5-2-3- خط آسمان 170
5-3-برخی از ضوابط و استانداردهای کلی ایمنی 170
5-4- حوزه بندی فضاها 171
5-5- حوزه اداری 172
5-6-حوزه آموزشی و کتابخانه 174
5-6-1-آموزشی 174
5-6-2- کتابخانه 178
5-7- حوزه آمفی تئاتر و نمایشگاهی 183
5-7-1-آمفی تئاتر 183
5-7-2- نمایشگاه 189
5-8- حوزه اطلاع رسانی و خدماتی 192
5-8-1-تریا 193
5-8-2- فضای تجاری (فروشگاه محصولات فرهنگی) 194
5-8-3-اطلاعات، حراست و نگهبانی 194
5-8-4-سرویسهای بهداشتی 194
5-8-5-پارکینگ 195
5-8-6-اتاق تاسیسات 195
5-8-7-انبار مرکزی 197

فصل هشتم: طراحی 197

6- طراحی 198
6-1- مبانی نظری طراحی 198
6-2- روند شکلگیری طرح 199
6-3- طرح نهایی 203
6-3-1- سازه 203
6-3-2- تاسیسات 204
6-3-3- کف سازی 204
6-4- نقشه ها 204
فهرست منابع: 205

فصل اول کلیات تحقیق

1-1-ضرورت طرح

با توجه به فرهنگ غنی ایرانی ما نیاز داریم تا در جهت باززنده سازی و معرفی آن به جهانیان (به دلیل توریستی بودن کاشان) و حتی ایرانیان تلاش کنیم. البته در این پروژه سعی بر آن است تا در راستای اعتلای فرهنگ و آموزش هنر و صنایع سنتی ایرانی با برگزاری کلاسهای آموزشی از این دست تلاش کنیم.

1-2-بیان مسأله

در سالهای اخیر بحث از هویت ایرانی به بحثی داغ در مجامع فرهنگی، علمی، اخلاقی، مبدل گشته است.
با توجه به این نکته که در اثر نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در زندگی افراد ما شاهد دگرگونی های زیادی در زندگی روزمره خود هستیم و این باعث کم رنگ شدن فرهنگ و اصالت ایرانی می شود.منظور از این تحقیق باززنده سازی فرهنگ ایرانی و اهتمام هرچه بیشتر به آن می باشد.

1-3-فرضیه ها

_توجه و اهتمام به فرهنگ ایرانی به عنوان ادای دینی به سرزمین مادری.
_باززنده سازی فرهنگ ها و شیوه های فراموش شده.
_ایجاد گالری هایی برای یادگیری هنرهای ایرانی و کلاسیک.
_استفاده و استناد بر معماری پایدار.

این فایل به صورت word شامل 218 اسلاید می باشد.

دانلود مستیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا