پروژه های درسیتازه های معماریمعماری اسلامی

معرفی آثار تاریخی قزوین در دوره اسلامی

معرفی سرزمین قزوین:

سرزمین قزوین با پیشینه ای در عرصه های علم ، فرهنگ ، اندیشه و دارای قدمتی دیرینه است و نشانه های تمدن 9000 سال پیش از میلاد درادر خود نهان دارد که با پیدایش اسلام در ایران موقعیت و اهمیت بسزادی یافت و مهد پرورش علوم اسلامی از جمله حدیث ، تغییر فلسفه ، عرفان ، کلام فقه ، نجوم و ادب قرار گرفت و تا عصر حاضر این روند ادامه یافت .
ظهور چهره های نامداری همچون میرزا حسین خان سهپسالار قزوینی «صدراعظم» یسد اشراف الدین حسینی قزیوینی « نسیم شمال » عارف قزوینی ، علی اکبر دهمزا ، علامه محمد قزوینی . حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترایی ، شهیدان محمد علی رجایی و عباس بابایی و .. در این خطه به چشم می‌خورد که از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی حکایت می‌کند .
یورش بی امان تمدن بی پروا غروبوزرق و برق ظاهر فریب ابزار و وسایل و تکنولوژی جدید ، موجب جلب توجه اذهان و افکار کسانی خواهد شد که بیشتر به گذراندن زندگی مشغولند و کمتر به حقیقت آن می‌اندیشند در پی این هیاهو و جنجال تبلیغاتی ، فرهنگ بی ریشه و دنیا گرامی غربی به شیوه های نوین و جذابیتی کاذب جای فرهنگ مذهبی ملی مردم را می‌گیرد که از پیشینه درخشان و هدفدار پدران خویش آگاهی می‌داشتند . شاید با درایت و شکیبایی هنرمندان این هیاهوی بی معنا را به هیچ می‌انگاشتند و صراحت حیات را می‌پیمودند و پرچم پر افتخار پدرشان را دست به دست تا بی نهایت زندگی ، دلیل راهشان می‌کردند – بی شک اثر ملتی بدانند که اجدادشان طالایه دار فرهنگ انسانی و پیش قرلولان تمدنی سالم و صالح بودند – با نازدنگی و بالندگی دیگری به زندگی و دنیا می‌نگریستند و البته که خفتگان ظلمت شب رهروان طلیعه را صواب را نمی یابند .

تاریخ و جغرافیای تاریخی قزوین 

«شهر قزوین»
بنای شهر قزوین را شاپور اول ، دومین پادشاه ساسانی نسبت داده اند (242 م ) و این در حالی بوده که مردم در جنوب و غرب این شهر جدید زندگی می‌کرده اند و چون « دژ قزوین » در مرکز شهر قرار گرفت ، با رویی به گرد آن ساخته شده تا از هجوم طوایف ساکن کوهستان در امان بماند – قزوین در سال 24 هـ . ق به دست «براء بن عازب » به صلح گشوده شد و این همان شهر «شاپوری» و آخرین حدی بود که مسلمانان در اختیار داشتند و مانند دوره ساسانی ، پایگاهی مهم به حساب می‌آمد .
ابن فقسه می‌گوسد : « سعد بن عاص بن امیه والی کوفه مأمور جنگ با دیلم گردید و قزوین را شهر ساخته «ثغر» مردم کوفه قرار دارد « شاذشاپور» یا شهر شاپوری را شهر کهن نامیده اند و چون « موسی الهادی » خلیفه عباسی (170 – 169 هـ ) به قزوین آمد فرمان داد تا شهر دیگری نردیک شهر شاپوری بسازند و آن را «مدینه موسی » نام نهاد و متعلقاتی به آن افزود – در سال 176 هـ ق « مبارک» غلام موسی الهلادی نیز شعر دیگری ساخت که به آن «مدینه مباکیه » موسوم شد . هارون الرشید هنگامیکه به خراسان می‌رفت به قزوین آمد و فرمان داد تا حصاری به دور این شهر بکشند ولی با مرگ او حصار نا تمام ماند تا این که در سال 254 هـ ق «موسی بن بوقا » از طرف « المعتزبا … » با روی شهر را به اتمام رسانید به نوشته موخرین در آن روزگار غزوین شهری بزرگ و مزارع و باغستان فراوان داشته و چند شهرستان بوده است و در میان شهرهای عراق عجم ، اهمیت و اعتبار ویژه ای داشته است – چنانچه هر حاکم و فرمانروایی آثاری مانند مسجد و مدرسه و … از خود به یادگار گذاشته است .

نقش مسجد در فرهنگ اسلامی

نقش مسجد در فرهنگ اسلامی
نقش مسجد در فرهنگ اسلامی

مساجد در کشورهای اسلامی کی از مراکز تجلی هنر مذهبی و از معارج علوم و فرهنگ متعهد است ، پایگاهی است در برابر تها جسم کفر و شرک ، کشتی مطمئن در دریای خروشان هواهای نفسانی و ارام بخش دلهای مضطرب و مشوق است – نقطه شردعست ، شروعی تا بی نهایت است ، خانه خداست و مآمن مردم مسجد همه چیز است به اندازه همه جا برای همه کس ، عظیم و روح افزا و …
مسجد محراب است ، میدان جنگ ، جنگ با نفس اماره ، جنگ با شیاطین . بنابراین مسجد صلابتی و همتی والادر خود سازی به وجود می‌آورد . شور و شوق دیگری به انسان می‌بخشد . گنبد را از شکوه اسمان اقتباس کرده اند و مناره هلسه بفلک کشیده ان می‌کوسنئد تا بین «شری» و «شریا» ارتباط برقرار کنند .

مسجد جامع کبیر قزوین:

مسجد جامع کبیر قزوین
مسجد جامع کبیر قزوین

قزوین اخرین سرحد قوای اسلامی بوده . شهریکه با آغوش باز اسلام عزیز را پذیرفته و مردمش حامیان عدالت و دیانت بوده اند – و با طیب خاطر اتشکده های خود را به مسجد مبدل کرده اند – هنگامی که حضرت علی (ع) به جنگ نهروان مس شتافت چهار هزار رزمنده را به فرماندهی « ربیع بن خشیم ثوری » به جنگ «دیلم» گسیل فرمود «ربیع» مسجدی در قزوین بنا نهاد که محتملاً در همین مکان فعلی « مسجد جامع» یا حوالی آن بود می‌باشد و «مسجد ثور» شهرت بسزایی داشته است و در زمان « عبدالملک دروان » آتشکه دیگری به «مسجد ثوبه» تبدسل شد (73-86هـ ) و در حفاری های زیر مقصوره «خمارتاش » آثاری مربوط به دوران ساسانی کشف شده است که شاید آتشکده و همان «مسجد ثوب» باشد – این دو از مساجدی است که از قرن اول اسلامی به ما رسیده است . با گذشت زمان و گسترش اسلام پی در پی از شمار بختانه ها کاسته و به مساجد افزوده می‌شد – قدیمی ترین قسمت مسجد جامع ، متعلق به قرن دوم هجری است هنگامیکه «هارون الرشید» در سال 192 هـ عازم خراسان بود تا شوش مردم ناراضی را فرونشاند و مأمون را هم به حکومت آن دیار تحمیل نماید چون به قزوین آمد دستور داد تا حصاری به گرد شهر بکشندو مسجدی بنا کنند که به «طاق هارونی» مشهور است .

حسینیه امینی ها :

حسینیه امینی ها قزوین
حسینیه امینی ها قزوین

حسینیه ابنی ها از جمله نمونه های کاملزیبایی خانه های سبک قزوین است که آنچه که امروزه از این خانه به جای ماندهدارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه هم کف زیر زمین هست . این خانه متعلق به « صاج محمد رضا امینی » ارتجار متبهبود و در سال 1275 هـ . ق بخشی از آن وقف حسینیه شدد . زیباترین قسمت خانه در یه تالار که در موازات یکدیگر قرار گرفتند و به وسیله ارسی های زیبایی یه یکدیگر مرنبط هستند تشکیل شده است . تالار جنوبی با نه دهنه ارسی و شیشه رنگی – از شاهکارهای هندی – است – سقف تالارهای دالانی نقاشی آسنه ماری رف های کاسه ای مزین ، گچبری رگده بندی جوبی است . در زیر تالارهای سردار به زیر زمین شه تنخانه و … قرار دارد بخشهای دیگر این خاندان از تزئینات ساده تری برخوردارند .

عمارت کاخ چهل ستون :
عمارت کاخ فرنگی و سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی در شهر قزوین است . این بنا در دوره قاجاریه مرمت و بازسازی شد و «چلستون» نام گرفت – عمارت چهلستونبه شکل هشت ضلعی و در دو طبقه بنا شده است . نقشه بنا دارای طرحی با محورهای چلیپایی برون گراست – سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس یبا طرح های بدیع و سقف طبقه فوثانی آن ، خنچه پوش است – این بنا هم اکنون به موزه تغییر کاربری شده است .

عمارت کاخ چهل ستون :

عمارت کاخ چهل ستون
عمارت کاخ چهل ستون

عمارت کاخ فرنگی و سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی در شهر قزوین است . این بنا در دوره قاجاریه مرمت و بازسازی شد و «چلستون» نام گرفت – عمارت چهلستونبه شکل هشت ضلعی و در دو طبقه بنا شده است . نقشه بنا دارای طرحی با محورهای چلیپایی برون گراست – سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس یبا طرح های بدیع و سقف طبقه فوثانی آن ، خنچه پوش است – این بنا هم اکنون به موزه تغییر کاربری شده است .
سردر عالی قاپو :
سر در عالی قاپوی شهر قزوین در دوره سلطنت « شاه تهماسب » ساخته و در زمانسلطنت « شاه عباس اول » به صورت کنونی تغییر شکل یافت این سر در ورودی اصلی به دو تن خانه روان صفویه بود . بنای سردرد ، شاملیاران رفیع ورودی با قدی تنبه دار و سه ردیف طاق نما در طرفین آن است گوشدارهایی با شدن نماهای آجری در روطیفه نمای سر در را تعییل می‌کنند یعنی متصل به ایوان روردی ،‌به شکل هشت مبنی است در دو طرف محور در روی آن اطاق نگهبانی قرار دارد . در این هشتی نگهبانها دیده می‌شد که طبقه به را ایگاه تعارن زنان – راه می‌یابد .

فهرست مطالب:

مقدمه : 1
تقسیمات اداری – سیاسی 15
نقش مسجد در فرهنگ اسلامی 16
مسجد جامع کبیر 19
مسجد جامع قزوین 23
غلام شاه ولایت شریف کاشی پز 34
عرقچین 51
(هنر ایینه کاری ) معماری ایران ساختمان با اجزا مصالح سنتی 54
گچبری مسجد 56
ارمغان ایران به جهان معماری : (گنبد) 57
رنگ در مساجد 59
رنگ سفید : 72
رنگ آبی : 73
رنگ لاجوردی : 75
رنگ قرمز : 75
رنگ زرد : 77
رنگ سبز : 78
رنگ فیروزه‌یی : 79
رمز پردازی در مسجد 84
حسینیه امینی ها : 103
حسینیه امینی ها : 103
تالار حسینیه : 104
موزه حسینه امینی ها :‌ 106
عمارت کاخ چهل ستون : 107
موزه چهل ستون 110
قوس نیمدایره 113
منابع مورد استفاده : 116

این فایل دارای 118 صفحه به فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود روستای قلعه هاشم خان از توابع استان قزوین

دانلود پروژه روستای آلولک از توابع شهرستان قزوین

دانلود پاورپوینت معرفی روستای ابراهیم آباد قزوین محصولی از معماری بنا

دانلود فایل مطالعات اقلیمی تاریخی فرهنگی شهر قزوین

دانلود پاورپوینت روستای ابراهیم آباد از توابع شهرستان قزوین

دانلود معماری بناهای شهر قزوین در دوران صفوی

دانلود پاورپوینت معرفی برج های دوقلوی خرقان قزوین

دانلود پاورپوینت مرمت خانه قزوینی ها


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا