مطالعات اولیه پروژه

معرفی و تحلیل مصداق ها و نمونه های داخلی و خارجی مرکز تجاری

فهرست

بررسی نمونه هایی از مراکز تجاری درایران
مجتمع تجاری الماس شرق
مجتمع تجاری – اداری ونوس
معماری و اقلیم در مجتمع ونوس
مجتمع تجاری – اداری ستاره شمال
بررسی نمونه هایی از مراکز تجاری درگوشه و کنار جهان
مرکز تجاری استکهلم
مرکز تجاری سامپو
مرکز شهر اروهد گلندان در آریزونای ایالت متحده
مرکز تجاری سنت وهربلین
مرکز پاور مزافیستا در آریزونای ایالت متحده
مرکز تجاری
Diagonal

 

بررسی نمونه هایی از مراکز تجاری درایران

تا چند دهه قبل بازارهای قدیمی هر شهری تا حدود زیادی میتوانست جوابگوی ، نیازهای شهر ونوع تجارت آن زمان باشد ، اما از آن به بعد به علت رشد ، سریع شهرها و ارتباط بازرگانان با تجارت بین المللی ، نحوه داد وستد تغییر شکل داد .
تغییر صورت تجارت وپیشرفت تکنولوژی وسیستم های کامپیوتری واینترنت و ورود ماشین بعنوان یک عامل تعیین کننده درشهرها، رشد کالبدی ورشد جمعیت بدنبال آن از عوامل تغییرشکل بازارهای قدیمی بود
در حال حاضر بازارهای قدیمی بیشتر دراختیار تجار عمده است وبیشتر نقش توزیع کالا وتعیین قیمت بسیاری از محصولات را بر عهده دارند .
با گذشت زمان اندیشه طراحی مراکز تجاری وخرید وفروش منسجم تری به خود میگیرد ودراین زمان پاساژ سازی آغاز می شود . پاساژ امکانات بهتری برای خرید ایجاد میکنند ، در کنار هم بودن مغازه ها در زیر یک سقف ، احساس امنیت برای پیاده وحرکت در یک فضای صرفاً تجاری یکی از فلسفه ها راسته بازار است که به شکلی جدید پس از گذشت ، سالها دوباره زنده می شود.
اصولاً فرم معماری این پاساژها نسبتاً جا افتاده تر از واحدهای تجاری کنار خیابانهاست وبه همین واسطه قادر به ایجاد فضاهای متنوع تری هستند واز طراحی اصولی برخوردارند ، تنها مشکل موجود در اینگونه فضاها ، محدود بودن کالاهای عرضه شده است ( بیشتر پوشاک) ودر نتیجه نمی توانند به رفع کلیه یا اکثر نیازهای مراجعین کمک کنند .
معمولاً در اینگونه بازارهای جدید ، فضایی برای استراحت ورفع خستگی درنظر گرفته شده است وکمبود خدماتی چون اغذیه فروش ها ، جای و … کاملاً احساس میشود ، پاساژکویتی های تهران و بازار صفویه از این قبیل میباشند .
در روند توسعه پاساژها درتهران به نمونه هایی به موفق وجالبتری ، از نظر معماری و عملکردی برمی خوریم ، در این نمونه تعدادی از مشکلات وکمبودهای فضاهای قدیمی تر حل شده است ولی جنبه های انحصاری بودن ، کالاهای عرضه شده ، مسائل ترافیک و نیاز به محیط های استراحت وخدمات هنوز هم به چشم می خورد بعضی از این فضاها عبارتند از : بازارچه محسنی ، بازارچه آفریقا ، بازارچه ونک و ….
به دنبال مباحث بالا وبا سیاست های تاسیس مجتمع های مسکونی در تهران به نمونه های جدید مراکز خرید برمی خوریم که این فضاها منحصراً برای خدمات رسانی به ساکنین خود مجموعه ها می باشند .
فرم های معماری اینگونه فضاها از طراحی زیبا و هماهنگ تر با عملکرد برخوردار است درحال حاضر مراکز خرید این مجتمع ها ، بعنوان مکان هایی عمومی ، برای خرید همگان ، گردهمایی ، تفریح و … در کنار فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرند . چند نمونه از این مجموعه ها عبارتند از : مرکز خرید اسکان ، مرکز خرید آفتاب و …
در کشورهای دیگر جهان سالهاست که فروشگاههایی کوچک و مجزا از هم در زیر یک مجموعه و پوشش کلی قرار گرفته اند و فلسفه ساخت مراکز خرید را مطرح نموده اند . در چند ارسال اخیر شاهد افتتاح اولین نمونه از اینگونه مراکز در تهران بوده ایم .
مرکز خرید گلستان در شهرک قدس (غرب ) تجربه موفقی در این زمینه بوده است مرکز خرید گلستان در راستای تامین نیازهای اهالی ساکن شهرک احداث شده است .
مرکز تجاری گلستان در شهرک قدس نبش خیابانهای ایران زمین و مهستان واقع است . در حال حاضر این مرکز بعنوان بهترین مرکز تجاری در تهران عمل می نماید .

 

این فایل در قالب word شامل 29 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا