مطالعات اولیه پروژه

معرفی و تحلیل موزه ده یانگ (de Young)، سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا

موزه de Young، سانفرانسیسکــو- ایالات متحده

 

برش های ساختمان موزه de Young
برش های ساختمان موزه de Young

هرزوگ و دومورن

موزه de Young، با نمای مسی و نه طبقه پیچدار، دور نمایی فوق العاده در خط آسمان سانفرانسیسکو ایجاد می کند و بر پارکGolden Gate ریاست می کند. معماران اصلی Fong & Chan برای رسیدن به یک ساختمان ضد زلزله، شامل برجی با ارتفاع ۴۴ متر و یک چشم انداز وسیع، از نظرات زیبایی شناسانه طراحان Herzog & demeuron بهره گرفتند. در مورد طراحی داخلی و خارجی موزه مطالب زیادی نوشته شده است، اما نه به اندازه مهندسی و اجرای آن.نمای چشمگیر این ساختمان، پوسته ای است متشکل از حدود ۷۲۰۰ پانل که بسیار استادانه در کنار یکدیگر چیده شده اند و شکاف هایی به منظور عبور نور از میان درختان بومی، که به نوعی عملکردی همانند سایه بان دارند، در نظر گرفته شده است. اما کمترین توجه معطوف به ترکیب استثنایی معماری، مهندسی و لنداسکیپ می باشد.

ساختمان موزه de Young
ساختمان موزه de Young

زلزله سال ۱۹۸۹ در Lima Prieta ، یک مصیبت مضاعف برای موزه بود که نه تنها ساختمان قرن ۱۹ نیاز به تعمیرات پیدا نمود، بلکه داشتن شرایط مساعد برای ویرانی های بیشتر توسط زمین لرزه های بعدی، سر انجام هزینه بیمه را برای آن در پی داشت و در نتیجه این منبع مالی ساختمان مذکور در حد نمایشگاه های بی نظیر ترقی کرده و شهرتی جها نی کسب نمود.

پیچش های طرح

ساختمان جدید با مساحتی معادل ۲۷۰۰۰ متر مربع در اکتبر سال ۲۰۰۵ باز گشایی شد. مسئول پروژه Nuno Lopes، چنین توضیح می دهد که ساختمان به کمک سیستم بی نظیر لغزش سطوح و عایق سیال غلیظی که انرژی جنبشی را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می سازد، قادر است ۹۱ سانتی متر به سمت بالا حرکت کند. Lopesمی گوید: “هنگام وقوع زلزله، ساختمان ذاتا تمایل به تکان خوردن و جدا شدن از زمین دارد.”

ساختمان موزه de Young
ساختمان موزه de Young
ساختمان موزه de Young
ساختمان موزه de Young

ساختمان در داخل خندقی پنهان تغییر مکان می دهد. خندق، طرحی است پوشیده اما به ظاهر ناسازگار با محیط پارک.Lopes گفت : ” بدیهی است که برای ما خلق ساختمان به منظور قرار گیری در لند اسکیپ، با بر پا کردن آن روی این سکو خیلی مهیج نبود. بنابراین ما بزودی متوجه ضروری بودن حفر این سکو شدیم”.همچنین برج و ساختمان اصلی سه طبقه، با مشکلات اجرایی مختلفی روبرو بودند. مادامی که برج از لحاظ زلزله ای ایمن نشده، نیاز به راه حلی بود تا فشار تقریبی ۴۰ درجه ای وارد بر آن را خنثی کند.
معماران بر آن شدند تا نو آوری جدیدی در استفاده از کابلهای پس تنیده افقی در دیوارها بکار برند. Lopes توضیح می دهد : ” دیوار طبقه نهم روی یک دیوار نا پایدار قرار گرفته، بنابر این به طور دقیق چیزی زیر آن وجود ندارد. در هنگام وقوع زمین لرزه، فشارهایی بر آن وجود دارد تا مانع چرخش شود و بنابراین شما نیازمند داشتن یک کابل پس تنیده هستید که پیوسته روی برج کشیده می شود و در نتیجه هرگز چرخش بیش از حدی وجود نخواهد داشت.”

نمایی داخلی از موزه de Young
نمایی داخلی از موزه de Young
نمایی داخلی از موزه de Young
نمایی داخلی از موزه de Young

چشم انداز بلند

چشم انداز شاخص برج، پاداشی است برای مردم. بالا رفتن از برج آزاد است و بستگی به صدور اجازه از طرف موزه دارد. اما نقشه های اصلی، چشم اندازی کاملا متفاوت داشتند.طرح اولیه نیازمند پوشاندن ورودی برج با مس شکاف دار بود. به هر حال Lopes می گوید : “این بیشترین چیزی است که همه را به تفکر وا داشت . . . آنها به سرعت متوجه شدند احتمالا وجود مس در جلوی نما ، چشم اندازی زیبا نخواهد داشت.”
تنها زمانی تصمیم به انتقال فلز شکاف دار گرفته شد که برج در حال ساخته شدن بود و پانلها بالا می رفتند. علی رغم اینکه قسمت بالای برج بزرگ ترین شکاف ها را در نما داشت، Lopes می گوید : ” با نگریستن از میان این شکاف های کوچک به این لنداسکیپ پهناور ” این اثر خنثی می شود.اما به دلیل اینکه این تصمیم در طول اجرای ساختمان گرفته شد، معماران، نگران تغییرات بسیاری بودند که شیشه نمایان می توانست در سیستم های HVAC و تلفات انرژی ایجاد نماید. برج به منظور خنثی کردن گرمای حاصل از دمای هوای تابستان و اشعه عبوری از میان شیشه طراحی شده بود. Lopes چنین توضیح می دهد که: ” بنابراین ما مجبور بودیم سطح شیشه نمایان بکار رفته را به حد اقل برسانیم.”معمار David Fong می گوید: ” به طور معمول در شرایط بلند مرتبه شما ملزم به استفاده از یک پلکان فرار می باشید. ” اما نمای بی نظیر ساختمان اجازه عبور باد را می دهد. معماران توانستند رضایت رییس آتش نشانی را جلب کنند، ” ما می توانیم دود سیگار را به راحتی و بی خطر تخلیه کنیم.” در یک شهر با طبیعت زیبا نظیر سانفرانسیسکو، حذف آسانسور بسته یک ارزش محسوب می شود. Lopes گفت : ” همانطور که شما از برج پایین می آیید حس بودن در فضای بیرون را دارید ، برخورد نسیم با صورت شما هنگام پایین آمدن از برج تجربه ای است زیبا و بی نظیر که با بکار بردن شیشه نمی توان بدان دست یافت. ”

پلانهای موزه de Young
پلانهای موزه de Young

ترکیب شدن با پارک

ترکیب داخل و خارج، ارتباط بین لند اسکیپ، نما و فضای داخلی چیزی است که Fong از آن به عنوان عاملی بسیار با صفا و خوشایند در مورد ساختمان یاد می کند.”اغلب مردم موقعیت موزه را تعیین کردند . . . مجبور نیستید از میان پلکان با شکوه به سمت داخل حرکت کنید. زمانی که شما در داخل هستید، ما لند اسکیپ و فضاهای داخلی را با این حیاط های گود که به قلب موزه نفوذ می کنند ترکیب می کنیم. ” این حیاط ها به منظور دستیابی به دو هدف، بردن پارک داخل موزه و کمک به مسیر یابی، به کار می روند.در یک محیط شهری ، برخی اوقات این وسیله ای است برای قرارگیری تمام ضروریات غیر جذاب در روی سقف از جمله تجهیزات HVAC ، مخرج لوله ها و محل تخلیه بخار. اما این پروزه در قسمت بالا به همان اندازه صاف است که در قسمت پایین.
در یک ساختمان قرن ۲۱ ، ارتباطات برقی مورد انتقادند. به هر حال نمای مسی به عنوان قالب بسیار موثری برای اغلب علایم بی سیم عمل می کند. این برای Shen Milsom & Wilke ، طراح ارتباطات راه دور یک رقابت بزرگ محسوب می شد. مطابق نتیجه آنالیز های آنها، موزه با دارا بودن حدود ۵۰ درصد نقاط دسترسی بی سیم بیش از یک ساختمان مدرن معمولی بنا شده است.
در ابتدا طرح ساختمان دارای ایراداتی بود از جمله اینکه معماران نسبت به ارتفاع برج معترض بودند و در طرح اولیه، قسمت بیرونی به صورت چوبی بود. سرانجام طراحان پروژه با کاهش یک طبقه از ارتفاع برج و پوشش فلزی آن موافقت کردند. با این وجود، پرسپکتیو شکاف و پیش آمدگی از همان ابتدا در طراحی لحاظ شده بود. Lopes می گوید : ” در نظر گرفتن این طبقه به عنوان کانون چشم انداز، ایده Herzog بود.”
مادامی که شیشه اجازه دید عالی را می دهد، پیش آمدگی به عنوان قابی برای منظره و سایه بانی در مقابل گرمای مازاد خورشید عمل می کند.حتی شکاف ها از فاصله به برج ظاهری لطیف می دهند به طوری که پلکان ها قابل رویتند. معماران قادر بودند از طریق مذاکره با رییس آتش نشانی به این منظور دست یابند. به آنها اجازه داده شد تا چیزی متفاوت تر از آنچه معمولا قانون ایجاب می کند خلق کنند، یک راهروی کیپ و پوشیده. استفاده از دیوار برای راه پله، ظاهر بنا را تغییر می داد و به کار بردن شیشه نیز گران تمام می شد.

برش های ساختمان موزه de Young
برش های ساختمان موزه de Young

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا