معماری اسلامی

دانلود پاورپوینت معرفی کامل گنبد سلطانیه

پیشینه شهر سلطانیه:

شهر سلطانیه در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان و در ۵۴ کیلومتری ابهر قرار دارد. این محل طبق کتیبه‎هائی که از پادشاهان آشور بدست آمده، در قرن هشتم قبل از میلاد محل سکونت طایفه جنگاور (ساکاراتیها) بوده و در عهد فرمانروایان ماد به اسم «اریباد» خوانده می‏شده است و پارتها آنرا به نام نخستین پادشاه خود «ارساس» نامیدند (برای اثبات مطالب فوق‏الذکر مدارک متقنی در دست نیست). از تاریخ سلطانیه تا حمله مغول اطلاع دقیقی در دست نیست. لیکن لازم به تذکّر است تا پیش از تسلط مغول سلطانیه به نام «نیزآگامبی» و «شرویاز» معروف بوده است.
بنای تاریخی گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان واقع شده ، دشتی که گنبد در آن قرار دارد حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . ساخت بنای عظیم سلطانیه در بین سالهای ۶۷۵ الی ۶۸۵  هجری قمری صورت می پذیرد و به عبارت دیگر کار ساختمان آن به مدت ۱۰ سال به طول انجامید . قصد از بنای چنین گنبد با شکوهی آن بود تا مرقد مطهر حضرت علی (ع) را به آنجا منتقل سازند ، علت این کار شیعه شدن سلطان محمد خدا بنده و گرایش او به حضرت علی بود ، شاید به اعتباری گنبد سلطانیه را بتوان اولین اثر هنری شیعه در کشور ایران دانست . بعد از اتمام بنا به علت مخالفت علماء دین با این عمل ، سلطان محمد از انجام این کار منصرف شد .
نزدیکی شهرستان زنجان ، دشت سرسبزی  در میانه فلات ایران ، آرمیده  است. ارگی با شکوه ، با آرامگاه رفیع که اکنون سومین گنبد بلند جهان است.گنبد سلطانیه، که اولین و عظیم‌ترین گنبد آجری جهان است.
این بنا توسط سلطان محمد خدابنده یا اولجایتو در طول سیزده سال بنا گردیده است. گنبد سلطانیه بنایی احداث شده در ارگ شهر یا کهن‌دژ سلطانیه پای‌تخت اولجایتو حاکم سلسله‌ی ایلخانان بوده است. مساحت این کهن‌دژ هجده هکتار بوده و توسط دیواری که مشخصه‌ی شهرهای قدیم بوده، احاطه می‌شده است.
گنبد سلطانیه مرتفع ترین بناى جهان بوده و هم اکنون نیز یکى از عظیم ترین بناهاى تاریخى جهان به شمار مى رود . این بنا قسمتى از مجموعه عظیمى است که به ابواب البر مشهور بوده و شامل دارالشفاء ، بیت القانون ، بیت الحکمه ، دارالیاده و … این بنا در قوم هم کف با فضاهایجانبى آرامگاه داراى پلان مربع مستطیل بوده و ادامه مجموعه در طبقات هشت ضلعى متمایل به منتظم است
این گنبد از سه فضاى گنبد خانه ، تربت خانه ،سردابه تشکیل شده و از نظر حجمى و ترکیب فضا این بنا با معمارى هیچکدام از مقابر اسلامى ایران مطابقت ندارد در حالیکه این وضعیت را مى توان با آئین تدفین مغول که در دو مرحله انجام مى گرفت ، مطابقت داده و آن را با معمارى ترکیبى از مراسم تدفین مغول تبیین نمود.باتوجه به این طرز تفکر گنبد خانه محل عزادارى به جسد ، سردابه محل نگهدارى و تدفین جسد وتربت خانه فضاى مسقف بالاى سردابه مى باشد

مطالب مشابه:

معرفی معماری سلجوقیان از سال 429 هجری تا سال 700 هجری

معرفی معماری وهنر ایران در دوره حکومت ایلخانان ( حمله مغول )

دانلود مطالعات معرفی استان زنجان و شهر سلطانیه همراه با تحلیل سایت

دانلود پاورپوینت مقایسه گنبد سلطانیه و سانتاماریا دلفیور

این فایل داری ۲۷ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا