انسان طبیعت معماریسبک های معماری

مقایسه تطبیقی معماری ارگانیک و پست مدرن، (مطالعات موردی: خانه آبشار و خانه مادر ونچوری)

چکیده

فرانک لوید رایت، معمار نامدار اوایل قرن بیستم و یکی از پیشگامان معماری مدرن در این باره میگوید: “معماری عصاره زندگی است و به عبارتی زندگی را شکل میدهد. معماری، حقیقیترین روش ثبت زندگی در دنیای گذشته، امروز و آینده است.
هیچ خانه ای نباید روی تپه باشد، بلکه باید جزئی و بر آمده از طبیعت باشد، متعلق به آن باشد، تا تپه و خانه بتوانند با هم زندگی کنند و خوشحالی هر یک به لحاظ وجودی دیگری باشد.”گفتار رایت است که در خانه آبشارش بصورت کامل به آن پایبند بود.
از دهه ی شصت میلادی، موضوع پست مدرن در معماری به صورت یک سبک مهم مطرح شد و انتقادات زیر بنایی به اندیشه ی منطق گرا و تکنومدار معماری مدرن وارد گردید. آغازگر این جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لوی کان به نام رابرت ونچوری.
خانه مادر ونچوری (۶۴ – ۱۹۲۶) در عین داشتن تقارن ، نامتقارن ، در عین وحدت، دارای کثرت و در عین پیچیدگی و تضاد در فرم، دارای قرائت ساده برای عامه مردم به عنوان یک خانه مسکونی است.اگر از نظر کوربوزیه خانه ماشینی است برای زندگی، از نظر رابرت ونچوری خانه خانه است و باید دارای نمادهای خانه در هر فرهنگ و جامعه باشد.
کلمات کلیدی
معماری ارگانیک- معماری بومی- خانه آبشار- خانه مادرونچوری- معماری پست مدرن- هنر مردمی

مقدمه:

به منظور بررسی سبک معماری ارگانیک و سبک معماری پست مدرن ساختمان شاخص آنها یعنی خانه آبشار در معماری ارگانیک و خانه مادر ونچوری در معماری پست مدرن را باهم مقایسه میکنیم. منبع الهام معماری ارگانیک تلفیقی از طبیعت و ساخته دست بشر است و منبع الهام معماری پست مدرن هویت انسان است.
ازخصوصیات معماری ارگانیک حداقل دخالت در محیط طبیعی،گسترش از درون به بیرون،معماری بومی،نمایش ماهیت مصالح و… خانه آبشارکه برای “جی.ادگارد کافمن”، تاجر ثروتمند پیتسبورگی،ساخته شده،در سال ۱۹۶۲ به (سازمان حفاظت از جنگل و منابع طبیعی پنسیلوانیا ی غربی)اهدا گردید.
از خصوصیات معماری پست مدرن کثرت گرایی،سبک محلی،هنر مردمی،تاریخ،سنت،فرهنگ و… می باشد. اگر از نظر کوربوزیه خانه ماشینی است برای زندگی، از نظر رابرت ونچوری خانه خانه است و باید دارای نمادهای خانه در هر فرهنگ و جامعه باشد.

معماری ارگانیک

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد.رمانتیسم یک جنبش فلسفی،هنری و ادبی در اواخر قرن هجده و نوزده میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد. این جنبش واکنشی در مقابل خردگرایی عقل مدرن بود. معماری ارگانیک یا معماری اندام‌وار یک فلسفه در معماری است که به ترویج هماهنگی بین عادت‌های انسانی و طبیعت می‌پردازد.(قبادیانی، 1386: 63)

تاریخچه معماری ارگانیک:

عبارت معماری ارگانیک توسط فرانک لوید رایت (۱۸۶۷-۱۹۵۹) ابداع‌شد.معماری ارگانیک در روند تمامی طراحی‌های فرانک لوید رایت بیان شده‌است. مواد اولیه، شکل کلی و نظم اولیه اصول، مرتب در سراسر بنا به عنوان یک «کل» تکرار می‌شوند. ایده معماری ارگانیک فقط به «ارتباط به معنای واقعی کلمه ساختمان با محیط طبیعی خود» اشاره ندارد؛ بلکه به چگونگی طراحی ساختمان به طوری که با محیط خود متحد شود نیز اشاره دارد. سراسر اشکال هندسی کارهای رایت یک شکل کلی مرکزی را تشکیل می‌دهد. همچنین اساسا معماری ارگانیک به معنی واقعی کلمه طراحی تمام عناصر یک ساختمان نیز هست: از پنجره گرفته، تا صندلی‌هایی که برای پرکردن فضا در نظر گرفته‌شده؛ همگی با یکدیگر مرتبط هستند و بازتابی نمادین از دستگاه نظم طبیعی. (کانت، نقد خرد ناب)

این فایل دارای 15 صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا