سبک های معماریمعماری جهان

معرفی معماری رنسانس در قرون وسطی

رنــســا نـس

با پایان قرون وسطی در سده پانزدهم میلادی نوزایی و شکوفایی دوباره فرهنگ وهنر را در اروپا با دوران رنسانس می شناسند . امروزه در نظر ما سده های میانه آنچنانکه که پیش از این معتقد بودن ، دورانی کاملأ تاریک نیست . و رنسانس ( نوزایش ) که تقریبأ از سده چهاردهم تا شانزدهم میلادی را در بر می گیرد ، دیگر آغاز ناگهانی دنیای جدید نیست که به یکباره در سده پانزدهم برای روشنی افکندن بر تاریکی سده های میانه درخشیدن آغاز کرده است . بخش اعظم دوره رنسانس در دوره هایی ریشه دارد که مدتها پیش از سده میانه بوده اند .
فئودالیسم در سده های میانه ، با آن شبکه اختیارات بارونی و حکومت های عریض و طویل و ناکارآمد محلی اش ، تدریجأ دربرابر رقابت شهر ها و کشور شهر های نیرومندی که پیوسته با شاهان قدرتمند متحد می شدند .

پایه گذاران معماری رنسانس

فیلیپو برونلسکی ( ۱۳۷۷- ۱۴۴۶ ) به علت مطالعه موشکافانه یادمان های باستانی روم و تلاش برای ثبت دقیق آن چه می دیده ، روش انقلابی سه بعد نمایی هندسی و خطی را که آن چنان مشتاقانه از سوی هنرمندان سده پانزدهم پذیرفته شد ابداع کرده است .
آشنایی برونلسکی با اصول ساختمان سازی رومی ، به اضافه ذهن تحلیلی و مبتکرش ، حل مساله ای مهندسی را که هیچ انسان دیگری در سده پانزدهم نمی توانست از عهده اش برآید ، برای وی ممکن ساخت ، و آن طراحی و ساخت گنبدی برای مربع تقاطع عظیم کلیسای ناتمام فلورانس بود .
برونلسکی با نبوغی استثنایی ، نه فقط روش های سنتی ساختمان سازی را کنار گذارد و روش های نوینی ابداع کرد بلکه بسیاری از دستگاههای مکانیکی لازم برای کار نیز اختراع کرد .
وی مرکز گنبد را بالا برد و آن را به گرد یک مقطع تیزه دار طراحی کرد ، این مقطع ذاتا محکم است زیرا از شدت پیشرانه بیرونی گرداگرد قاعده گنبد می کاهد . برونلسکی برای به حداقل رساندن وزن ساختمان ، یک پوسته دولایه نسبتا نازک ( نخستین بار در تاریخ ) به گرد استخوان بندی بیست و چهار رگه ای آن که هشت رگه بزرگش از بیرون دیده می شود طراحی کرد . در پایان ، به شیوه تقریبا خارق العاده ، رأس گنبد را با فانوسی سنگین ( مطابق طرح او ولی پس از مرگش ساخته شد ) مهار کرد . این فانوس ، با آن که بر سنگینی گنبد می افزاید ، به طرز شگفت انگیزی باعث تحکیم کل ساختمان می شود ، زیرا بدون فشار حاصل از سنگینی آن ها ، رگه ها به از هم گسیختن و دور شدن از نقطه مرکزی متمایل بودند .
گرچه گنبد کلیسای فلورانس ( تصویر ۶۳) برجسته ترین دستاورد برونلسکی است ، و گرچه او با اسلوب های معماری رومیان آشنا بود و آن ها را می ستود ، حل این مسأله بسیار حاد ساختمانی توسط نخستین معمار و استاد مسلم عصر رنسانس اساسا به کمک اصول معماری گوتیک میسر شد .
تصویر63– گنبد کلیسای فلورانس – برونلسکی – 1436 ب. م
تصویر۶۳– گنبد کلیسای فلورانس – برونلسکی – ۱۴۳۶ ب. م
بدین ترتیب ، گنبد مزبور ، حقیقتا بیانگر سبک معماری خود برونلسکی نیست . این سبک ، نخستین بار در ساختمانی به چشم خورد که کمی پیش از برنده شدن برونلسکی در مسابقه ساختمان گنبد ، توسط وی ساخته شد . بیمارستان کودکان سر راهی در فلورانس( تصویر ۶۷) . عنصر بنیادی در طراحی این ساختمان – یک رشته قوس های نیم دایره متکی بر ستون های باریک و محصور در قابی از ستون های چهار گوش در بدنه نما که زیر اسپری تخت و افقی قرار گرفته اند – ظاهرا با الهام از کلیسای سان مینیاتو یا تعمید گاه فلورانس که هر دو از بنا های رومانسک هستند ، برگزیده شده است .
تصویر67- بیمارستان کودکان سرراهی – فلورانس - برونلسکی – 1419 – 1424 ب.م
تصویر۶۷- بیمارستان کودکان سرراهی – فلورانس – برونلسکی – ۱۴۱۹ – ۱۴۲۴ ب.م
سبک ساختمان بیمارستان ، اساسا با سبک پیشتازان احتمالی اش در سده های میانه متفاوت است . تاکید بر عناصر افقی ، وضوح مفصل بندی ها ، قرینه سازی در طراحی آن توام با به کار گرفتن برخی از عناصر کلاسیک مانند سرستون های کورنتی و نیم ستون ها یا ستون های چهار گوش در در بدنه نما ، به اضافه پنجره های سنتوری دار ،تمامأ با هم درمی آمیزند و چنان جلوه ای از عقلانیت و منطق پدید می آورند که دست کم از لحاظ روحی ، بیمارستان کودکان سرراهی را بیشتر به معماری سده های میانه مربوط می کنند نه معماری کلاسیک .
تصویر 68 – نما و داخل کلیسای سان مینیاتو – فلورانس – 1062ب.م
تصویر ۶۸ – نما و داخل کلیسای سان مینیاتو – فلورانس – ۱۰۶۲ب.م
تلاش علنی برونلسکی برای دادن نقشه و جلوه ای متمرکز به فضای داخلی کلیسای سانتواسپیرینو(تصویر۶۹) نشان می دهد که وی در نهان تحت تاثیر خصوصیات فشرده و مستقل ساختمان های قدیمی نقشه مرکزی مانند معبد پانتئون و تعمیدگاههای سده های میانه بوده است .
 تصویر69 – داخل کلیسای سان اسپرینو – فلورانس – 1428 ب.م

تصویر۶۹ – داخل کلیسای سان اسپرینو – فلورانس – ۱۴۲۸ ب.م
مخزن قدیمی ، که وی بر بازوی چپ کلیسای سان لورنتسو افزود ، بیانگر ستایش وی از ساختمان های نقشه مرکزی است . او با ساختن نمازخانه پاتسی که تقریبا در ۱۴۴۰ آغاز شد و مدت ها پس از مرگش یعنی در دهه ۱۴۶۰ پایان یافت ، آرمانش را تحقق بخشید .
اگر می بینیم که برونلسکی برای ساختن نمازخانه پاتسی ( تصویر۷۰ ) به تهیه نقشه متراکم در مرکز نزدیک شد ، در تهیه نقشه ساختمانی کلیسای سانتاماریا دلیی آنجلی آن را کاملا تحقق بخشید . این پروژه که در سال ۱۴۳۴ آغاز شده بود ، در سال ۱۴۳۷ نیمه کاره رها شد . در این نقشه ، یک هشت ضلعی متراکم در مرکز می بینیم که جرزهایش بدون تردید برای قرارگرفتن در زیر یک گنبد در نظر گرفته شده بودند .
تصویر 70- نمازخانه پاتسی – برونلسکی – کلیسا ی سانتا کروچه – فلورانس 1440 ب.م
تصویر ۷۰- نمازخانه پاتسی – برونلسکی – کلیسا ی سانتا کروچه – فلورانس ۱۴۴۰ ب.م
آلبرتی نخستین معمار عصر رنسانس که با اعماق معماری روم باستان آشنا شده بود . مهم ترین و نافذترین رساله تئوریک آلبرتی به نام ده کتاب درباره معماری ، با آن که از رساله ویتروویوس ملهم بود ، دارای مواد و موضوعات جدید و ابتکاری فراوان است . سبک معماری خود آلبرتی بازتابی از کاربست اندیشمندانه عناصر کلاسیک در ساختمان های معاصر او است . قصر روچلای او در فلورانس ( تصویر ۷۱) ، دوسال بعد از کاخ مدیچی – ریکاردی آغاز شد ولی زودتر به پایان رسید و این احتمال وجود دارد که بسیاری از عناصر این قصر ، مانند قرنیز سنگین اش در ساختمان میکلوتسو نیز موثر افتاده باشند . لیکن تمای قصر روچلای ، سازمانی به مراتب محکم تر از نمای کاخ یاد شده دارد . طراحی نمای کلیسای گوتیک سا نتا ماریا نوولا در فلورانس ( تصویر ۷۲) نیز همراه با ماموریت برای ساختن قصر روچلای به آلبرتی واگدار شده بود . همچنان که گاهی برونلسکی به این روش متوسل می شود ، آلبرتی طرح کلیسای سان مینیاتو که یک طرح ماقبل گوتیک متعلق به سده های میانه است ، راهنمای خود قرار می دهد . او با پیروی از مدل رومانسک خویش ، یک رواق کوچک شبه کلاسیک برای بخش فوقانی نمای این کلیسا طراحی می کتد و یک پایه عریض متشکل از قوس های محصور در ستون های درگیر را برای نگهداری آن در نظر می گیرد . ولی آلبرتی در سازمان دهی این عناصر ، گام بزرگی برمی دارد و از طراحان رومانسک نیز فراتر می رود .
 تصویر 71- قصر روچلای – فلورانس – باتیستا آلبرتی – 1451 ب.م
تصویر ۷۱- قصر روچلای – فلورانس – باتیستا آلبرتی – ۱۴۵۱ ب.م
تصویر72 - نمای کلیسای سانتا ماریا نوولا – باتیستا آلبرتی – 1456 ب.م
تصویر۷۲ – نمای کلیسای سانتا ماریا نوولا – باتیستا آلبرتی – ۱۴۵۶ ب.م

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا