سبک های معماری

پاورپوینت خلاصه ایی از کتاب نگاهی بر افسون زدگی جدید هویت چهل تیکه و تفکر سیار

بیوگرافی نویسنده کتاب نگاهی بر افسون زدگی:

داریوش شایگان فیلسوف و ادیب ایرانی مقیم پاریس می باشد . شایگان فیلسوف فرهنگهابا نگرش بسیار وسیع است و اغلب به ساختارهای ژرف فرهنگی می پردازد. در دنیای اندیشه های شایگان می توان چند نوایی رادر رابطه با گفت و گوی فرهنگها مشاهده کرد. این اندیشمند ایرانی رابطه بین فرهنگها را تنها با درک نواهانی ناهمگونی هر فرهنگ در عین دگرگونی خاص آن ، توانایی همزیستی به رغم تمامی این تفاوتها می داند و این مهم نیازمند دگرگونی در اندیشه و رفتار است.
از جمله آثارش « آسیا در برابر غرب »، « افسون زدگی جدید ، هویت چهل تکه و تفکر سیار» و « آیین هنر و عرفان اسلامی » و « انقلاب مذهبی چیست؟ » و « نگاه شکسته » و«سرزمین سرابها»که تازه ترین کتاب داریوش شایگان است و به زبان فرانسه انتشار یافته و بر خلاف دیگر آثار او کتابی فلسفی نیست و در ظاهر سبکی ادبی دارد.
کتاب ” سیری در آثار دکتر داریوش شایگان از دیدگاه رابطه بین فرهنگها ” نوشته افسانه گشتر به بررسی زندگی، آثار و اندیشه های دکتر شایگان می پرادازد و به زبان آلمانی است .
در این کتاب بخشی به رویارویی فرهنگها در اندیشه دکتر شایگان ، مشیل فوکو ، ژیل دولفور به خصوص ایران شناس بزرگ هانری کوربن اختصاص دارد که استاد راهنمای رساله دکتری شایگان در دانشگاه سوربن بوده است.

بخش اول: معرفی معماری مدرن

مقدمه:

دنیای آشفته ای که در آن به سر می بریم ، نقطه ی تقارب سه پدیده ی همزمان است که به نوعی به یکدیگر وابستگی متقابل دارند: افزون زدایی ، تکنیک زدگی و مجازی سازی.
افزون زدایی ، پس زدن کلیه ی صور تمثیلی و فرا افکنی ها و بازگردان آنها به درون روان انسان است ؛ به عبارت دیگر غرض تخلیه ی همه ی نهادهای کیهانی که پیش از این به جهان شکوه و سحر می بخشد و آن را جادویی می کرد. اما از آنجا که انسان بدون فرا افکنی قادر به ادامه ی حیات نیست ، هم اکنون شاهد پیدایش پدیده ای معکوس هستیم که می توان آن را به افزون زدگی جدید جهان تعبیر کرد ، این افسون تازه با افسون پیشین تفاوت فاحش دارد و در قالب گونه ای جاندارپنداری تکنولوژیک تجسم می یابد.

مفروضات مدرنیته:

مفروضات مدرنیته هر چه که باشد به هرحال از لحاظ علمی کاراست ولو صرفاً در زمینه ی قوانین ، نهادها ، تضمین حقوق فردی ، تفکیک قوای سیاسی و جامعه ی مدنی. به خصوص که مدرنیته به رغم نظریه ی ” برخورد تمدن ها ” و تاکید هذیان وار بر هویت در مطالبات قومی مذهبی و جدایی طلبانه ، اکنون گفتار جهانی شده است. این گفتار، فارغ از هرگونه جنبه ی آرمانی و به معنای کامل کلمه افسون زدوده ، باز هم در حکم ملاط عمل می کند. مدرنیته همه شمول است و فضای مغناطیسی انسجام بخشی ایجاد می کند که در آن دیگر جهان بینی ها ( مبتنی بر دین ، هویت ، ملیت ) می توانند بدون تصادم با یکدیگر و یا تبدیل شدن به منازعاتی قومی یا دینی در کنار هم به حیات خویش ادامه می دهند.
مدر نیته لایه هایی را که سرزمین شناسی تاریخی آگاهی بشر کم کم روی هم رسوب کرده و هر یک در بالای دیگری جای گرفته بود بر هم زده و به صورت افقی ، یعنی همزمان تبدیل کرده بود.
چهره جهان اساساً دگرگون شده است و بیش از پیش اسیر آشفتگی گشته است. در هر آستا نه ای ، در هر انفصالی ، دو پدیده همراه بوده اند. ظهور بینش جدید و پس رفتن بینش قدیمی ، اگر این پدیده رادر دراز مدت می گیریم خواهیم دید که مراحل هیچ چیز کاملاً از میان نمی رود . گفتار ها تغییر مکان می دهند، و در انتظار نوبت دوباره خویش به ماٌمنی می گریزند.

چند گانگی فرهنگی:

فرهنگها هر چقدر که قابل احترام باشند تنها به بعد قومیشان منحصر نیستند بلکه بین سطوح متعدد هوشیاری و تاریخی بشری اند و لایه های کهن فرهنگی در کنار لایه های جدید به حیات خود ادامه می دهند و آنچه راکه انجامش در مکان و فضا ممکن نبود در عرضه روح و جان امکان پذیر می کند.

ترسیم نقشه تعلیم و تربیت:

چند گانگی فرهنگی با توسل به استرانژی منهدم کننده گفتارهای مسلط با فرو پاشیدن ساختارهای طبقه ، نژاد و و جنسیت سعی می کند نوعی آگاهی باز تابنده و انتقادی ایجاد کند. به گونه ای عمل کند که نهادها و مراکز دانش محل برخورد سرزمین های مرزی شوند . جایگاه گذر، مذاکره و گفتگو باشند . دانشجویان در آنجا به عابران مرزی تبدیل گردند و در تعمق های اخلاقی و نقادانه درگیر شوند بتوانند مطابق ضر باهنگ خود رشد یابند و عرصه های عمومی تشکیل دهند که در آنها جمع محلی بر بر یکدیگر عملاً تاثیر گذارند ، فرهنگهای موجود را غنا بخشند و در عین آگاهی نسبت به هویت نخستین خویش ، فرهنگی جدید بر پایه اجماع و توافق ایجاد کنند.

ورا فرهنگی:

با توجه به اینکه انسان می تواند به شخصیتی پیچیده دست یابد که به طور محسوس از هویت فطری اش متمایز است . می توان گفت عوامل متعددی در رشد او دخیلند . ما میراثی داریم که سرچشمه آن خارج از چارچوب فرهنگی است . در ریشه ای که از طبیعت و از آنچه ما به مشابه موجودی زیستی با انسانهای دیگر به اشتراک داریم به مارسیده است. این عناصر ورا فرهنگی اند و با محیط طبیعی ، جسم و تکیه گاه وجودی انسان سروکار دارند.

تفکر ارتباطی

بی شک چند گانگی فرهنگی و آمیزش اقوام اختلاط افکار و دورگه گی ما را برای تصاحب یک هویت مرکب آماده می کنند.در فرهنگهای مرکب هویت عامل ونتیجه ی گونه ای آمیختگی زمانی و نژادی یعنی ریزوم وار است.هویت ریزوم وار ریشه ای است که به استقبال دیگر ریشه ها می رود .در چنین شرایطی مطلق و مستقل بودن یک ریشه مهم نیست بلکه شیوه ی نزدیک شدن به دیگر ریشه ها یعنی ارتباط مهم است به نظر نویسنده نقدوشناخت ارتباط جذاب ترنقد و شناخت هستی است.

این فایل دارای 41 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا