عناصر و جزئیات ساختمانی

پاورپوینت معرفی انواع مصالح مختلف در سبک سازی ساختمان

سبک سازی در ساختمان

صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواهی آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی درگیر، بزرگترین صنعت در کشور می باشد رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا که با توجه به بافت جوان نیروی انسانی هر ساله به حدود 600000 واحد مسکونی جدید نیاز است و نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه های عمرانی و کاهشی زمان برگشت زمان سرمایه، سرمایه گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه های سنتی صنعت ساختمان روز به روز بیشتر می شود.

مصالح نوین ساختمانی در سبک سازی ساختمان ها

نیاز و ضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید و نیز مقاوم بودن در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است. حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم و یا هزینه زیاد اجرای ساختمان ها نیازمند ارائه راهکارهائی به منطور استفاده عملی از روش های نوین و مصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر و نهایتاًٌ کاهش هزینه اجراست.

سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت میباشد.

روش های سبک سازی ساختمان به طور عمده به دو دسته تقسیم می گردند:

1) سبک کردن اجزای باربر ساختمان
2) سبک کردن سازه ساختمان

انواع مصالح سبک سازه ای

1) بتونی
2) طبیعی
3) صنعتی

بتن سبک را می توان از لحاظ هدف از کاربرد آن به سه دسته کلی تقسیم کرد:

1) بتن سبک سازه ای
2) بتن سبک مورد مصرف در واحد
3) بتن غیر سازه ای ( بتن عایق بندی و جداکننده)

_ معرفی بتن سبک دانه ای

_ معرفی بتن الیافی

استفاده از این تکنولوژی سال‌ها است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه صنعت عمران واقع شده است و از مهمترین روش‌های انبوه‌سازی مسکن به شمار می آید. اما متأسفانه در کشور ما چنان که باید از این فناوری استقبال نشده است و لازم است تا مورد توجه مسئولین ، سیاستگذاران و صنعتگران قرار گیرد

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با به کارگیری الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن ، فوق‌العاده افزایش می یابد . این ترکیب کامپوزیتی ، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک ماده شکل پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنارا فراهم می آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه ای به راحتی از هم پاشیده نمی شود . شاهد تاریخی این فناوری، کاربرد کاهگل در بنای ساختمان است.

معرفی بتن بدون ریز دانه

با حدف ریز دانه ها از مخلوط به طوریکه تعداد زیادی حفره های درونی در بتن ایجاد شود در این موارد معمولاً درشت دانه های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع بتن بدون ریز دانه شناخته می شود.

مصالح سازه ای طبیعی:
چوب: چوب از جمله مصالحی سبک سازه ای که تجربه های موفقی در اکثر کشورهای جهان داشته است.

الف) مصالح چوبی:
چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارای چند خاصیت با ارزش است. مقاومت نسبی بالا مقدار چگالی کم و رسنانایی که در عین حال چوب چندین نقطه ضعف نیز دارد. در مقطع عرض دارای خواص متفاوت از جهات مختلف دارد. هم چنین چوب دارای قابلیت پوسیدن و اشتعال است.

معرفی چوب های ورقه ای

اغلب این ورقه ها به صورت روکش برای سطح تخته های مصنوعی مثل نئوپان و تیر استفاده می شود چوب های مصرفی شامل تخته چند لایی: مزایای آن کم کردن پدیده هم کشیدگی و وا کشیدگی است.
تخته خرده چوب ( نئوپان 9 تخته فیبرهای صفحات چوب سیمان):

معرفی کانتکس

از این محصول برای ساخت دیوار سقف کاذب و مانند این ها استفاده می شود. کانتکس از مصالحی است که عایق حرارت و صوت در برابر آتش سوزی است و به راحتی بر روی تیرهای آهنی و چوبی و تیرچه های بتنی قابل نصب است.

مزایا کانتکس در ساختمان

کاربرد کانتکس ها در ساختمان سازی

روش های مختلف اجرای کانتکس

معرفی سقف آندولین

سقف پوشی است موج دار متشکل از الیاف گیاهی و مواد شیمایی و مصنوعی اشباع شده می باشد.
در اروپا سابقه ای شصت ساله دارد و با پیشرفت تکنولوژی دائما روز آمد شده است. در حال حاضر این محصول در اقصی نقاط جهان، انواع ساختمانهای مختلف شامل ساختمانهای مسکونی، بیمارستانها، مدارس، کارخانجات، انبارها و ساختمانهای بخش کشاورزی و دامداری را به میزان دهها میلیون مترمربع پوشش می دهد.

مزایای منحصر به فرد سقف های آندولین

معرفی تخته های گلوکام

نتیجه گیری:

چوب از جمله مصالح سبک سازه ای می باشد که تجربه های موفقی در اکصر کشور های دنیا اشته است. بسیاری از بناهای چوبی در سراتاسر دنیا در برابر عوامل مختلف محیطی از جمله شرایط اقلیمی و نیروهای جانبی از جمله زلزله و باد مقاومت و پایداری بسیار خوبی از خود نشان دادند. در هر صورت مشکلات پایه ای در زمینه استفاده از این نوع مصالح سبک علی الخصوص در زمینه سازه ای وجود دارد. هر چند که سایر کشورها تجربه های موفقی در زمینه استفاده از این نوع مصالح داشته اند.

معرفی مصالح سبک صنعتی

یکی از روشهای سبک سازه ای ساختمان کاهش وزن تیغ ها و بار مرده داخلی نباشد.
مصالح سبک صنعتی به دو دسته تقسیم می شود:

نقش سازه ای:
نقش سازه ای به سه دسته تقسیم می شود:
الف) سقف دال
ب) سقف تیرچه کرمیت
ج)3D Panel

سیستم پانلهای سه بعدی

سیستم پانلهای سه بعدی اولین بار در سال 1967 توسط شخصی به نام ویکتور وایزمن در کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسید.
شرکتهای متعددی در جهان به ساخت این پانلها و اجرای ساختمانهای پانلی مبادرت ورزیده اند از سوی آن شرکتها کارهای آزمایشگاهی و مطالعات نظری متعدد در مؤسسات تحقیقاتی مختلف برای مستند سازی و تهیه مدارک فنی مربوط به طراحی و اجرا انجام شده است اکثر مدارک فنی مذکور به صورت مدارک انحصاری برای شرکتهای مذکور درآمده و صرفاً برای تولیدات آن شرکت قابل استفاده است به همین دلیل تا کنون آیین نامه مدونی از این سیستم ساختمانی در ادبیات فنی جهانی ملاحظه نمی شود.

مشخصات فنی پانلهای سه بعدی

محاسن استفاده از پانلهای سه بعدی در ساخت

مزایای استفاده از دیوارهای سه بعدی

مراحل اجرائی سیستم پانلهای سه بعدی

معرفی بلوک سقفی پلی استایرن

مزایای استفاده از بلوکهای سقفی پلی استایرن :

1 – امکان جایگزینی یک عدد بلوک 2/5kg پلی استایرن به جای ده عدد بلوک سفالی با وزن 120kg
2 – 25% صرفه جویی در هزینه فنداسیون و اسکلت با در نظر گرفتن وزن کم بلوکها
3 – صرفه جویی در مصرف تیرچه به علت عرض مناسب بلوکها
4 – قابلیت اجرای عالی گچ و خاک بدون نیاز به رابیتس و توری با توجه به شیارهای تحتانی بلوکها
5 – عدم وجود پرت و ضایعات در حمل و نقل به طبقات
6 – سرعت و سهولت در اجرای سقف (با توجه به جایگزینی یک عدد بلوک 5/2کیلویی به جای ده عدد بلوک 12کیلویی زمان اجرا تا 70% کاهش می یابد )

معرفی پانل تک

معرفی پانل تک HP

معرفی پانل های سقف

معرفی پانل پاگرد

معرفی پله های پیش ساخته

مشخصات اصلی D3 پانل

این فایل دارای 189 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا