تازه های معماریروستاطراحی تولید صنعتیمعرفی مصالح

کاربرد فناوری های نوین ساختمانی در مسکن روستایی

تجربه نشان داده که بیشتر ساختمان های روستایی خصوصا در ایران در مقابل سوانح طبیعی آسیب پذیری زیادی دارند.
وجود ضعف های سازه ای و عدم کنترل کیفیت مصالح از نظر نوع مصالح و در نظر گرفتن مصرف مناسب انرژی ، در آنها وجود دارد.
به علت عملکرد نا مناسب بعضی از دیوارها مانند گل یا ماسه ، که فاقد دانه بندی مناسب هستند،
عوامل جوی حاکم و نا مناسب بودن مصالح منجر به ایجاد شکست ها و ترک هایی در آجر و ملات می شود.
با توجه به پایین بودن فرهنگ ساخت و ساز در بیشتر مناطق روستایی و کاهش سطح کیفی ساختمان ها ، در ساخت ساختمان های نوین روستا ، معماران توانسته اند از خواص مهندسی مصالح غیر سنتی بهره کافی را ببرند.

مصالح سنتی آسیب پذیر
مصالح سنتی آسیب پذیر

ساختمان های پیش ساخته

به نوعی از ساختمان گفته می شود که شامل اجزا یا واحدهای مختلفی است که در کارخانه ساخته شده اند و در محل مورد نظر سرهم و نصب می شوند تا یک واحد کامل را بوجودآورند.

در طول تاریخ ساختمان ها در یک مکان ساخته و در جای دیگر سرهم می شده اند.

مصالح ساختمانی پیش ساخته
مصالح ساختمانی پیش ساخته

سیستم های ICF

این سیستم که شامل قالبهایی از جنس فوم پلی استایرن نسوز و سبک می باشد، عایق مناسبی در برابر حرارت، برودت و صوت بوده و می تواند در گرمایش و سرمایش حداقل 75 در صد انرژی را حفظ نماید. سایر قطعات و ملحقات ساختمان از قبیل دربها، پنجره ها، سیستمهای برق رسانی و … به راحتی قابل نصب برروی اجزای ساخته شده می باشد.

سیستم های ICF
سیستم های ICF

پانل سازه ای OSB

پانلهای های عایق سازه ای یا SIP که مخفف عبارت Structural Insulated Panels ساندویچ پانل هایی هستند که به عنوان دیوار باربر و سقف و کف سازه ای قابلیت استفاده در ساختمانها را دارند.
این پانلها با استفاده از دو صفحه چوبی OSB ساخته می شوند که یک لایه پلی استایرن را در بر گرفته اند. در پانلهای SIP که با استفاده از OSB ساخته می شوند صفحه های OSB نقش سازه ای و باربر را ایفا می کنند. لایه پلی استایرن نیز به عنوان عایق حرارتی و صوتی کاربرد دارد.
این پانلها سالهای متمادی است که در کشورهای اروپایی و امریکایی برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. PTECpanels  به عنوان اولین تولید کننده پانلهای باربر سازه ای OSB در ایران مسوولیت تامین این پانلها را به عهده بگیرد.

پانل سازه ای OSB
پانل سازه ای OSB

OSB اولین تولید کننده پانلهای باربر سازه ای تخته تراشه جهت دار یا OSB که مخفف عبارت Oriented Strand Board است، یک ماده مرکب چوبی است که از پرس کردن تراشه های مستطیل شکل به همراه رزین بدست می آید ، این تراشه ها تحت دما و فشار بالا تولید می شود.

پانل های فایبرسمنت

پانل های فایبرسمنت از جمله مصالح نوین ساختمانی مورد تایید مرکز تحقیقات ساخنمان و مسکن می باشد در دو نوع ساده و طرح دار عرضه شده و کاربرد زیادی در ساختمان های پیش ساخته و سبک سازی سازه ها دارد.

خصوصیات : مقاوم در برابر رطوبت، حریق، ضربه، حشرات و مواد شیمیایی فاقد آزبست یا هرگونه مواد زیان آور عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی نصب آسان، ایمنی، پایداری، سبکی و دوام قابل توجه.

قابل پوشش با : کاغذ دیواری، کاشی، سرامیک، موزاییک، رنگ، کامپوزیت های آلومینیومی، و تمامی پوشش های رایج داخلی و خارجی ساختمان در تمام جهات.

کاربردها : پارتیشن بندی داخلی، سقف کاذب، پوشش دیوار خارجی، پوشش دیوار داخلی و سقف خارجی.


žنتیجه گیری:

با توجه به اقتصاد روستا ها و نیاز مبرم مردم به ساختمان های مقاوم در برابر عوامل جوی ، زلزله  و … باید از مصالحی که علاوه بر استحکام کافی ، در مصرف انرژی هم صرفه جویی شده باشد ، و در عین حال مقرون به صرفه باشد، استفاده کرد . مصالح پیشنهاد شده می تواند به پاسخ مناسبی برای این امر باشد.


این فایل دارای 20 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت کاربرد فناوری های نوین ساختمانی

دانلود پاورپوینت روش های اجرای پروژه ( طراحی و تولید صنعتی)

دانلود پاورپوینت معرفی مواد ومصالح نوین ساختمانی

دانلود نمونه پلان اتوکدی کامل روستایی

پاورپوینت معرفی روستای کرزانرود از توابع شهرستان تویسرکان


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا