رساله معماری
دانلود رساله معماری طراحی مجموعه مسکونی با نگاهی به حضور کیفی نور
عنوان
طراحی مجموعه مسکونی در یزد با نگاهی به حضور کیفی نور
فهرست اجمالی
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: طرح تحقیق
1.1. مقدمه 2
2.1. طرح مسأله 3
3.1. ضرورت انجام تحقیق 4
4.1. اهداف 5
5.1. فرضیه¬ها 6
6.1. روش تحقیق 6
فصل دوم: مبانی نظری
1.2. مطالعات پایه مسکن 7
2.2. نور 58
فصل سوم: برسی نمونه های موردی
1.3. مقدمه 86
2.3. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت 87
3.3. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت 90
4.3. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد 91
5.3. مجتمع مسکونی ته گل هاربور 92
6.3. مجموعه مسکونی هابیتات 93
7.3. شهر جدید شوشتر (شوشترنو) 95
فصل چهارم: توجیه طرح
1.4. اقلیم 102
2.4. تحلیل 112
3.4. حکم¬های طراحی 114
4.4. روند طراحی 114
فصل پنجم: نتیجه گیری
1.5. نتیجه گیری 120
لیست منابع 127
فهرست تفصیلی
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: طرح تحقیق
1.1. مقدمه 2
2.1. طرح مسأله 3
3.1. ضرورت انجام تحقیق 4
4.1. اهداف 5
5.1. فرضیه¬ها 6
6.1. روش تحقیق 6
فصل دوم: مبانی نظری
1.2. مطالعات پایه مسکن 7
1.1.2. مقدمه 7
2.1.2. مبانی فکری و نظری 9
1.2.1.2. هستی در جهان 9
2.2.1.2. سکونت/سکونتگاه 9
3.2.1.2. جنبه¬های دوگانه سکونت 12
4.2.1.2. زنده بودن 12
5.2.1.2. نظم 15
6.2.1.2. تعیین موقعیت 17
7.2.1.2. مکان ساخته/مکان طبیعی 18
8.2.1.2. نیازها 20
3.1.2. شناخت کلی کالبد و ساختار خانه ایرانی 24
1.3.1.2. کلیات خانه ایرانی 24
2.3.1.2. عناصر و ساختار خانه ایرانی 26
3.3.1.2. پیمون 33
4.3.1.2. نظم هندسی 34
5.3.1.2. کارکردهای پنجره 34
4.1.2. مفهوم مسکن 41
5.1.2. معیارهای عمومی طراحی آپارتمان های مسکونی 50
1.5.1.2. معیارهای عمومی طراحی بلوک ها 50
2.5.1.2. دسترسی و ورودی به بلوک های ساختمان 50
3.5.1.2. روابط بین واحدهای مسکونی 50
4.5.1.2. نما 51
5.5.1.2. صرفه جویی در انرژی 51
6.5.1.2. سیستم تأسیسات گرمایی و سرمایی 52
7.5.1.2. سیستم سازه و تکنولوژی اجرا 53
8.5.1.2. ضوابط و مقررات شهرسازی 54
9.5.1.2. ضوابط ساخت کاربری مسکونی در بافت عادی 56
10.5.1.2. سطح اشغال 58
11.5.1.2. نحوه استقرار ساختمان در زمین 58
2.2. نور 58
1.2.2. مقدمه 58
2.2.2. جهت یابی نور 59
1.2.2.2. نور شمالی 59
2.2.2.2. نور جنوبی 60
3.2.2.2. نور صبحگاهی 60
4.2.2.2. نور غروب 61
5.2.2.2. نور بالای سر یا عمود 61
6.2.2.2. نورمستقیم و نور منتشره 62
7.2.2.2. سایه ها 63
8.2.2.2. نیم سایه 63
3.2.2. تجلی نور در فضاهای فیزیکی 64
1.3.2.2. نور در معماری ایران زمین 64
2.3.2.2. نور در گستره زیبایی شناسی 64
3.3.2.2. نور و جهت گیری 64
4.3.2.2. اصل شفافیت در معماری ایران 65
5.3.2.2. استفاده از شیشه های رنگی 66
6.3.2.2. انعکاس نور در آیینه 67
7.3.2.2. بازتاب در آب 68
8.3.2.2. بازتاب نور در کف صیقلی 69
9.3.2.2. سایه روشن 69
10.3.2.2. شعاع و حجم مجازی نور 70
11.3.2.2. شبکه ها و گشودگی های مشبک 70
12.3.2.2. نور، سقف و گنبدها 71
13.3.2.2. بسط فضایی 72
14.3.2.2. نور از شکاف دیوار (روزن) 72
4.2.2. نور از دیدگاه معماران 73
1.4.2.2. میس وندروهه 73
2.4.2.2. لوکوربوزیه 74
3.4.2.2. آلوار آلتور 75
4.4.2.2. لویی کان 76
5.4.2.2. تادو آندو 77
6.4.2.2. هادی میرمیران 79
7.4.2.2. کامران افشار نادری 80
5.2.2. نور در ادیان و فلسفه 81
1.5.2.2. نور در زرتشت 81
2.5.2.2. نور در مسیحیت 82
3.5.2.2. نور در اسلام 83
4.5.2.2. نور از دیدگاه سهروردی 84
5.5.2.2. نور از دیدگاه غزالی 85
فصل سوم: برسی نمونه های موردی
1.3. مقدمه 86
2.3. مجتمع مسکونی لیلینگتون استریت 87
3.3. شهرک مسکونی فاروم میدت پانکت 90
4.3. مجتمع مسکونی ریتراشتراسه- نورد 91
5.3. مجتمع مسکونی ته گل هاربور 92
6.3. مجموعه مسکونی هابیتات 93
7.3. شهر جدید شوشتر (شوشترنو) 95
فصل چهارم: توجیه طرح
1.4. اقلیم 102
1.4 .1. موقعیت منطقه یزد مورد مطالعه 102
1.4 .2. تاریخچه هواشناسی استان یزد 104
1.4 .3. بررسی تغییرات دمایی 104
1.3.1.4. بررسی داده ها و جداول دما 105
2.3.1.4. نمایش منحنی های دما 105
4.1.4. بررسی میزان رطوبت هوا 106
1.4.1.4. بررسی داده های رطوبت 107
2.4.1.4. نمایش منحنی های رطوبت 107
5.1.4. بررسی بادهای غالب و جهت وزش بادها 108
6.1.4. تبخیر 109
7.1.4. بارش 110
1.7.1.4. بررسی داده های بارش 110
2.4. تحلیل سایت 112
3.4. حکم¬های طراحی 114
4.4. روند طراحی 114
فصل پنجم: نتیجه گیری
1.5. نتیجه گیری 120
لیست منابع 127
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
فصل 2:
جدول 1: ضوابط ساخت بازنگری شده کاربری مسکونی 57
فصل 4:
جدول 1: مشخصات جغرافیای استان یزد 103
جدول 2: مشخصات ایستگاههای هواشناسی استان یزد 104
جدول 3: جدول داده های میانگین؛ کمینه و بیشینه و انحراف معیار دما در طول 60 سال 105
جدول 4: میانگین، کمینه و بیشینه داده¬های رطوبت 107
جدول 5: میانگین ماکزیمم و مینیمم داده¬های تبخیر 109
جدول 6: داده¬های بارش به صورت میانگین، ماکزیمم و مینیمم 110
جدول 7: میانگین تعداد روزهای دارای بارش 111
جدول 8: درصد بارش در فصول مختلف 111
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
فصل 2:
شکل 1: سطوح مختلف سکونت 10
شکل 2: نظم نمادین………………………………………………………………………………………………………….. 16
شکل3: نمایان سازی 18
شکل 4: تکمیل سازی 19
شکل 5: نمادین سازی 19
شکل 6: گردآوری، میدان نقش جهان 20
شکل 7: سردر ورودی خانه 24
شکل 8: حیاط درخانه 28
شکل 9: فخر مدین 32
شکل 10: مثلث کار 42
شکل 11: نشتن هنگام پخت و پز 42
شکل 12: دیجه میان آشپزخانه یا اتاق غذاخوری با کمد انباری دو طرفه 42
شکل 13: روشنایی خوب و بد 42
شکل 14: اتاق موسیقی و نشیمن با میز سوزنکاری، شومینه، فقسه¬های کتاب 44
شکل 15: گروههای بزرگ باید بر طبق الگوی تابش گرما بنشینند 44
شکل 16: چیدن صندلی¬ها 44
شکل 17: نشیمن مربعی شکل همراه با محلی برای نشستن در کنار پنجره 44
شکل 18: حداقل فضای لازم برای ترن غذاخوری مجهز به صندلیهای تاشو 45
شکل 19: در شرایط بیش از پنج نفر برای تمام صندلیها گذرگاه لازم است. 45
شکل 20: رابطه ورودی با سایر فضاها 49
شکل 21: رابطه فضای غذاخوری با آشپزخانه و هال 49
شکل 22: پنجره سازی الوان 66
شکل 23: آیینه در بناهای ایرانی 68
شکل 24: آب در معماری ایرانی 68
شکل 25: نور و چگونگی تابش آن در فضاهای داخلی معماری ایرانی 71
فصل 3:
شکل 1: برشهای افقی و عمودی مجموعۀ مسکونی لیلینگتون استریت 87
شکل 2: مجموعه لیلیتگتون؛ نمای رو به خیابان 89
شکل 3: مجموعه لیلیتگتون؛ دید عمومی به مجتمع 89
شکل 4: تأثیر روش طراحی پیرامونی در افزایش کارایی 89
شکل 5: مجموعه ساوث گیت 89
شکل 6: مجموعۀ فاروم میدت پانک 90
شکل 7: دیدهای عمومی از مجموعه ریتراشتراسه- نورد 91
شکل 8: برشهای عمودی و افقی مجموعه ریتراشتراسه- نورد 92
شکل 9:: دید عمومی مجموعه ته گل هاربور 92
شکل 10 : برشهای عمودی و افقی مجموعه ته گل هاربور 93
شکل 11 : دید پرنده از مجموعه هابیتات 93
شکل 12: دید از بالا بع واحدهای مجموعه 93
شکل 13: ترکیب واحدها در مجموعه مسکونی هابیتات 94
شکل 14: برش عمودی مجموعه مسکونی هابیتات 94
شکل 15 : پلان برخی از واحدهای مجموعه مسکونی هابیتات 94
شکل 16 : دسترسی واحدهاو راهروهای ارتباطی مجموعه 95
شکل 17: دید از داخل مجموعه شوشتر نو 97
شکل 18 : دید پرنده از مجموعه مسکونی شوشتر نو 98
شکل 19: معابر در شوشتر نو 99
شکل 20 : کوچه¬های موجود در شوشتر نو 100
شکل 21 : دید از بالا در شوشتر نو 101
فصل 4:
شکل 1: موقعیت استان یزد 102
شکل 2: مقایسه میانگین؛ کمینه و بیشینه دما بر حسب ماه در بازه زمانی60 سال. 105
شکل 3: رژیم تغییرات دما در طی 60 سال به صورت میانگین سال به سال 105
شکل 4: مقایسه میانگین؛ کمینه و بیشینه رطوبت بر حسب ماه در بازه زمانی 60 سال 107
شکل 5: رژیم تغییرات دما در طی 60 سال به صورت میانگین سال به سال 107
شکل 6: گلباد شهر یزد. 108
شکل 7: نمودار جهت و سرعت باد در یزد 109
شکل 8: مقایسه میانگین ؛کمینه و بیشینه تبخیر برحسب ماه در بازه زمانی16 سال 109
شکل 9: سایت 112
شکل 10: تحلیل نور و باد در سایت 113
شکل 11:دسترسی سواره و پیاده در سایت 113
فهرست نقشه ها
عنوان صفحه
فصل4
نقشه 1: تیپ بندی پلانA1 114
نقشه 2: تیپ بندی پلانA2 115
نقشه 3: تیپ بندی پلانA3. 115
نقشه 4: تیپ بندی پلانA4 115
نقشه 5: تیپ بندی پلانA5 116
نقشه 6: تیپ بندی پلانA6 116
نقشه 7: تیپ بندی پلانA7 116
نقشه 8: مقطعA-A 117
نقشه 9: مقطعB-B 117
نقشه 10: پلان پارکینگ 118
نقشه 11: :سایت پلان 118
نقشه 12: مرحل قرارکیری تیپ پلان¬ها در سایت 119
نقشه 13: دید پرنده از سایت 119
چکیده
با ¬وجود اینکه در حال حاضر چند دهه از طراحی و احداث مجتمع های مسکونی می¬گذرد هنوز هم به دلیل عدم تطابق آن¬ها با فرهنگ جامعه ما، علاوه بر¬کاستی¬هایی که در این قبیل بناها به چشم می¬خورد، تأثیرات نامطلوبی بر زندگی انسان جامعه داشته و دارد.
از سوی دیگر، در این رساله نگاهی به موضوع نور به لحاظ کیفی شده است. نور در زندگی انسان عنصری ضروری بهشمار میرود. در این مقوله معماران نیز، چون بسیاری متخصصان دیگر، حتی به مدد تجربه یا شهود، از پیش¬بینی صحیح رفتارهای مبتنی بر این نیاز باز می¬مانند. در نتیجه، تعامل آثار معماری با نور در بسیاری از موارد نه به اختیار و تدبیر معمار، بلکه نتیجه اتفاقی و حاصل حضور همیشگی و ناگزیر نور است.
تحقیقات نشان داده است که یک نیاز درونی وجود دارد که همه موجودات زنده را به سمت نور هدایت می¬کند، این نیاز در انسان منشاء رفتارهای متعددی است که بسیاری از آن¬ها ناشی از آثار بصری نور نیستند، بنابراین در جایگاه یک معمار اگر نور را تنها یک واسطه برای رویت محیط و موضوعات بدانیم، فرصت¬های فراوان تأثیرگذاری بر ادراک مخاطبین خود را از دست داده¬ایم، و بسیاری از آثار معماری معاصر شاهدی هستند بر این که با وضع موجود، بسیاری از آثار نور، و طیفی از قابلیت¬های مثبت آن غافل مانده است.
این ایراد از یک سو نتیجه هراس جامعه معماری از وارد کردن پیچیدگی¬های دانش موجود در این زمینه به مراحل نخست طراحی است، و از سوی دیگر ناشی از فقدان کلید واژه¬های روشن و قواعدی ساده است که حضور نور را در طرح ابتدایی یک اثر معماری میسر نماید.
پژوهش حاضر به بررسی حضور کیفی نور پرداخته و با استفاده از فضای باز، پوشیده، بسته در مجتمع مسکونی و با الگو¬ برداری از معماری سنتی یزد و معاصر¬سازی آن، به طراحی مجتمع مسکونی پرداخته است..