پروژه های درسیمطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات معرفی اقلیم شهرستان مهاباد همراه با تحلیل سایت

پیشینه استان آذربایجان غربی:

نام آذربایجان معرب آتروپاتکان (مکان آتروپات) است. ریشه نام به سردار پارسی هخامنشیان، آترپات برمیگردد. فارسی آذربایجان و پارسی میانه آتورپاتگان نام ایالتی از ایران که آن را آذر و آذرباد و آذربادگان و آذرباذگان و آذربایگان و آذربیجان و اَذْرَبیجان بر وزن عندلیبان (معجم البلدان) نیز نامند. به‌طور کلی به سرزمینی گفته می‌شود که از شمال به رود ارس، از جنوب به استان‌های کردستان و زنجان، از شرق به استان گیلان (کوه‌های تالش و مغان) و از غرب به مرزهای ترکیه و عراق محدود می‌شود. درگذشته این نام به سرزمینی گفته می‌شده‌است که از شمال به اران، و از جنوب غربی به آشور و از مغرب به ارمنستان و کردستان ترکیه، محدود می‌شده‌است. و پای تخت آن شهر گنجک بوده‌است در تخت سلیمان در جنوب شرقی مراغه و عرب آن را کزناو یونانیان گازا می‌نامیده‌اند.
از لحاظ تقسیمات سیاسی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به‌عنوان منطقه آذربایجان شناخته شدند. در این تقسیم‌بندی استان اردبیل که در سال ۱۳۷۲ خورشیدی تأسیس شده‌است، جزء استان آذربایجان شرقی بوده‌است. هم‌اکنون نیز استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به‌عنوان منطقه آذربایجان شناخته می‌شوند.
آذربایجان از سمت شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از سمت جنوب به استان‌های کردستان و زنجان، از سمت شرق به استان گیلان و از سمت غرب به ترکیه و عراق محدود شده‌است. این منطقه از مناطق صنعتی، ترانزیتی، راهبردی و مرزی ایران است و منطقه‌ای کوهستانی و نسبتاً پربارش می‌باشد.

معرفی شهرستان مهاباد(سابلاغ):

شهر مهاباد در گذشته « سابلاغ » یا « ساوجبلاغ مکری » نامیده می شد . سابلاغ از واژه ترکی « سویوغ بولاغ » یعنی چشمه سرد گرفته شده است . در سال 1314 هجری قمری به دستور پهلوی اول به همان نام باستانی اش « مهاباد » که یادآور زندگی قوم ماد در این دیار است ، نامگذاری شد .
شهر قدیمی و باستانی ای نزدیک آن به نام « دریاز » وجود داشته که خرابه هایی از آن بر جای مانده و تنها روستای نزدیک این شهر باستانی به همان نام به وجود آمده است . مهاباد که آبادی کوچک و بی اهمیتی بود ، در 1038 هجری قمری بوداق سلطان در آخر پادشاهی شاه عباس اول صفوی حکومت مکری را به دست گرفته و مهاباد را مرکز فرمانروایی خود کرد . او ( بداق سلطان ( آثاری چون « پردی سور » یا پل سرخ ( 1079 هجری قمری ) و « مزگوتی سور » یا مسجد سرخ ( 1089 هجری قمری ) از خویش به یادگار مانده است . شهر مهاباد به دلیل قرار گرفتن در جنوب غربی دریاچه ارومیه و میان راههای ارتباطی شهرهای ارومیه به میاندوآب ، سقز و سردشت ، جایگاه ویژه ای داشته و محل برخورد راههای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و کردستان است که ایجاد سد مهاباد نیز در رشد و گسترش شهر اهمیت ویژه ای داشته است

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی:

نام قبلی شهرستان مهاباد، ساوجبلاغ مکری(که در لهجه مهابادی سابلاغ گفته می شود) بود که در زمان حکومت رضاخان تغییر داده شد. درباره ی واژه مهاباد تا کنون تعبیرات و معناهای گوناگونی گفته اند. مهاباد را ماد آباد نیز گفته اند که این تعبیر هیچ گونه دلیل قابل قبولی همراه ندارد. این شهر را مه آباد نیز گفته اند که اگر به معنای جایی باشد که همیشه مه آلود است این تعبیر نیز با واقعیت وفق نمی کند. در فرهنگ فارسی برهان قاطع درباره واژه مهاباد چنین نوشته شده است که نام اولین پیغمبری است که به عجم مبعوث شد و کتابی آورد که آن را « دساتیر» خوانند. بعضی نیز براین اعتقاد هستند که مهاباد به معنای جایی است که بزرگان آن جا را آباد کرده اند.
این منطقه قدیمی در ازمنه پیشین مرکز نواحی کردنشین بوده و بطلیموس آن را داروشاه و راولیستون به نام داریاس نامیده است. امروز در 3 فرسخی شهر فعلی، روستایی به نام دریاز (دریاس) مشهود است که از قرار معلوم شهر داریاس در همین نقطه واقع بوده است. در عصر هخامنشی منطقه، بخشی از امپراتوری عظیم هخامنشی بود و بعد از آن در زمان اسکندر بخشی از آتوپاتن ماد بود که ژنرال هخامنشی آتروپات و سپس جانشینانش بر آن جا حکومت کردند. در دوره صفویه ایالات غرب ایران میدان مبارزه و برخوردهای دو امپراتوری صفویه و عثمانی بود و حکام محلی در ولایات باختر به مقتضای توانایی یکی از دو امپراتوری هر بار تابع یکی از آن ها می شد. این شهر در گذشته بر اثر زلزله ای نابود و دوباره ساخته شد. پیرامون این شهر آثار تاریخی متعددی وجوددارد. نام شهرستان مهاباد در گذشته به زبان ترکی ساوجبلاغ(در لهجه مهابادی: سابلاغ) بود که در زمان حکومت رضاخان به نام مهاباد تغییر داده شد. دربارهٔ واژه مهاباد تاکنون تعبیرات و معناهای گوناگونی گفته شده‌است. مهاباد را مادآباد نیز گفته‌اند که این تعبیر هیچ گونه دلیل قابل قبولی همراه ندارد. این شهر را مه‌آباد نیز گفته‌اند که اگر به معنای جایی باشد که همیشه مه آلود است این تعبیر نیز با واقعیت وفق نمی‌کند. در فرهنگ فارسی برهان قاطع درباره واژهٔ مهاباد چنین نوشته شده‌است که نام اولین پیغمبری است که به عجم مبعوث شد و کتابی آورد که آن را «دساتیر» خوانند. بعضی نیز براین اعتقاد هستند که مهاباد به معنای جایی است که بزرگان آن جا را آباد کرده‌اند. این منطقهٔ قدیمی در زمان‌های پیشین مرکز نواحی کردنشین بوده و بطلیموس آن را داروشاهو راولیستون به نام داریاس نامیده‌است. امروز در ۳ فرسخی شهر فعلی، روستایی به نام دریاز (دریاس) مشهود است که از قرار معلوم شهر داریاس در همین نقطه واقع بوده‌است. در عصرهخامنشی منطقه، بخشی از امپراتوری عظیم هخامنشی بود و بعد از آن در زمان اسکندر بخشی از آتوپاتن ماد بود که ژنرال هخامنشی آتروپات و سپس جانشینانش بر آن جا حکومت کردند. در دوره صفویه ایالات غرب ایران میدان مبارزه و برخوردهای دو امپراتوری صفویه و عثمانی بود و حکام محلی در ولایات باختر به مقتضای توانایی یکی از دو امپراتوری هر بار تابع یکی از آن‌ها می‌شد. این شهر در گذشته بر اثر زلزله‌ای نابود و دوباره ساخته شد. پیرامون این شهر آثار تاریخی متعددی وجود دارد.

فرهنگ 1
نژاد،آئین و آداب و رسوم 1
الف- پیشینه آذربایجان 6
معرفی شهرستان مهاباد(سابلاغ) 6
خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی 9
میزان بارندگی 11
ـ موقعیت ، حدود و وسعت شهرستان مهاباد : 13
منابع طبیعی شهرستان : 22
مشخصات سد مهاباد 24
پوشش گیاهی شهرستان مهاباد : 36
منابع آب شهرستان مهاباد : 39
پوشش گیاهی شهرستان مهاباد : 43
حیات وحش شهرستان مهاباد : 46
ویژگی معماری بومی مناطق سرد 54
انتخاب جهت قرار گیری ساختمان 55
تجزیه،تحلیل و بررسی بستر سایت(تحلیل سایت) 61
6-2)قابلیتهای سایت 63
6-3)دید ومنظرسایت 63
6-4)شیب سایت 64
6-5)کاربری های اطراف سایت 64
دلایل انتخاب مهاباد 65

این فایل دارای 65 صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایا معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود فایل مطالعات اقلیمی وجغرافیایی شهر سنندج

دانلود پروژه کامل روستای بلیران توابع استان مازندران(روستا ۲ )

دانلود پاورپونیت بررسی تخت جمشید و آکروپولیس آتن


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا