مطالب معماریمعماری جهان

دانلود پاورپوینت معرفی معماری رنسانس و باروک

معماری رنسانس
معماری رنسانس قرن۱۵ تا ۱۶

مقدمه:

هنر مند رنسانس ساحری است که طبیعت مادی را می شناسد و به آن عمل می کند در واقع در دوره رنسانس تطبیق معماری با انسان و طبیعت ، به اتکا یا به وسیله دانش ریاضی و تعبیر هایش دوباره مطرح می شود و تمام خصیصه های که یک مبحث زنده را به تدریج دارا شد تا جایی که تناسبات و اندازه ها فضای معماری تابع یک هارمونی کیهانی شدند. در واقع همانطور که لئوناردو داوینچی در رساله خود می نویسد :« برای آنکه نگار گری شایسته آفرینش باشد و مبدا هنر و علم گردد می باید جهانی شود. » که بعدها در قرن نوزدهم بر اساس این گفته انقلاب بزرگی در هنر و معماری پیش آمد .اما آنچه را که می توان در باره معماری رنسانس ایتالیا و اروپا ذکر کرد را به صورت مختصر در متن زیر می توان یافت

معمار مشهور این دوره:

فیلیپو برونلسکی : معبد پانتون رم بر معماریش تاثیر گذاشت. به خصوص بر گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره(پوسته نازک و دو لایه، مهار راس بوسیله فانوس) کشف پرسپکتیو، بیمارستان کودکان، گنبد کلیسای جامع فلورانس. نمازخانه پاتسی. کلیسای سن لورنزو.

آندره پالادیو : ویلا روتندا یا ویلا کاپرا در ویچنتسا: استفاده از فرم و نقشه کلاه فرنگی/4 رواق ورودی و 4 نمای شبیه هم

سن جورجو ماجوره.

لئونه باتیستا آلبرتی: قصر روچلای : طره بزرگ و بیرون زده، سه طبقه، طبقه اول به شیوه توسکان،طراحی نمای کلیسای سانتا ماریا نوولا ،کلیسای سان آندره آ: نیم ستون چهار گوش،کلیسای سن فرانچسکو

دوناتو برامانته

رنسانس متعالی

ویژگی‌های هنر رنسانس آغازین

از ویژگی‌های سبک معماری در عصر رنسانس آغازین، می‌توان به مولفه‌های ذیل اشاره نمود:

احیای معماری روم و یونان و احیای معماری پانتئون و پارتنون. معماران از ساخت بنای کلیسا به سوی ساخت ساختمان‌ها شهری و غیر مذهبی یا کاخ‌ها و استفاده از نماسازی و رده‌گیری تزیینی در دیوارهای ساختمان‌ها و ساختن خانه‌های ییلاقی به پیروی از روم باستان تغییر موضع دادند.

 (4.همچنین از دیگر حوزه‌های هنری که در عصر رنسانس آغازین، تحت تأثیر مدل‌های روم و یونان قرار گرفته است، مجسمه‌ سازی است،

 به گونه‌ای که پیکرتراشی از جنبه تبلیغ دینی و ترویج مفاهیم دینی و کلیسایی خارج شد و از شخصیت‌های دینی، اسطوره‌زدایی نمود و در این دوره به جهت این‌که هنر بیش از آن‌که در خدمت کلیسا و چهره‌نمایی قدیسان باشد؛ برای اسطوره‌زدایی و تقدس‌زدایی از چهره‌های قدیسان است؛ از این رو، مجمسه‌های این دوران از هاله قدسی و چهره الهی برخوردار نیستند و  برعکس مجسمه‌سازان می‌کوشند تا چهره‌های قدیسان را واقع‌نمایانه، زمینی و دنیوی نمایش دهند. به همین جهت دوناتلو (5) وقتی مجسمه حبقوق نبی را می‌سازد، آن قدر آن را بد منظر، بشری و دنیوی ساخته که این مجسمه به مجسمه پیغمبر کله کدو شهرت یافته است.

گذری بر زندگی لئوناردو داوینچی:

میکل‌آنژ دومین پسر از خانواده «لئوناردو دی‌بوناروتی سیمونی» و «فرانچسکا دی‌نری» است. پس از تولد میکل‌آنژ خانواده بوناروتی به ‌فلورانس مهاجرت نمود. مادر میکل‌آنژ، پس از به‌دنیا آوردن سه پسر دیگر، چشم از جهان فروبست. او از دوران کودکی، برخلاف میل پدرش، علاقمند به‌ هنر و تحصیل در این رشته بود و سرانجام در پی نزاعی سخت با پدرش به‌ هدف والای خود رسید. در سن سیزده‌سالگی به‌ عنوان دستیار حقوق‌بگیر، در کارگاه «دومنیکو ژیرلاندایو»، استخدام شد. وی نزد استادش به ‌کارآموزی پرداخت و پایه و اساس نقاشی روی دیوار مرطوب را یاد گرفت و مانند بسیاری از هنرمندان هم‌دوره خود در فلورانس، در کلیسای کوچک «برانکاچی» به‌تحصیل هنر پرداخت.

تندیس داوود
کلیسای مدیچی سن لورنسو
ویژگی‌های هنری رنسانس مترقی

کلیسای سن پیتر:

این کلیسا چند سال پس از اجرای طراحی کاپیتول با نظارت میکلانژ ساخته شد. در نقشه برامانته برای کلیسای سان پیترو، میلاکنژ تمرکز مهمی پدید اورد و بافت مرکزی را از تعدای مربع تقاطع در هم بافته و به یک صلیب گنبد دار یونانی در دل یک مربع تقلیل داد و یک رواق پانتئول مانند دو ستونی را در برابر کل مجموعه قرار داد و تندیس وار کردن معماری، که میکلانژ از کتابخانه لورنتسو آغاز کرد در این جا از طبقه همکف تا طبقات زیر شیروانی بسط می یابد و تا ساقه گنبد و خود گنبد می رسد. و کل بنا از قاعده تا راس به صورت یک کل در هم کشیده می شود.

بیمارستان کودکان سر راهی: این بنا در شهر فلورانس واقع شده و توسط برونلسکی که اولین سبک مشخصه خود را پیاده کرد، طراحی شده است. عنصر بنیادی در طراحی این ساختمان یک رشته قوسهای نیمدایره متکی بر ستونهای باریک و محصور در قالبی از ستونهای چهارگوش در بدنه نما است که از در زیر اسپری تخت و افقی قرار گرفته است.

  1. دهلیز کتابخانه لورنتسو
  2. ویلای روتوندا
  3. کلیسای سان فرانچسکو
  4. قلعه شامبور
  5. معماری باروک (سبک باروک):
  6. تنوع گرایی
  7. حفظ تعادل
  8. شکوفایی اقتصادی دوران امپراتورها به تحریک عواطف مذهبی می پردازد در سال ۱۶۰۰ م در روم آغاز شد

کلیسای سنت ایوالاساپین تزه شاخص معماری باروک ایتالیا هنری به ظاهر تجملی، نمایشی و احساسی استفاده از فواره، مجسمه و گل کاری منظم در طراحی منظر کلیسای ایل جز/ رم/ اثر جاکامو داونییولا

ویژگی های معماری رنسانس و باروک:

  1. رفیع ترین افکار سیاسی و غنی ترین بسط و رشد فعالیت انسانی را به هم پیوسته ، می توان در تاریخ فلورانس یافت و به این معنی فلورانس در خور نام نخستین ایالت در دنیا است… روح شگفت انگیز فلورانسی که هم از خلاقیت هنری و هم از دقتی منتقدانه برخوردار بود، پیوسته شرایط اجتماعی و سیاسی فلورانس را تغییر می داد و به همان مداومت این تغییر ، آن را توصیف و قضاوت می کرد.

  2. ظرافت شکننده گوتیک پیشرفته هر گز در ایتالیا مرکز و جایگاهی نیافت و برخورد با هنر بیزانس نوعی واقع گرایی انقلابی را در قرن سیزدهم وقتی هنر تحت سیطره سمبل و قرار دادها بود ،موجب علاقه به دوره باستان در قرن چهاردهم گشت که نخستین موطن آن را دولت شهر فلورانس میدانند .

  3. رنسانس اولیه که در ایتالیا پایه گذاری شد جهان را وارد دنیای تازه نمود که در آینده جدید این جهان را به دنیای مدرن پیوند می دادکه در واقع نوعی آگاهی تازه از تاریخ که با نیروی اصالت خود موجب خلق هنری تازه می گردید35.رنسانس را زایش دوباره و زندگی تازه معنی کرده اند که مردم دوره وسطایی اروپا که در حسرت شکوه و عظمت تمدنهای کهن بودند به وجود آوردند. در واقع جنگها ، بیماریها ، نابسامانی های اجتماعی و… عرصه را بر همگان تنگ کرده بود که به دنبال راهی تازه برای فرار ئ فراموش کردن این دوران بودند که آن را در جلال و شکوه یونانیان و رومیان جستجو می کردند و بازگشت به آن دوره را تنها را نجات خود می دانستند. و با این مقدمه اروپا وارد دوره جدیدی شد که هم بتواند قدرت گذشته را بدست آورد و هم بر اساس کلیسا و سیاست در کشف علوم راهی گردد که نتیجه آن را می توان کشف قاره اروپا ، کشف پرسپکتیو ، اختراع چاپ ، شروع استعمار قاره های دیگر و… نام برد .

  4. دستورها و قاعده های به کار رفته در تولید فضا

  5. دور نمایی در فضای معماری

  6. پیوند و گسستگی های میان فضای بیرونی و درونی

  7. گرایش های پلان ولومتریک در آرایش فضای معماری

  8. پیوستگی های حجمی و رابطه های محیطی بناها

معماری از قرن چهاردهم تا هیجدهم در اروپا شاهد سه دوره بود که مقدمات تفکر عصر جدید رابرای اروپا رقم می زد که عبارتند : معماری رنسانس ، معماری مانیه ریسم و معماری باروک می باشد..

توجه :این فایل شامل ۶۳ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک قرن هفدهم میلادی

دانلود پاورپوینت معرفی سبک معماری باروک

معرفی معماری باروک قرن هفدهم میلادی +نکات مهم و کنکوری


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا