پروژه های درسیمعماری جهان

دانلود پاورپوینت معماری شرق تاغرب

زمینه های اصلی مدرنیته:

دکارت اولین فیلسوفی است که نظریه شخصیت مدرن را طرح کرد مدرنیته به جامعه مدرن گفته میشه.دوره ی تاریخی بین سال های 1630-1940 میلادی را در بر دارد و واجد جنبش های متعدد فرهنگی و عقلانی است برخی ازنظریه پردازان مدرنیته را یک جریان مثبت در زندگی معاصر میدانند و برخی دیگر بلای بشریت گویند. فلسفه دوران مدرن حاوی دو جریان اصلی راسیونالیسم و امپریسیم است از نظر راسیونالیستی انسان مدرن معلق و بی ثبات که عدم تعیین در ذات او است .امپریسیت هایی مانند جان لاک نیز معتقد بودند هیچ چیز در فهم نیست مگر اینکه در حس بوده باشد.

تاثیرمدرنیته در چهار حوزه بررسی گردیده

1.درحوزه اجتماعی مدرنیته موجب دگرگونی نظام طبقه بندی رایج اجتماعی گردی

2.درحوزه سیاست مفاهیمی مانند جمهوری و دموکراسی از خواست

3.درحوزه اقتصاد مدرنیته موجب ظهور شرکت های چند ملیتی فوردیسم و عصر صنایع نوین است.

4.درحوزه فرهنگ مدرنیته موجب تحول در الگوی نگرش به زنان اموزش و پرورش مذهب رسانه ها اطلاعات و… است.

معماری مدرن

برای توضیح ساده تر معماری مدرن تقسیم بندی و پیدا کردن شباهت های بیشتر به سه دوره اشاره کرد: معماری مدرن اولیه مربوط به سال های 1914-1880 میلادی است و به دوران صنعتی و مباحث مربوط ان است.مهمترین این جریان ها مکتب شیکاگو است که نقطه اوج ارتباط میان مهندسی و معماری است. معماری مدرن متعالی در فاصله ی بین دو جنگ جهانی مورد بررسی قرار میگیرد. در این دوران نمونه هایی از اثار معماری معماران پیشگام مدرن با گرایش های کارکردی و در عین حال توجه به زیبایی شناسی ماشین موضوعات شهری تولید و ساخت و… دارد. معماری مدرن متاخر که مربوط به دوره ی بعد از جنگ جهانی است و بیشتر مربوط به نیمه ی دوم قرن بیستم است. معماران این دوره بیشتر به تجدید حیات اثار معماران دوره معماری مدرن متعالی پرداخته و انها را با جریان های معماری دوران پس از جنگ درهم امیخت.

معماری صنعتی

یکی از مهمترین موضوعات در فاصله ی جنگ های جهانی مسئله ی صنعت ،تولیدات صنعتی و تکنولوژی و رابطه جدید ان با معماری مدرن بود بیشتر در مکتب شیکاگو گستره استفاده از تکنولوژی اسکلت فلزی تجربه شده بود بنابر این معمارانی مثل گریپیوس، کوربوزیه و میس وندروهه سعی در استفاده از تکنولوژی جدید به جای تبعیت از فرم های کلاسیک داشتند بسیاری از این معماران تحت تاثیر معمار المانی پیتر بهرنز و تجربه های جدید او در توسعه معماری صنعتی بودند.

فرانک لوید رایت:

اودر سال 1867 متولد شدو خانواده او در سال 1914 بر اثر فر وریختن خانه کشته شدند.
اوطراح بیش از 60 ساختمان از قبیل کلیسا ها و ساختمان های هنری میباشد.
رایت در سبک طراحی خود به طبیعت علاقه زیادی داشت.این علاقه به منظور زندگی در یک فضای رمانتیک بود. او در سال 1906 خانه ای را برای صاحب یک کارخانه دوچرخه سازی طراخی کرد که تا سال 1910 به طول انجامید.
شاخصه های این بنا خط های افقی ای میباشند که در دیوار های اجری و سایت و سقف کشیده شده اند.
در ساخت این ساختمان از دیوار های اجری باربر و سقف فلزی استفاده شد.

معماری بسوی آینده:

سالهای آخر دهه 1950میلادی زمانی بود که بسیاری از معماران در انتظار پایان یافتن تاثیر بی چون و چرای مدرنیزاسیون در معماری بودند و ازین رو علاقه مند بودند تا پایان سیام را اعلام دارند.
این تلاش ها همزمان با تغییر پارادایم های سیاسی و اجتماعی در جهان و مقارن با تغییر ساختارهای قدرت در جهان بود.

در این راستا جریان های معماری نظیر گروه 10 – ساختارگرایی- متابولیست و… وظیفه این تغییر نگرش متحولانه را بر عهده گرفتند.

(رالف ارسکین-پروژه بیکر- نیوکاسل)

ساختارگرایی:

جنبش ساختارگرایی در معماری و برنامه ریزی شهری در اواسط قرن بیستم میلادی و در واکنش علیه سیام عملکردگرا مطرح شد.
نظریه پردازانی مانند: جان هابراکن انتقاد اصلیشان به بی توجهی برنامه ریزان و معماران به خواست ها و علایق کاربران در طرح بود.
ازین رو گروهی از معماران مانندهرتز برگر- رالف ارسکین – آلدو وان ایک و… به توسعه ویژگی های اجتماعی و ساختارهای جمعی کاربران در طرح ها پرداختند.

این فایل دارای 63 اسلاید به صورت پاورپوینت می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا