پروژه های درسیتنظیم شرایط محیطیمطالعات اولیه پروژه

تعریف موزه و مطالعات پایه معرفی شهر ایلام

مقدمه:

تاکنون هیچ تعریف تئوری جامعی برای این که مشخص کند موزه چگونه مکانی است ابراز نگردیده است، البته این بدان معنا نیست که هیچ درک صحیحی از اینکه موزه چیست وجود نداشته باشد زیرا موزه‌هایی که ساخته شده‌اند و طرحهایی که بوسیله طراحان مختلف عرضه گشته‌اند هر کدام خود گویای این مطلب است که موزه بدون تعریف خاصی بتواند بطورجامع درموردکلیه موزه‌ها صادق باشد می‌تواند بوجود آید و هر موزه‌ای شکل خاص خود را یافته و در دسترس عموم قرار گیرد .

تعریف لغوی موزه:

این واژه که زبان لاتین و از کلمه موزن بوده و به معنی مجلس فرشتگان الهام‌فصل، مشتق شده است، توسط “گیوم” و در واژه‌نامه‌اش به نام، فرهنگ یونانی لاتین، به عنوان مکانی وقف شده به فرشتگان الهام‌فصل و مطالعه که در آن آدمی به مقوله‌های اصیل می‌پردازد تعریف گشته است.

نام موزه از لغت فرانسوی Musee گرفته شده و به معنای مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را در آن به معرض نمایش می گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان از آن استفاده می کنند. کلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند. موزه نام تپه ای در آتن بوده است که در آن عبادتگاهی برای موزه ها ساخته شده بود.

تعریف اصطلاحی موزه:

موزه محل غیر انتفاعی است که اهداف آموزشی داشته و بوسیله جمعی متخصص اداره می‌شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع‌اوری و نگهداری آثار است.هدف اولیه از پیدایش موزه‌ها به مفهوم نوین و به روش شناخته شده امروزی ایجاد مکانهایی برای نگهداری اموال شخصی و یا ثروتهای صرفاً ملی بوده است.
اشتیاق به گردآوری اشیاء زیبا، گرانبها و کمیاب و یا صرفاً غریب امری است که ریشه در نهاد و سرشت آدمی داشته و دارد.
جوامع این اشیاء را نه به انگیزه احتکار بلکه به منظور بهره‌گیری از آنها محفوظ می‌دارند.موزه‌ها به وجهی سازمان یافته‌اند که از گنجینه‌هایشان در جهت اهداف فرهنگی استفاده شود.به دیگر سخن موزه‌ها از خلال ارزشهایی که آنها را فرا می‌گیرند و به صور مرتبی بیان می‌دارند منظری عینی از جهان سه بعدی را در ذهن بازدیدکنندگان خود متبادر می‌سازند و به‌ آنان امکان می‌دهند که روح نافذ خویش را در مورد میراث خود بکار بسته و از این راه به کنجکاوی خود میدان عمل دهند

تاریخچه موزه:

پژوهشگران و متخصصان موزه داری، به دنبال ریشه یابی واژه موزه به مبدأ “هلنی” بسنده کرده و تاریخ موزه و تاریخگذاری این پدیده را این گونه تعریف کرده اند:
“معبد خدایان هنر شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت، نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه ها نام برده می شود و موزه “آشمولین” در شهر آکسفورد نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ داشته است. نخستین موزه در قاره آسیا موزه “هارمیتاژ” یا “هرمیتاژ” در لنینگراد روسیه است و اولین موزه ایران در سال 1295 هـ .ش به نام “موزه ملی ایران” پایه گذاری و گشایش یافته است.

تاریخ تشکیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه های گرانبهایی که باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو کرد. ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه های گرانبهایی مانند کلوزر، کلماکره و مجموعه سفال ئ آبگینه گرگان را درون چاه ها و حفره ها پنهان می کردند.
اولین بار به دستور ناصرالدین شاه قاجار در داخل سلطنتی کاخ گلستان، تالاری به موزه اختصاص یافت که سپس همین مکان با ملحقاتی غنی تر شد و به نام موزه ” همایونی ” گشایش یافت.

اهداف موزه:

1. گردآوری، حفظ و نمایش آثار هنری معاصر و گسترش سطح شناخت جامعه
2. شناساندن هنرهای معاصر اصفهان، سایر استانهای ایران و هنر معاصر بین الملل
3. عرضه و نمایش دائمی هنرهای معاصر و سایر کشورها
4.آشنا نمودن مردم و خصوصاً هنرمندان با هنرهای معاصر
5.برقراری ارتباط با موزه ها و مراکز حفظ، آموزش و اشاعه هنر معاصر در ایران و سایر کشورها
6.برنامه ریزی و ارائه طرح های لازم برای تشویق، تحقیق و پژوهش در زمینه هنرهای معاصر
7.ایجاد برنامه های آموزشی جهت آشناسازی جامعه و خصوصاً هنرمندان با هنر معاصر از طریق برگزاری جلسات سخنرانی، برنامه بازدید، گردهمایی، انتشار کتاب و مجله، امور سمعی و بصری، مرمت آثار و انجام خدمات فنی
8.ایجاد بانک اطلاعات هنرمندان معاصر ایران با عنایت خاصه به شهر تاریخی اصفهان بازگشت.

پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی استان ایلام:

تاریخ ایلام سه دوره ایلام کهن، ایلام میانی و ایلام جدید طبقه بندی کرده اند.
استان ایلام فروزان از تمدن دیر پای سرزمین ایلام باستان است. این استان بخشی از تمدن ایلام قدیم بوده که حدود 3000 ق.م بوجود آمده که در این دوران تا سال 640 ق.م به حیات خود ادامه داده است و در دوران طلایی خود از اقتدار خاصی برخوردار بوده است. ایلام که در کتیبه های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا (کشور طلوع خورشید) را میدهد.

استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور واقع شده وبا استانهای کرمانشاه در شمال، لرستان درغرب وخوزستان در جنوب همسایه می باشد. در بخش غربی با 425کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق هم مرز می باشد.استان ایلام با مختصات جغرافیایی 42/45 تا 10/48 طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و58/31 تا 15/34 عرض شمالی از استوا واقع شده است.
مساحت کل استان 19044 کیلومترمربع بوده که قسمتهای عمده آن کوهستانی ودارای منابع غنی و شکارگاههای حفاطت شده می باشد. کوههای مرتفع وپوشش جنگلی مناسب، رودخانه های پر آب ودشتهای پست و کم ارتفاع باعث گردیده که فصول سال در این منطقه چنان به هم آمیخته اند که مناطق گرمسیری، سردسیری و معتدلش در آغوش همدیگرند.
استان ایلام دارای شش شهرستان به نام آبدانان- ایوان- ایلام- شیروان چرداول-مهران و دهلران بوده که مرکز آن شهر ایلام می باشد.
دهلران یکی از حوزههای کلیدی زیست محیطی خاور نزدیک و یکی از نخستین مناطقی است که اجداد وحشی اکثر قریب به اتفاق حیوانات و گیاهانی که در شرق نزدیک اهلی گردیدند در محیط زیست طبیعی خود بسر میبردند.

قلعه والی ایلام :

یکی از بناهای مهم دوره قاجاریه در شهر ایلام قلعه والی است که توسط غلامرضا خان والی در سال 1326 قمری بر روی تپه ای بنام چغامیرگ ساخته شده است . این بنا دارای قسمتهای متعددی چون حرم سرا ، قسمت شاه نشین ، اتاق آئینه و زندان در زیر زمین می باشد . مساحت کل قلعه 4687 متر مربع و زیربنای قلعه 1446 متر مربع است . قلعه دارای سه ورودی در قسمت شرق – غرب و جنوب است که در اصلی در قسمت جنوبی است و دیگر درها خصوصی بوده است . مصالح بکار رفته در معماری قلعه شمامل سنگ ، آجر ، گچ ، کاشی و چوب می باشد .

آب و هوا
اقلیم استان ایلام در تابستانها تحت تاثیر پر فشار جنب حاره ای قرار دارد که شرایط حرارتی نسبتاً پایداری را بر آن حکمفرما می‌سازد و در زمستان توده‌های غربی و کم فشارهای سودانی بارش های رگباری و شدیدی را برای آن به همراه می‌آورند. به دلیل ماهیت دامنه‌ای استان که جزو کوهپایه‌های بیرونی زاگرس است، در صورت جذب رطوبت توده‌های ورودی از سمت غرب و جنوب غرب، نقش مهمی دارند . از طرف دیگر همین دامنه‌ها در تابستان تحت تاثیر صافی هوا و ساعات آفتابی زیاد با دریافت عمودی پرتوهای خورشیدی و صاف بودن هوا در تابستان، شرایط گرم و خشکی را پدید می‌آورد. در نقشه پهنه بندی اقلیمی ایران – مسکن و محیط‌های مسکونی، ایلام در گروه 2 اقلیمی و در زیر گروه نسبتاً سرد- معتدل واقع شده که از ویژگیهای اقلیمی نسبتاً سرد بودن هوا در زمستان و معتدل بودن‌آن در تابستان است. بنا به تعریف در شرایط نسبتاً سرد علیرغم آنکه در شب‌های فصل زمستان برای گرم نگه داشتن فضاهای داخلی استفاده از وسایل گرم کننده ضروری است.

این فایل دارای 40 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا