عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود رایگان کاربرد بتن در ساختمان و صنعت

قرن بتن
تکنولوژی استفاده از بتن در راهسازی هنوز در کشور ما جا نیفتاده و فقط در جاده سازی برخی از فرودگاه ها مثل فرودگاه امام خمینی (ره) استفاده شده است در ایران اوج کاربرد بتن در صنعت ساختمان است که باعث شده تا مصرف فولاد در این صنعت تحت الشعاع قرار گیرد
قطعاً یکی از خاطرات دردناکی که هنوز هم مرور آن تلخ و رنج آور است،وقوع زلزله وحشتناک خرداد ۱۳۶۹ در منطقه «منجیل» است. براساس آمار، نتیجه این زمین لرزه حدود ۳۷ هزار نفر کشته، تخریب کامل صد هزار واحد مسکونی شامل ساختمان های روستایی و شهری و ۴۰۰ هزار نفر بی خانمان بوده است. شاید این حادثه جدی ترین تلنگر برای مهیا کردن خویش در مقابل زلزله ای مشابه در سایر مناطق کشور باشد. اما وقوع زلزله در تهران حقیقتی است که نداشتن ابزار مناسب و کار آمد برای مصون ماندن از آن هر روز احساس ناخوشایندتری در ما ایجاد می کند.
با وجود این که علاقه ای ندارم تا بیش از این شما را نگران کنم، اما تنها می خواهم تا با یک مقایسه سرانگشتی جمعیت تهران با منطقه ای که در سال ۶۹ دستخوش زلزله شد، لحظه ای فجایعی را که در انتظار تهران است، در ذهن تداعی کنید

نام قرن بتن، در باب علت این نامگذاری می گوید:
«شاید این نامگذاری به این خاطر بوده که اولاً مصالح و مواد اولیه اصلی بتن فراوان و در دسترس بوده و ثانیاً تکنولوژی آن بسیار پیشرفت کرده و بتن های متنوعی از لحاظ ایمنی ساخته شده و آسایش کاربران سازه های مربوطه را فراهم کرده است. امروزه سدهایی با ارتفاعات خیلی زیاد هم به صورت بتنی ساخته می شود، برای مثال در کشور ما فاز یک بلندترین سد بتنی جهان به ارتفاع ۳۲۰ متر در بختیاری به اتمام رسیده است.»

نحوه اجرای سدهای مخزنی به روش بتن غلتکی RCC

چکیده :
۳۸ درصد از کل سدهائی که تا سال ۱۹۵۰ به ارتفاع ۵۰ فوت (۱۵ متر) و بیشتر احداث گردید (بدون درنظر گرفتن سدهائی که در چین ساخته شد) بتنی بوده است. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۷ نسبت سدهای بتنی ساخته شده به حدود ۲۵ درصد رسید. این تقلیل طی سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ ادامه داشت و نسبت سدهای بتنی به ۵/۱۶ درصد رسید اما این کاهش در محبوبیت سدهای بتنی مقارن با زمانی بود که استفاده از سدهای بتنی در دره های تنگ رو به افزایش بود. بنابراین کاهش سدهای بتنی مربوط به دره های عریض می شد که به جای سدهای بتنی وزنی، سدهای خاکی و سنگریزه ای احداث گردید که ارزانتر و بیشتر قابل توجیه بودند دلیل این امر بازده خیلی بالی ماشین آلات، تجهیزات و روش ساخت در این نوع سدها بوده است.
کاهش تعداد سدهای بتنی باعث تشکیل دو گردهمایی مهم توسط دست اندرکاران سدسازی در آسیا در ایالت کالیفرنیای آمیرکا شد. گردهمایی اول تحت عنوان ساخت سریع سدهای بتنی در سال ۱۹۷۰ و گردهمایی دوم در سال ۱۹۷۲ بنام ساخت اقتصادی سدهای بتنی برگزاری گردید. اقدام مشابهی در ژاپن باعث تشکیل کمیته ای تحت عنوان کمیته ساخت منطقی سدهای بتنی در سال ۱۹۷۴ توسط وزارت عمران شد.
در خلال این زمان هر چند هزینه ساخت سدهای خاکی نسبت به سدهای بتنی در حال کاهش بود ولی از طرف دیگری تجارب نشان دادند که سدهای خاکی ایمنی کمتری نسبت به سدهای بتنی داشته و دارند، سوابق نشان می دهد که از سال ۱۹۲۸ به بعد از سدهای بتنی به ارتفاع بیش از ۱۵ متر فقط سدی ۶۲ متری کالیفرنیا بخاطر نقص پی و سدهالپاست فرانسه به ارتفاع ۶۱ متر در اثر لغزش تکیه گاه آن ویران شدند. در حالیکه آمار موجود نشان داده که صدها سد خاکی با اندازه های مختلف طی ۶۰ سال گذشته تخریب شده اند. دلیل اصلی تخریب سد خاکی روگذری و فرسایش درونی خاکریز می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا