رساله معماری

دانلود رساله معماری تئاتر و سینما

چکیده

صحنه تئاتر محل حضور خالص ترین احساسات انسان در رابطه با دیرپاترین مسائل او در فضای زندگی اجتماعیش است . نمایش به انتزاعی ترین شکل خود به اصلی ترین مسائل انسان می پردازد و همچون سایر آیین‌‌ها که یا ریشه در اعتقادات مذهبی انسان دارند و یا از اساطیر فرهنگ کهن آنها سیراب می شوند از نمادی ترین اشکال فراورده های آنها است .

تئاتر اجرای آگاهانه یک متن یا یک مایه از پیش تعیین شده است که هدف های متعددی را دنبال می کند ، آموزش می دهد ، ارشاد می کند ، سرگرم می کند و نیز در راه کشف جهان و انسان و الهام بخشیدن به تماشاگران گام بر می دارد . تئاتر همواره با انسان بوده است و فرهنگ‌های مختلف با آن رفتاری گوناگون داشته اند . گاه به داشتن تئاتر مباهات می نمودند و گاه همچون عامل فساد جامعه تکفیر و طردش می کردند . برای این برخوردهای متفاوت و تناقض آمیز دو علت عمده را می توان برشمرد . نخست تنوع و پیچیدگی تئاتر که قادر است از پیش پا افتاده ترین حرکات نمایشی و تفریحی تا متعالی ترین جنبه های معرفت بشر را به نمایش بگذارد . دیگر دامنه نفوذ و اقتدار فرهنگی آن ، در تمدن های بزرگ گذشته تئاتر همچون یک نهاد با نفوذ فرهنگی و عقیدتی عمل می کرد و مثل آیین در پی کشف و افشای رازهای نهفته بود.

امروزه هنر تئاتر جایگاه پیشین خود را از دست داده و برای پیدا کردن این گمشده به اطلاعات و زمینه های معرفتی گوناگونی نیازمندیم که متاسفانه غالبا بی پاسخ مانده است.

در سالهای اخیر تلاشهایی برای جبران کاستیها انجام شده ولی متاسفانه ناکافی است. ودر واقع می بایست در سطحی وسیع تر به مساله پرداخته شود تا بتوانیم اصالت تئاتر را به آن بازگردانیم.

اهداف

  1. طراحی مرکزی جهت ساماندهی به وضعیت فعلی هنر تئاتر .

  2. عرضه آثار هنرمندان تئاتر جهت معرفی هر چه بیشتر این هنر به مردم و استفاده دیگر هنرمندان

ایجاد ارتباط میان هنرمندان و متقابلاً با مردم از طریق گفتمان میان ایشان و کار در فضای مشترک

مقدمه. 3

دانلود رساله تئاتر

پیش پرده 4

خلاقیت در معماری.. 5

واژه پرفورمنس: 8

چکیده 9

اهداف.. 10

پرده اول: تعاریف.. 11

1-2- تئاتر چیست؟ 11

1-3-1- خاستگاههای تئاتر. 14

1-3-2- نظریه خاستگاههای آئینی. 14

1-5 جایگاه تئاتر در میان دیگر هنرها: 16

1-6- ئتاتر و معماری.. 17

2-1- پیشینه تئاتر غرب.. 18

2-1-1- سیر تاریخ تئاتر در یونان. 18

2-1-2- سیرتاریخ تئاتر در قرون وسطی. 20

2-1-3- سیر تاریخ تئاتر در رنسانس.. 22

2-1-5- سیر تاریخ تئاتر در قرن بیستم 24

2-2 پیشینه تئاتر ایران. 26

2-2-1- نمایش‌های پیش از اسلام 27

پرده سوم : مروری بر انواع معماری تئاتر. 32

4-1-1- صحنه یک سویه (proscenium) 33

4-1-2-  صحنه سه سویه یا تراس باز (open – thrutstage) 34

4-1-3- صحنه همه سویه (arena theaters) 35

4-1-4- صحنه‌ی چند شکلی multiform stage. 36

4-1-5- صحنه نمایش نو. 42

4-2- صحنه در نمایش سنتی ایران. 43

جدول(4-1) نتایج حاصله از بررسی 47 سالن تئاتر. 44

4-3-2- مطالعه نوع صحنه و برخی ویژگیهای مهم تئاتر ایران. 47

پرده چهارم : معماری تئاتر و سرانه ها و استاندارد ها 49

د) فضای انتظار. 51

5-1-1-2 سالن نمایش.. 52

جدول شماره (5-9)، محاسبه‌ی مساحت محل بازی و مساحت مفید سالن در فرض‌های سه‌گانه. 57

ج- دید در سالن نمایش.. 59

ج- تاسیسات بالای صحنه. 66

هـ – تمهیدات صدا در صحنه. 68

5-1-2 بخش آموزش و فرهنگی. 76

5-1-3  بخش خدماتی و رفاهی. 77

شکل(5-14) حالتهای مختلف استقرار محل پارکینگ در محوطه تئاتر ها 80

5-2-1- تامین نیازهای آکوستیکی سالن‌ها 82

ب- بخش مناسب و یکنواخت صوت.. 84

5-2-3- طراحی آکوستیکی سالن ها 85

پرده پنجم – نمونه‌های مشابه. 91

-1-6- تالار والت دیسنی. 93

6-2-نمونه های مشابه داخلی. 97

6-2-1- تکیه دولت : 97

ب- تاریخچه احداث بنا و موقعیت مکانی آن. 99

6-2-2- معماری معاصر تئاتر در ایران : 101

الف- نگرشی بر طراحی بنا 103

ج- سالن‌های فعلی تئاتر شهر. 104

6-2-2-2- تالار وحدت : 106

پرده ششم: موقعیت طرح. 108

7-1- استان فارس.. 108

7-2- شهرستان شیراز. 114

7-2-1- مشخصات جغرافیایی. 114

ابن فایل دارای 122 صفحه به صورت فایل  word قابل ویرایش میباشد

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا