پیشگفتار:
مشارکت به معنای عام خود از گذشته های بسیار دور در زندگی انسان وجود داشته ولی به معنای جدید خود بخصوص در عرصه ی سیاست پس از جنگ جهانی دوم در جهان غرب آغاز شده و به شرق گسترش یافت.
این مشارکت در بعضی کشورهای صنعتی جهان (بخصوص آنهایی که در جنگ شکست خورده بودند) در زمینه ی اقتصاد و صنعت آغاز شد تا مردم را در حاکمیت شریک سازند و پایه های اقتصاد و صنعت مستحکم گردد و به اقتدار حکومت ها کمک کند و به حاکمیت مشروعیت بخشد. (نظر به تئوری ایجاد تمدن های بزرگ پس از جنگ های بزرگ)
دخالت آگاهانه ی مردم در تمام عرصه های زندگی امروزه شرایطی را می تواند به وجود آورد که آنها بتوانند در سرنوشت خود مداخله نمایند.
در ایران مشارکت های سنتی در امور شهر و امور مذهبی از گذشته وجود داشته و با وجود تمام دگرگونی های صدساله ی اخیر ایران هنوز هم با قدرت در شهرها و روستاهای دور و نزدیک وجود دارد.
عزاداری های مذهبی ـ ساختن مسجد نمونه هایی از این مشارکت های مردمی اند که به صورت سنتی اتفاق می افتد.
مشارکت های مردمی جدید را می توان برنامه هایی دانست که دولت برای تحقق اهداف خاص خود به کار می گیرد و با ساماندهی و برنامه ریزی های لازم تلاش دارد تا در زمینه هایی که در زندگی اجتماعی جامعه پیشینه ای داشته، مشارکت مردمی را جلب کند.
برای نمونه تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا از تلاش های دولت برای جلب مشارکت مردمی در اداره مور شهرهاست.
از نظر تاریخی می توان آغاز الگوی مشارکتی جدید اداره امور شهرها در ایران را انقلاب مشروطیت در سال ۱۲۸۷ هـ .ش دانست. در واقع تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب قانون اساسی و متمم آن، خود نخستین تجربه های مشارکتی به شمار می روند، موضوعی که با توجه به خودکامگی همیشگی نظام سیاسی ایران قبل از انقلاب بی سابقه می نمود.
فهرست
۱-فصل اول: مطا لعات پایه ۴
۱-۱- پیشنهاد طرح تحقیق ۴
۱-۲-پیشگفتار: ۴
۱-۳- طرح موضوع واهمیت آن ۵
۱-۴- چیستی پروژه: ۶
۲- فصل دوم :مطالعات تکمیلی( ادبیات موضوع) : ۸
۲-۱- شناخت ۸
۲-۲- تاریخچـه احداث فضاهای اجتماعی ۹
۲-۳- در دوران معاصـر ۱۰
۲-۴- تعریف مراکز همایش شهـری ۱۱
۲-۵- وظایف مراکز برگزاری همایش های شهر ۱۲
۲-۶- ویـژگی های مراکز برگزاری همایش های شهر: ۱۲
۲-۷- سیتی هال ۱۳
۲-۷-۱- تعریف سیتی هال ۱۴
۲-۹- کارکرد مراکز همایش های مردمی (سیتی هال) ۱۵
۲-۱۰- تاریخچـه و منطق تمرکز تجهیـزات خدماتی در شهر ۱۵
۲-۱۱- نیازهای فضائی و لازمه های کلی مراکز همایش ۲۴
۲-۱۲- سالنهائی که اختصاصاً برای برگزاری کنفرانس و کنگره طرح می شوند ۲۵
۲-۱۳- سالنهای هنری چندمنظوره ۲۵
۲-۱۴- طراحی ادیتوریومها ۲۶
۲-۱۵- انواع مختلف ادیتوریوم از لحاظ شکل پلان ۲۷
۲-۱۶- شکلهای نمایشی پلانها ۳۶
۲-۱۷- معیـارهای طراحی ۳۸
۲-۱۷-۱- بررسی فضاهای جمعی و سابق آنها در ایران و جهان ۴۰
۲-۱۷-۲- ویژگیهای عام فضاهای جمعی ۴۰
۲-۱۷-۳- بررسی فضاها و ساختمانهای همگانی در تاریخ ایران ۴۱
۲-۱۸- میادین ۴۲
۲-۱۸-۱- میدان، فضایی شهری برای گفت و گو ۴۲
۲-۱۸-۲- میدانهای پیاده شهری ۴۵
۲-۱۸-۳- تاریخچه مختصری از میادین سنتی در ایران ۴۷
۲-۱۸-۴- مقدمه ۴۷
۲-۱۸-۵- انواع میدان ۵۰
۲-۱۸-۵-۱-میدانهای عمومی ۵۰
۲-۱۸-۵-۲- میدانهای تجاری ۵۰
۲-۱۸-۵-۳- میدان حکومتی ۵۰
۲-۱۸-۵-۴- میدانهای نظامی ۵۰
۲-۱۸-۵-۵- میدان ورزشی ۵۱
۲-۱۹- بازار ۵۱
۲-۱۹-۱- مقدمه ۵۱
۲-۱۹-۲- مشخصات کاربردی عناصر متشکله بازارها و مراکز محله ۵۲
۲-۱۹-۳- سه کاربرد اصلی به عهده بازار شهرها گذاشته میشود: ۵۲
۲-۱۹-۴- بازار مکان بنیادهای جمعی ۵۲
۲-۲۰- اصول و روشهای طراحی شهری: ۵۳
۲-۲۰-۱- فضای خارجی ، فضای داخلی ۵۴
۲-۲۰-۲- اصل محصور کردن فضا ۵۴
۲-۲۰-۳- اصل سادگی و فضای محصور در شهر ایرانی ۵۶
۲-۲۰-۴- خصوصیت ایستایی و پویایی فضای محصور ۵۸
۲-۲۰-۵- اصل مقیاس و تناسب ۵۸
۲-۲۰-۶- اصل فضاهای متباین ۶۰
۳- فصل سوم:مطالعات تطبیقی ۶۲
۳-۱-رمعرفی نمونه های موجود در جهان ۶۲
۳-۲- مرکز فرهنگی ژورژ پمپیدو ۶۲
۳-۳- ویژگیهای خاص طرح راجرز و پیانو ۶۳
۳-۴- سیتی هال لندن : ۶۵
۳-۵- تالار شهر بوستون ۶۸
۳-۶- نمونـه های داخلی ۷۰
۳-۶-۱- سیتی هال تهران : ۷۰
۴- فصل چهارم :مطالعات زمینه( شناخت وضع موجود) ۷۲
۴-۱- موقعیت جغرافیایی شهـر مشهـد ۷۲
۴-۲- مطالعات جمعیتی ۷۲
۴-۳- ساختار کالبـدی شهـر در حال حاضر ۷۳
۴-۴- جهت استقرارساختمان ۷۴
۴-۵- عوامل موثر در مکانیابی پروژه ۷۵
۴-۶- مناسبت مکانی ۷۷
۴-۷- دسترسی به شبکه معابـر ۷۸
۴-۸- هماهنگی با جهت توسعه شهـر: ۷۹
۴-۹- تبیین برنامه ها و اهداف پروژه ۸۰
۴-۹-۱- شناسایی جمعیت مخاطب: ۸۰
۴-۹-۲- تبیین کلیت فعالیت ها وفضاهای پروژه ۸۱
۴-۹-۳- تجزیه وتحلیل زمین طرح ۸۳
۴-۹-۴- دید از درون سایت به خارج سایت: ۸۵
۴-۹-۵- ملاحظات معماری مجموعه ۸۷
۵-فصل پنجم:مبانی نظری ۸۹
۵-۱- تدوین مبانی نظری پروژه ۸۹
۶- ارائه برنامه فیزیکی ۸۹
۷- فصل ششم ارایه طرح ۱۰
توجه :این فایل دارای ۱۰۲ صفحه به صورت Word می باشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا