رساله معماری

دانلود رساله معماری موزه جنگ بمباران شیمیایی سردشت

چکیده:

هر سال در دنیا میلیونها انسان از موزه‌ها دیدن می‌کنند که نتیجه آن رشد و توسه موزه‌ها در انواع مختلف است.
یکی از دلایل رشد موزه‌ها برقرار شدن یک سیاست جهانی موزه‌داری است که باید منابع مالی آن تأمین شود و یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای توسعه در همه زمینها انجام شود.
موزه‌ها کلید فرهنگها هستند و نقش بسیار مهمی در جذب توریست بازی می‌کنند که این خود سبب افزایش اشاعه فرهنگ بومی و منطقه‌ای می شود.
موزه‌ها مکانهایی هستند که منعکس کننده تغییرات در فرهنگها هستند؛ موزه‌ها می‌توانند نقش با ارزشی در توسعه، شناخت و فهماندن یک جا یا یک کشور به استفاده‌کنندگان خود بدهند؛
موزه‌ها میتوانند فاصله بین گذشته و حال را کم کنند و راهی به آینده را به ما نشان دهند.
نام موزه از لغت فرانسوی “Musee” گرفته شده و به معنای مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را در آن به معرض نمایش می‌گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه‌مندان از آن استفاده می‌کنند.
امروزه در کشورهای گوناگون جهان موزه‌ها، آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات و وحوش و مجموعه تاریخی آن کشورها را به نمایش می‌گذارد. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیا و وسایلی که در آن موزه‌ها جمع‌آوری شده است شناخته می‌شود. یکی از راههای شناخت اقوام گذشته و نحوه زندگانی آنها بازدید از موزه‌هاست که جنبه آموزشی نیز دارد.

مقدمه:

هفتم تیر ماه سال یکهزار و سیصد و شصت و شش، سردشت، بمباران شیمیایی، دهها کشته و هزاران مصدوم… ؛ این تمام ماجرا بود و صدای مظلومیت شهر هیچگاه به گوش کسی نرسید.
سردشت بعنوان اولین شهر شیمیایی جهان، فاقد هرگونه اثری جهت یادبود این واقعـه است؛ لذا ایجاد اثری یادمانی به عنوان مـوزه‌ای که ضمن شناسـاندن واقعه، فضایی فرهنگی جهت یادبود و پاسداشت آرمان‌های والای مقاومت مردم سردشت باشد، ضروری می نماید.
در طراحی معماری موزه ها امکان نوآوری وخلاقیت هنری بیشتر نسبت به ساختمان های دیگر وجود دارد و ارزش هنر معماری بیشتری نمایان می‌شود. در معماری جدید موزه ها حجم خارجی موزه اهمیت زیادی دارد و تنها کاربری داخلی آن نیست که مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم نیز غیر از اشیای موزه‌ای به معماری آن و معماری داخلی آن هم توجه بیشتری پیدا کرده‌اند؛ به همین جهت سعی شده در طراحی این موزه این موارد لحاظ شود؛ بگونه‌ای که این مکان چه از بیرون و چه از درون بازگو کننده واقعیاتی است که موزه بر مبنای آنها طراحی شده است.
اهمیت این اثر در موارد زیر بیشتر نمایان است:
• مکانی برای آشنایی مردم با این رویداد و فجایعی از این دست.
• زنده نگهداشتن یاد و خاطره قربانیان این فاجعه.
• مرکزی برای تجمع، جهت مراسمات یادبود و سمینارهای مرتبط با بمباران شیمیایی سردشت.
• آرشیوی جهت نگهداری و نشر آثار و مستندات این حادثه.
• مقرّی دایمی جهت پیگیری احقاق حقوق بازماندگان در دادگاه ها، نهادها وNGO های بین المللی.
• نمادی برای نشان دادن بار محتوایی مظلومیت و پایداری شهر سردشت.
اکنون سالهای طلایی معماری موزهها در دنیاست. کارهای معماری موزهها در جهان با تفکر بیشتر و زور آزمایی فکر و اندیشه انجام می‌گیرد. موزههای جدید به نحوی طراحی میشوند که تعداد بیننده بیشتری را بپذیرند و کشش بیشتری را ایجاد کنند و همین طور توجه بیشتری را به خود جلب کنند؛ موزه همیشه مرکز فرهنگی و تحقیق بود، ولی اکنون علاوه بر آن مرکز گردهمایی، یاد‌گیری، مرکز فروش اشیای ساخته و یا چاپ شده و همچنین شامل بوتیک، آمفی‌تأتر، رستوران و نیز مکانی برای بکارگیری بیشتر تکنولوژی صوت و تصویر است.
اهم فضاهای این مرکز به شرح زیر خواهند بود:
تالار ورودی( لابی )، گالری‌ها، فضاهای اداری، کتابخانه، کافه تریا، آمفی‌تئاتر، نمایشگاه و فروشگاه.
باتوجه به اینکه امروزه طراحی موزه‌های جنگ به روالی تقریباً ثابت و همگون رسیده است، در طراحی این اثر سعی شده است استاندارد‌های آثار شاخص جهانی در پروسه شکل‌گیری لحاظ شود.

عنوان صفحه

فصل اول: شناخت موضوع طراحی …………………۱
بخش اول: روایت یک فاجعه
۱-۱-۱ بمباران شیمیایی سردشت ……………………….۲
۱-۱-۲ پیش قراولان جنگ شیمیایی …………………………..۴
۱-۱-۳ دستیابی صدام به سلاح شیمیایی ……………..۴
۱-۱-۴-بمباران شیمیایی در جبهه های جنگ …………..۵
۱-۱-۵ بمباران شیمیایی مناطق کردنشین …………۸
۱-۱-۶ در مورد بمباران حلبچه ………………..۸
۱-۱-۷ مقایسه بمباران حلبچه با سردشت ………………………. ۸
۱-۱-۸ بمباران شیمیایی بر ضد سربازان خودی ……………. ۹
۱-۱-۹ پروتکل ژنو ………………………. ۹
۱-۱-۱۰ سلاح شیمیایی در اساسنامه دادگاه جنایات جنگی ……………… ۹
۱-۱-۱۱ کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی ……………….. ۱۰
۱-۱-۱۲ کنوانسیونی متفاوت ……………………. ۱۰
۱-۱-۱۳ کشورهای ناپاک ……………………………………………… ۱۰
۱-۱-۱۴ تاثیر گازهای شیمیایی بر محیط زیست ……….. ۱۱
۱-۱-۱۵ دارویی خاص ویژه مصدومان شیمیایی وجود ندارد ………… ۱۱
۱-۱-۱۶ آب و هوای سردشت در روز بمباران شیمیایی …………………… ۲۱
۱-۱-۱۷ بمباران شیمیایی سردشت و موضع حقوق بین الملل ……………… ۱۴
۱-۱-۱۸ انجمن دفاع از حقوق مصدومیان شیمیایی سردشت ……………. ۱۷
۱-۱-۱۹ مسئولیت جامعه جهانی در برابر مصدومان شیمیایی ……………….. ۱۸
بخش دوم: بررسی موقعیت قرار گیری طرح
۱-۲-۱ شناخت تاریخچه شهر ………………….. ۲۰
۱-۲-۲ جغرافیای طبیعی و اقلیمی شهرستان …. ۲۱
الف- موقعیت جغرافیایی ………………….. ۲۱
ب ) شرایط اقلیمی ………………………………… ۲۳
۱-۲-۳ اوضاع اجتماعی …………………….. ۲۹
الف ) جمعیت ………………………. ۲۹
ب) قومیت و زبان ……………….. ۰۳
‌پ) دین ومذهب …………………… ۰۳
ت ) ذوق و سلیقه …………………………. ۰۳
ث ) صنایع دستی …………………….. ۳۰
ج ) آداب و سنن ………….. ۳۰
تاریخ و فرهنگ سردشت ………………………………………. ۳۰
اعیاد و جشن‌ها ………………………… ۳۱
آوازها و موسیقی ………………………. ۳۱
رقص‌های محلی …………………………… ۳۱
ایلات و عشایر ………………………. ۳۲
۱-۲-۴ اوضاع اقتصادی ………………. ۳۳
شهرنشینی در شهرستان سردشت ……………….. ۳۴
کشاورزی …………………………………………. ۳۵
صنعت و معدن ………………………………………… ۳۶
دامداری ، مرغداری ، زنبور داری ……………….. ۳۶
بازرگانی ………………………… ۳۶
آموزش و سواد ………………………… ۳۷
۱-۲-۵ بررسی راهها و طرق ارتباطی شهرستان ……………… ۳۷
۱-۲-۶ بررسی خصوصیات تکتو نیکی زمین ( زلزله ) ………………. ۳۸
۱-۲-۷ بررسی سازمان و بافت کلی شهر سردشت …………………….. ۳۹
۱-۲-۸ شاخص های کلی مسکن در شهرسردشت ……….. ۳۹
۱-۲-۹ عوامل تاثیر گذار در شکل معماری و بافت شهر ………………… ۴۰
الف) عوامل طبیعی ………………………… ۴۰
ب) فرهنگ عمومی و الگوهای مصرف جمعیت ………………. ۴۰
پ) طبقه بندی اجتماعی و اقتصادی ………………. ۴۰
ت) سنت ساخت مسکن ………………….. ۴۰
بخش سوم: مبانی نظری و مطالبی که در طراحی تاثیر گذار است
۱-۳-۱ تعریف موزه ……………………….. ۴۱
۱-۳-۲ معنای لغوی و اصطلاحی موزه ……………..۴۱
۱-۳-۳ تاریخچه موزه ………………………………………….. ۴۱
۱-۳-۴ ترویج و تبلیغ، از اهداف موزه ‌است ……….۴۴
۱-۳-۵ تأثیر انواع موزه ها بر کالبد ………………… ۴۵
۱-۳-۶ حجم ………………………………………. ۴۸
۱-۳-۷ فضای واقعا عمومی ……………………. ۴۸
۱-۳-۸ موزه‌ها را می توانیم به دسته‌های متفاوت تقسیم کنیم ……………. ۴۸
مواردی که لازم است یک موزه داشته باشد ………………… ۴۹
۱-۳-۹ شورای بین‌المللی موزه‌ها ………………………….. ۴۹
۱-۳-۱۰ انواع موزه …………………………. ۵۰
موزه های تاریخی ……………………………….. ۵۰
موزه های علمی ………………… ۵۰
موزه های تخصصی ……………………….. ۵۰
موزه های منطقه ای …………………………. ۵۱
موزه های فضای آزاد ………………………….. ۵۱
۱-۳-۱۱ بناهای تبدیل شده به موزه ………………………. ۵۱
۱-۳-۱۲ موزه‌های معاصر …………………………………………. ۵۲
۱-۳-۱۳ جنبه‌های عملکردی موزه‌ها …………………. ۵۲
جنبه یادمانی موزه‌ها ………………………………….. ۵۲
جنبه آموزشی موزه‌ها ………………………. ۵۲
جنبه مذهبی موزه‌ها ……………………………….. ۵۳
جنبه تفریحی موزه‌ها ………………………………………………… ۵۳
جنبه تجاری موزه‌ها …………………………… ۵۳
جنبه اقتصادی موزه‌ها ……………………. ۵۴
تلفیق (تجمیع) عملکردها …………………………………………….. ۵۴
۱-۳-۱۴ موزه ها، نشانه‌هایی از از غرور شهری ……………. ۵۷
فرهنگ معماری در تقابل با فرهنگ موزه‌ها ………….. ۵۷
هویت شهری در برابر جایگاه هنر ………………… ۵۷
معماری بدون معماران؟ ………………….. ۵۸
تأثیر رنتزو ……………………….. ۵۸
آیا از معماری موزه‌ها بیش از حد توقع داریم؟ ……………………… ۶۰
۱-۳-۱۵ درباره موزه ها ……………………. ۶۰
۱-۳-۱۶ دسته بندی موزه ها از لحاظ مجموعه ای …………..۶۰
۱-۳-۱۷ دسته بندی موزهها از لحاظ اینکه چه کسانی آن را ایجاد کرده اند ……………… ۶۱
۱-۳-۱۸ دسته بندی موزه ها بر اساس محیط اجرا ……………………….. ۶۱
۱-۳-۱۹ دسته بندی موزه ها از لحاظ روش ارائه ………………. ۶۱
۱-۳-۲۰ عوامل ایجاد موزه ……………………………. ۶۱
۱-۳-۲۱ موزه و مردم …………………………………….. ۶۲
۱-۳-۲۲ نکاتی در باب معماری موزه …………… ۶۳
۱-۳-۲۴ حرکت در موزه ‌ها …………………… ۶۴
ارتباطات و دسترسی‌ها ………………………. ۶۴
سیر کلاسیون فضاهای نمایش …………………. ۶۴
۱-۳-۲۵ نورپردازی در موزه‌ها ………………… ۶۷
بخش چهارم: استانداردها
استاندارد ها ی طراحی …………………….. ۷۰
۱-۴-۱ قسمت اول: استاندارد های شهری …………………. ۷۰
۱-۴-۲ قسمت دوم : استانداردهای عمومی فضاها ………… ۷۲
۱-۴-۳ لیست فضاهایی که می توان در موزه دید …………….. ۷۳
فضاهای عمومی …………………………… ۷۳
فضاهای نمایشگاهی ………………………… ۷۳
بخش‌های اداری و سرویس‌دهی ……………………. ۷۳
کتابخانه …………………………… ۷۴
گالریها ……………………………………… ۷۶
آمفی تئاتر ………………………………. ۸۰
۱-۴-۵ استانداردهای فضاهای اداری خدماتی ……………………… ۸۰
حوزه ریاست ……………………………..۸۱
حوزه معاونت اداری و مالی ………………………………………… ۸۱
بخش پنجم: تاسیسات و ضوابط ایمنی
۱-۵-۱ سیستمهای حرارتی و برودتی …………… ۸۳
۱-۵-۲ سیستم برق ……………………… ۸۳
۱-۵-۳ تجهیزات نظافت …………………. ۸۴
۱-۵-۴ حفاظت و امنیت …………….. ۸۴
مقابله با سرقت ………………………….. ۸۴
ایمنی در مقابل آتش ………………………….. ۸۵
آب و هوا …………………… ۸۶
بخش ششم : بررسی نمونه های خارجی و داخلی
۱-۶-۱ موزه جنگ کانادا ……………………………. ۸۷
۱-۶-۲ موزه جنگ منچستر ………………… ۹۶
۱-۶-۳ موزه دفاع مقدس کرمان ………………. ۱۰۱
۱-۶-۴ مرکز فرهنگی دفاع مقدس آذربایجان غربی درارومیه……………………. ۱۰۷
فصل دوم: برنامه فیزیکی و بررسی اصول و ضوابط طراحی
بخش اول: برنامه فیزیکی
۲-۱-۱ بخش مدیریت مجموعه ………………………… ۱۱۱
۲-۱-۲ بخش گالری و نمایشگاهی ………………………………. ۱۱۱
۲-۱-۳ آمفی تئاترو سالن اجتماعات مرکزی …………. ۱۱۲
۲-۱-۴ بخش خدماتی – فروشگاهی ……………… ۱۱۲
۲-۱-۵ کتابخانه ………………………….. ۱۱۲
۲-۱-۶ بخش خدمات و تأسیسات ………………………….. ۱۱۲
۲-۱-۷ بخش امنیت و حراست ……………..۱۱۳
بخش دوم: تحلیل سایت
۲-۲-۱ از مهمم ترین عواملی که در انتخاب این سایت به طور کلی موثر بودند ………………. ۱۱۴
۲-۲-۲ دلایل انتخاب سایت …………………… ۱۱۴
۲-۲-۳ تحلیل سایت ………………………….. ۱۱۵
امنیت ……………………….. ۱۱۵
بررسی موقعیت قرارگیری در منطقه و محل ……………….. ۱۱۵
بررسی ابعاد، اندازه و فرم زمین ………………………. ۱۱۶
بررسی دسترسی های اطراف سایت …………. ۱۱۶
منظر ………………………………….. ۱۱۸
فضای سبز …………………… ۱۱۸
دید از سایت به اطراف ………….. ۱۱۹
دید از اطراف به سایت …………………. ۱۲۰
تابش خورشید ………………………… ۱۲۱
جهت باد ……………………………. ۱۲۲
۲-۲-۴ انتخاب جهت استقرار ساختمان …………۱۲۲
فصل سوم: ارائه نقشه ها
بخش اول: مبانی طرح از شکل گیری اولیه تا ارائه فرم کلی
۳-۱-۱ کانسپت: مظلومیت با به تصویر کشیدن زندگی مردم ………….. ۱۲۴
منابع ومأخذ………………………………. ۱۲۹

ضوابط و استانداردهای طراحی و برنامه‌ی فیزیکی خانه فرهنگ و معماری معاصر ایران

دانلود رساله معماری موزه دفاع مقدس

دانلود فایل بررسی نمونه های مشابه طراحی موزه دفاع مقدس

این فایل دارای ۱۳۱ صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا