مقدمه
مهد کودک به عنوان نخستین نهاد تربیتی، کمی بیش از یک قرن است که به رسمیت شناخته شده، اما تفاوت آن با مدارس ابتدایی از نظر معماری اخیراً مورد توجه قرار گرفته است.
نظریههای روانشناسی دربارهی آموزش در دوران کودکی از اویل قرن نوزدهم شکل گرفتند. طراحی مهد کودکها با توجه به اصول مذکور منطقی محسوب میشده، ولی مشارکت و همکاری معماران و مربیان مهد کودک اخیراً شروه شده است.
برخلاف گسترش آگاهی عمومی در زمینهی معماری، که در عصر مدرنیسمزاده شد، هیچ رابطهی مستقیمی بین تئوری آموزشی مهد کودک و نمود سیمای ظاهری آن وجود نداشت. در نتیجه، برای سالیان متمادی مهد کودکها ساختمانهایی بیرنگ، یکنواخت و عملکرد گرا بودند.
اکنون میدانیم که انگیزههای حسیای که کودک از محیط پیرامونش دریافت میکند برای پیشرفت او اهمیت حیاتی دارند. روانشناسان به تأثیر فضای معماری بر رفتار کودکان پی بردهاند و این به عهدهی معماران است که در فرآیند طراحی، این تئوریها را با نیازهای فضایی کودک تلفیق کنند.
نیازهای اطفال و کودکان زیر شش سال ویژه هستند. حق آنها به عنوان افراد جامعه در مورد کیفیت محیطی که ایشان را بر گسترش روابط اجتماعی توانا میسازد، همان قدر اهمیت دارد که تأثیر معماری ساختمانهایی چون خانهها، بیمارستانها و سالنهای تئاتر بر دیگر اقشار جامعه.
از زمانی که آموزش و پرورش بر پایه انسان و محیطی پایهریزی شده که بر شکوفایی استعدادهای کودکان و تعامل آنها با محیط اطرافشان تأثیر دارد. صحبت در مورد ایدهی فضایی به عنوان یکی از عوامل ترتبیتی خارج از بحث نیست.
یک مهد کودک به منظور ارتقاء کیفی فرآیند آموزشی و تسهیل و پویایی آن، باید بتواند دیدگاههای جدیدی را به کودکان در هنگام مشاهدهی نیازهای مربیان و اعضای خانواده ارائه دهد.
جایی که مسیرهای ارتباطی دارای ایدهای غنی است و به آسانی درک میشود، با راهروها و پلکانهایی که از ازدحام جمعیت جلوگیری کرده و وضعیت نسبی اجزاء را آموزش میدهد. مهد کودک تمیز و ایمن مکانی است که در آن هیچگونه مواد آلوده و تأسیسات برقی قابل دسترس وجود نداشته باشد، جایی که رویهها پوششهایی سخت و یا تعویضپذیر باشند. مهد کودک دنج و آرام جایی است که مصالح جاذب سروصدا بوده و پردهها باعث کاهش تبادل صوت شوند؛ مهد کودک روشن و سر زنده که بدون خیره شدن و آزار چشم، لذت تماشای مناظر بیرون را فراهم کرده و فضاهای مفیدی را برای استراحت در سایه ایجاد کند؛ مهد کودک با یک پارک دارای محوطه شن و آبنما، با تابها و چرخ و فلکها، جایی که کودک میتواند با گیاهان آشنا شده و با همکلاسیهای خود ارتباط متقابل برقرار کند. به طور خلاصه، مهد کودک جایی است برای یادگیری، بازی و رویاپردازی.
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۳
فصل اول:شناخت کودک و فرایند رشد ۵
از بدو تولد تا بیست و چهار ماهگی ۷
مرحله بیش عملکرد (۲ تا ۷ سالگی) ۱۲
مرحله درک شهودی ۱۳
برسی فرآیند رشد کودک ۱۴
نظریه رشد اریکسون ۱۷
فصل دوم: تاریخچه به وجودآمدن محیط های آموزشی برای کودکان ۲۹
تاریخچه مهدکودک ۳۰
عملکرد مهدکودک ۳۲
تعریف خلاقیت ۳۴
خلاقیت مکانیکی ۳۵
فصل سوم: مبانی نظری معماری کودک ۳۷
ذهنیت و عینیت معماری در خلاقیت کودک ۳۸
طراحی معماری برای خلاقیت کودک ۴۲
ویژگی های فضای مناسب برای کودکان ۴۸
تاثیر اشکال بر خلاقیت کودک ۵۲
روانشناسی رنگ ها ۵۴
بررسی فرم ایده آل برای طراحی کودک ۵۶
کودک و شرایط محیطی ۵۸
فصل چهارم : بررسی نمونه های مشابه ۶۰
مرکز خلاقیت الس کولر ۶۱
مرکز خلاقیت شیراز ۶۴
مهد کودک نمازی ۶۹
مرکز خلاقیت موسسه آزادی مطلق ۷۱
طرای فضای داخلی در مرکز خلاقیت ۷۳
مرکز خلاقیت در اشتوتکارت ۷۷
فصل پنجم : استاندارد های و برنامه فیزیکی ۷۸
فهرست فضاهای خانه کودک ۷۸
ساختمان مرکز خلاقیت ۸۴
استاندارهای فضاها در مرکز خلاقیت ۸۵
ابعاد فضاهای مورد نیاز برای کوکان ۹۲
چیدمان مبلمان در مرکز خلاقیت ۹۵
ابعاد و اندازه وسایل موجود در زمین بازی ۱۰۵
فصل ششم : معرفی استان کرمانشاه ۱۰۶
مکان های تاریخی استان کرمانشاه ۱۰۷
جغرافیای اقلیمی استان ۱۱۳
منابع ماخذ ۱۳۳
توجه :این فایل به صورت word قابل دانلود میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:
دکمه بازگشت به بالا
یک دیدگاه