رساله معماری
دانلود رساله و مطالعات کامل موزه هنر و مجسمه
مقدمه:
ایران کشوری با سابقه تمدن چند هزار ساله است که در مطالعه هر دوره تاریخی آن با شواهد بسیاری مبنی بر توجه به علم و دانش روبرو هستیم و از مدارس و مراکز علمی فراوانی که درحکم دانشگاه های امروزین بوده اند نشانی به دست آوریم. مدارسی که از لحاظ هنر معماری بی بدیل اند. چنین سابقه تمدنی و قدمت مدرسه سازی این پرسش را در ذهن متبادر می کند که چرا مدارس و دانشگاه های امروزین ما در فضای مناسبی قرار ندارند و چرا توان ساخت و سازه های مناسب و در خور، با عملکرد آن، جای خود را به بناهای بی روح و نامتناسب با کارکرد آن داده است و چرا در ساخت مدارس و دانشگاه ها کمتر به فضای پیرامونی و چشم اندازه های بنا توجه می شود و ده ها پرسش دیگر که همگی در ساخت و سازه های امروزین با بناهای گذشته خودمان و ساخت و سازه های امروز جهان به ذهن خطور می کند.
بی تردید این پرسش ها و نیز جای خالی چنین بناهایی در شهرهای با سابقه تمدن و تاریخ بیشتر نمایان می شود که می توان تمامی پرسش های فوق را در خصوص آن مطرح نمود.
مطلب قابل بیان دیگر آن است که پرسیده شود چرا در بسیاری از دانشکده های هنر و معماری در شهرهای مختلف ایران به ویژه آن شهرهایی که سابقه تاریخی دارند، دانشکده ها در ساختمانهای قدیمی و تاریخی شهر قرار دارند؟ آیا علت این کار ایجاد ذهنیت هنری در دانشجویان است؟ یا آن که این فضاها مناسب از بناهای امروزی هستند؟
جدای از ایجاد ذهنیت هنری در دانشجویان است؟ یا آن که این فضاها مناسب از بناهای امروزی هستند؟ جدای از ایجاد ذهنیت هنری برای دانشجویان که حتی می توان به شیوه های دیگری القاء می شود نمی توان از عدم تناسب این بناها که غالباً مسکونی بوده اند و حتی امروزه شیوه های زندگی و الگوی ساختمان سازی برای خانه نیز تغییر یافته است برای دانشکده معماری غفلت کرد این پایان نامه در صدد است با ارائه طراحی برای دانشکده هنر و معماری دانشگاه جای خالی این رشته را در این مجموعه وسیع نشان دهد. متأسفانه سنت چند مدرسه سازی در جامعه ایران سیر تکاملی خود را به خوبی طی نکرد و مدارس نظامیه ی آن روز که در واقع تعلیم و تربیت در سطوح عالیه ی جامعه را بر عهده داشت و تقریباً برابر با دانشگاه های دوره های بعدی بود تداوم یافت و باقی مانده آنها نیز یک سویه شده و تنها به مدارس علمیه تبدیل گشت و تعلیم و تربیت دیگر دروس در آنجا متروک گشت و حتی در دوره های از تاریخ ایران در این مکانها سخت گیری نیز نسبت به تدریس و یا آموزش برخی دروس از جمله حکمت و فلسفه ابراز شد. ایده آل جامعه آن بود که دانشگاه های امروزی در کنار نظامیه ها و در تداوم آنها پا به عرصه ی وجودی نهاد حال آن که معلم و تخته سیاه روبه روی حجم و در محور اصلی کلاس نیمکتهای در یک ردیف و پشت سر هم و دانشجویان رو به تخته سیاه و معلم متکلم الوحده همگی پیدایش برتر و تازه تر از نشستن های شانه به شانه و بحث و جدل های دسته جمعی به شمار آمد.
فهرست مطالب
عنوان درس
مقدمه ۱
۱-۱- تعریف هنر ۱۳
۱-۲-شناخت هنر ۱۵
۱-۲-۱-حس زیبایی ۱۵
۱-۲-۲-تعریف زیبایی ۱۶
۱-۲-۳-تمایز هنر و زیبایی ۱۶
۱-۳-مفهوم هنر، هنرمند و اثر هنری ۱۷
۱-۳-۲-اثر هنری ۱۹
۱-۴-دسته بندی هنر ۲۰
۱-۵-ریشه هنر ۲۱
۱-۶-اصول و ارکان هنر ۲۲
۱-۷-هنر اجتماعی ۲۴
۱-۷-۱-هنر و ارتباط ۲۴
۱-۷-۲-وضعیت کنونی هنر ایران ۲۵
۱-۸-نظریه هنرمندان ۲۷
۱-۹-هنر از دید حکما و فلاسفه ۲۷
۱۰-۱تعریف مجسمه سازی ۲۸
۱-۱۰-۲ تاریخ هنر مجسمه سازی در تمدن های مختلف ۳۲
۱-۱۰-۳ مجسمه سازی در ایران ۳۴
۱-۱۰-۴ رابطه بین معماری و مجسمه سازی ۳۵
فصل دوم: ساختار و عملکرد موزه
۲-۱-ساختار و عملکرد موزه ۳۹
۲-۲-محل و ساختمان موزه ۴۰
۲-۳-فضای فیزیکی موزه ۴۰
۲-۴-تالار نمایش ۴۰
۲-۵-ویترین ۴۱
۲-۶-تالار ورودی ۴۲
۲-۷-نور بر تالار نمایش ۴۳
۲-۸-نور الکتریکی ۴۴
۲-۹-دیوار و کف پو تالارها ۴۴
۲-۱۰-تالار نمایش موثت سخنرانی ۴۵
۲-۱۱-تأثیر فرهنگ بر جامعه ۳۹
۲-۱۲-کارگاه ۴۷
۲-۱۳-معرفی بخش اداری ۴۹
فصل سوم: معرفی نمونه های داخلی و خارجی
۳-۱- معرفی موزه پارس ۵۲
۳-۲-موزه آکروپلیس ۵۷
۳-۳-موزه گوگنهایم اسپانیا ۵۹
۳-۴-موزه هنرهای معاصر ۶۱
فصل چهارم: معرفی استان آذربایجان
۴-۱-مدرسه معماری باهاوس ۶۴
۴-۱-۱-بررسی پلانهای مدرسه ۷۱
۴-۱-۲-معرفی بخشهای مختلف ساختمان ۷۳
۴-۲-مدرسه معماری ندرلند در شهر رتردام ۷۴
۴-۳-مدرسه هنر سنگاپور ۷۷
۴-۴-دانشگاه معماری هاروارد ۸۰
فصل پنجم: مطالعات زمینه
۵-۱-موقعیت جغرافیایی استان ۷۰
۵-۲- معرفی اقلیم استان آذربایجان ۷۱
۵-۳- ویژگیهای طبیعی استان ۷۲
۵-۳-۱-منابع آب استان آذربایجان ۷۳
۵-۴بارندگی در استان آذربایجان ۷۴
۵-۵-رطوبت و حرارت ۷۵
۵-۶-تقسیمات کشوری ۷۶
۵-۷-وضیعت اقتصادی و صنعتی ۷۶
۵-۸-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ۷۷
فصل پنجم: برنامه فیزیکی پروژه
۶-۱-تعاریف فضاهای مورد نیاز ۸۱
۶-۲-بخش آموزش ۸۲
۶-۳-امکانات فضایی لازم ۸۵
۶-۴-آموزش عملی ۸۵
۶-۵-آتلیه نقشه کشی ۸۶
۶-۶-کارگاه های چند منظوره ۸۷
۶-۷-کارگاره طراحی و ساخت ماکت ۸۷
۶-۸-معرفی ابعاد و استانداردهای موزه بر اساس نویفرت ۱۰۲
این فایل دارای 112 صفحه به صورت word میباشد.
دانلود مستقیم از سایت معماری بنا: