نقشه هتل و موزه

دانلود فایل اتوکدی طراحی هتل همراه با حجم سه بعدی قابل تغییر

پیدایش اولیه هسته اقامت:

ار حفریات و اکتشافاتی که در برخی از تپه های باستانی به عمل آمده است آشکار می گردد که در زمانهای قدیم راههای ارتباطی میان آبادی ها برقرار بوده است بنابر این می بینیم که پیدایش راه و تأسیسات مربوط به آن در ایران سر گذشتی بسیار کهن دارد.

داریوش برای رفاه حال مسافران ایستگاههایی را در ایجاد نموده بود که می باید این آسایشگاههای میان راه را از اولین هسته های اقامتی دانست.

موضوع مهمی که در معماری پیش از اسلام به چشم می خورد وسعت و عظمت ساختمانهای موجود و به رخ کشیدن اقتدار و بزرگی پادشاهان می باشد اما این نکته در معماری بناهای ساخته شده پس از اسلام به کلی نادیده گرفته می شود و یک حالت خضوع و افتادگی در طرحهای معماری ساختمان در عین زیبایی و عظمت ویژه خود نمایان می گردد و این موضوع منشات گرفته از تعالیم دین اسلام است.

 اقامتگاهها در دوران اسلام:

چگونگی وضع اقامتگاهها پس از اسلام به طور کل نسبت به زمان پیش از آن تغییر می کند. ساخت انواع کاروانسراهها و رباط ها و دیگر اماکن ویژه مسافران و جهانگردان با الهام از معماری دوران اسلامی با شکوه تر و گسترده تر برپا می گردد.

ویژگیهای مهمان نوازی که پس از پذیرفتن دین اسلام بسیار لطیف تر نمایان تر میگردد، سبب می شود که کشور ایران از این پس پذیرای جهانگردان بسیار گردد و همچنین دلیل تسهیل در امر سیر و سفر در آن مسافرتهایی داخلی نیز رواج پیدا کرد و افراد زیادی به مقصد بازرگانی خانه و کاشانه خود را ترک نموده و در سرزمین ایران و خارج از مرزهای آن به سفر پرداختند.

با توجه جنگهای زیادی که در آن زمان بوقوع پیوست ویرانهای بسیاری که در عرصه های مختلف در شهرهای ایران بوجود آمده راههای خوب و مناسبی ساخته شده و به دنبال آن تأسیسات اقامتی بهتر و گسترده تری برای پذیرایی از مسافران برپا گشت.

نکته قابل ذکر در این دوره این هست که بیشتر اقامتگاهها به طور کل انبیه عام المنفعه آن زمان به صورت وقفی تأسیس می گشت و در مقابل خدماتی که ارایه می شد هیچ پولی دریافت نمی داشتند این موضوع نیز ویژگیهایی بود که دین اسلام با خود به همراه آورده بود. پس از فتح ایران به دست اعراب مسلمان به مدت 200 سال کشور دچار هرج و مرج و بحران بود و طبیعی است که به وضعیت راهها و تأسیسات آنها (کاروانسراها) چندان توجهی نمی شد از اینرو از شما کاروانها کاسته شد و بنابر این کاروانسراها اهمیت و اعتبار خود را از دست دادند، همانگونه که امروز پیداست، از اقامتگاهها و بناهای پیش از اسلام آثای مهمی بر جای مانده است پس از پیمودن دوره
این بحرانی کم کم به اهیمیت راهها توجه شد وبه مرور با بازسازی جاده ها وبناهای عالم المنفعه همت گماشتند .

هنگام فرمانروایی سلجوقیان راههای جدیدی پدید آمده وبرای تامین آسایش کاروانیان ایستگاههایی در میان راهها احداث گردید . همچنین از این دوره کاروانسراهها ورباط های زیادی بر جای مانده است .
بناهایی که برای اقامت مسافران در زمانهای دیرین احداث شد ومورد استفاده از رهگذران قرار می گرفت انواع مختلف داشته است که مهمترین این اماکن در کتاب راه ورباط گردآوری شده که به اختصار در اینجا آورده ایم .

 

این فایل شامل :

– پلان مبلمان شده طبقات
– 2 عدد برش
– 2 عدد نما
– سایت پلان
– 3 عدد پرسپکتیو داخلی
– حجم سه بعدی قابل ویرایش کدی

 

 

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا