مطالعات اولیه پروژه

پاورپوینت بررسی انواع فضاهای ورودی و انواع بناها

مسجد

مسجدها از لحاظ کارکردی دارای انواع گوناگونی هستندکه هرکدام از انهاازخصوصیات کالبدی ویژه ای برخوردار هستند و فضای ورودی هرکدام باخصوصیات کارکردی ان متناسب است. مسجد جامع از لحاظ کارکردی وکالبدی مهمترین مسجد در هر شهر بوده است و طراحی فضای ورودی ان همواره از بهترین نوع بوده است.
فضای ورودی مساجد نخستین وهمچنین مساجدکوچک تاریخی یا معاصر تنها برای تامین یک دسترسی ساده به فضای صحن و شبستان طراحی وساخته شده است اما در مساجد طراحی شده سعی گردیده که این دسترسی همراه با رعایت بهترین جهت شکل و الگوی رفتاری صورت پذیرد. بنابر این اهدافی که در زیر به انها اشاره می شود اهدافی است که در فضاهای ورودی طراحی شده به ان توجه داشته اند و طبعا همه ی این اصول را تنها در بهترین نوع مساجداز لحاظ طراحی فضای ورودی می توان یافت.اهداف فوق عبارتند از :
ـ ورودبه صحن یا شبستان در امتداد جهت قبله.
ـ ابتدا وردبه صحن وسپس ورودبه شبستان و گنبدخانه(درمساجد درونگرا)
ـورودبه صحن در امتداد محور تقارن صحن یا در راستاهایی به موازات ان(درمساجد درونگرا)

مدرسه

مدرسه ها از لحاظ کارکردی به دو گروه قابل طبقه بندی هستند. نخست مدرسه هایی که کارکرد اموزشی یگانه کارکرد انها بوده است . دوم مدرسه – مسجد یا مسجد-مدرسه ها هستندکه کارکرد عبادی انها کمابیش به اندازه کارکرد اموزشی و در مواردی حتی بیش از ان اهمیت داشت.
انواع مدرسه ها از لحاظ خصوصیات کالبدی فضای ورودی به دو گروه قابل طبقه بندی هستند: نخست مدرسه یا مسجد –مدرسه های کوچک و متوسط که فضای ورودی انها نسبتا ساده و از دو یا چند جزء-فضاتشکیل شده است.دوم مدرسه ها یا مسجد-مدرسه های وسیع وبزرگ مانند مسجد –مدرسه سید دراصفهان.

کار وانسراها 

فضای ورودی کاروانسراهای بیابانی به خصوص کاروانسراهایی که از لحاظ امنیتی در نقاط حساسی قرار داشتند به نحوی ساخته می شد که در برابر حمله راهزنان از استحکام کافی برخوردار باشد. کمابیش همه ی کاروانسراهای بیابانی تنها دارای یک ورودی بودندتا نظارت بر رفت و امد کاروانیان و کالاها بهتر صورت گیرددر حالی که بسیاری از کاروانسراهای شهری بیش از یک ورودی داشتند تا دسترسی به کاروانسرا از داخل بازار و معابر مجاور ان بهتر انجام شود.

این فایل شامل ۱۵ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا