عناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود مقاله مقاوم سازی سازه های بتنی

مقاوم سازی تیر بتنی

امروزه بحث مقاوم سازی لرزه‌ای سازه‌ها و ساختمان‌های موجود به یکی از محوری‌ترین مسایل موجود در مهندسی زلزله مبدل شده است. غالباً ساختمان‌هایی که نیاز به مقاوم سازی در برابر زلزله دارند در دو گروه عمده قرار می‌گیرند.
۱- گروه اول ساختمان‌هایی هستند که قبل از تدوین هر گونه ضوابط لرزه‌ای و یا پس از تدوین آنها اما بدون رعایت آن ضوابط طراحی و ساخته شده‌اند و بهره‌برداری از آنها در حال حاضر نیز ادامه دارد.
چنین ساختمان‌هایی در بیشتر موارد صرفاً برای بارهای ثقلی طرح شده و فاقد هر گونه پایداری لرزه‌ای به ویژه در برابر حرکات قوی و شدید زمین هستند.
۲- در گروه دوم ساختمان‌هایی قرار می‌گیرند که مطابق ضوابط لرزه‌ای مشخصی طراحی و اجرا شده‌اند و اکنون به علت تغییر آن ضوابط و احیاناً افزایش سطح نیروهای طرح ‌یا تغییر در ضوابط شکل‌پذیری نیاز به بهسازی دارند.
در کشور ما به دلایل مختلف و به ویژه به علت جنبه‌های اقتصادی مسئله، در حال حاضر تمرکز بر روی مقاوم سازی ساختمان‌های گروه اول است. ‌در در مقاوم‌سازی کلی، کل سیستم سازه با روش‌های مختلفی مانند استفاده از دیوارهای برشی، مهاربندها، میان قاب‌ها و… به منظور افزایش مقاومت و سختی و نیز تأمین شکل‌پذیری لازم تقویت و بهسازی می‌شود.
‌در سیستم‌های سازه‌ای معمول مانند قاب‌های خمشی و سیستم‌های دو گانه، تیرها نقش بسیار مهمی در لرزه‌بری سیستم دارند. این المان‌ها برای عملکرد مناسب نیاز به شکل‌پذیری بالا و مقاومت و سختی متناسب با آن دارند. طراح بایستی قبل از اقدام به بهسازی مکانیزم غالب در رفتار تیر داخل سازه مورد نظر را تشخیص داده و سپس متناسب با آن اقدام به انتخاب روش و سپس مقاوم سازی کند. برای مثال چنانچه شکل‌پذیری خمشی المان تیر پائین باشد، طراح ابتدا بایستی این نوع شکل‌پذیری را تأمین نموده و در مرحله بعد سعی در تأمین مقاومت برشی در تیر تا لحظه تشکیل مفاصل پلاستیک خمشی نماید.

مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت ساختمان های ICF بتن مسلح یا عایق ماندگار

دانلود رایگان جزوه درس سازه های بتن آرمه پیشرفته

دانلود پاورپوینت معرفی بتن آرمه

دانلود پاورپوینت معرفی بتن مگر(عناصر و جزئیات)

دانلود کتاب طرح اختلاط بتن دکتر علی اکبر رمضانیان پور

دانلود پاورپوینت معرفی ساختمان های بتن مسلح با عایق ماندگار

دانلود رایگان کاربرد بتن در ساختمان و صنعت

پاورپوینت رایگان بررسی اسکلت بتنی در ساختمان

تحلیل یک دال تعمیر شده تخت مبتنی (لکه‌گیری شده) به روش اجزاء محدود

دانلود پاورپوینت تعیین مقادیر اجزاء بتن در یک متر مکعب

دانلود پاورپوینت بررسی آجر و بلوک های بتنی

توجه: برای ادامه مطالب مشترک اینجا را کلیک کنید.

این فایل به صورت pdf شامل ۱۲۲ اسلاید قابل دانلود میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا