مطالعات اولیه پروژه

دانلود فایل نمونه موردی طراحی موزه

فهرست

موزه هنرهای معاصر
موزه گوگنهایم
موزه لوور پاریس
موزه ‌ریکس ‌آمستردام
موزه هرمیتاژ سن‌پطرزبورگ
موزه اسمیت سونیان واشنگتن
موزه ملی مصر
موزه یوفیزی فلورانس
موزه ایران باستان ایران
ساختمان موزه
موزه تخصصی باستان شناسی اردبیل
موزه باستان‌شناسی استانبول
موزه باستان‌شناسی آمستردام

موزه هنرهای معاصر

تولد سال ۱۳۱۷ تهرانفارغ التحصیل رشته معمارى و شهرسازى دانشگاه هاروارد یکى از مراکز فرهنگی و هنرى که در چندسال اخیر بسیارموردتوجه و بازدید قرار گرفته و رفته رفته به کاربرى اصلى خود نزدیک شده، موزه هنرهاى معاصر تهران است که بخش بزرگى از جذابیت آن، به بناى ماندگار آن مربوط مى شود.
در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داشت که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف سایت بود یعنی پارک لاله (تهران) که یک پارک نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار داشت.
کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی بر برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.
گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه های مختلف هنری است . به هنگام بر پایی هر نمایشگاه یک یا دو گالری نیز به نمایش گنجینه هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می یابد .

ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است . تندیس هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم چون هنری مور ، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است . بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضا ی اصلی موزه می پیماید و پس از تماشای نگارخانه ها ، به هشتی می رسد در دل هشتی ،اثر زیبا و نوین ماده و فکر ، که توسط هنرمند ژاپنی ،نوریوکی هاراگوچی ،از روغن و پولاد ساخته شده است ،خود نمایی می کند .
موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از بیکن ، هاکنی ، کیتاج ،دو بوفه و جانسن را نیز در اختیار دارد . موزه مجموعه ای است متشکل و نظام از بخش های امور هنری ،امور اداری ، روابط عمومی ،کتابخانه تخصصی ، روابط بین الملل سینما تک ،سمعی وبصری ، خدمات نمایشگاهی ، راهنمایان هنری ،مراقبان ،حراست ، آرشیو آثار هنری ،دبیرخانه دایمی نمایشگاه ،فروشگاه کتاب و همچنین کافی شاپ . در کتابخانه تخصصی موزه هزاران عنوان کتاب فارسی در زمینه های معماری ،نقاشی ،طراحی ،ارتباط تصویری ،عکاسی ،صنعت سینما و دیگر زمینه های هنری گرد آمده است . کتاب های کتابخانه به روش LC(کتابخانه کنگره) طبقه بندی و با نظام دهدهی دیویی فهرست نویسی شده و اطلاعات مربوط به هر کتاب در برگه های مولف ،هنوان و موضوع انعکاس یافته است.
بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. نور نیز همانند باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها – نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.

این فایل در قالب word شامل 15 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا