مطالعات اولیه پروژه

دانلود مطالعات موردی مطالعات شهر اردبیل

مطالعات تاریخی ، جمعیتی ، فرهنگی ، اقتصادی و کالبدی

مطالعات استان و شهرستان ها :

اردبیل از شهرهای قدیمی و مهم ایران است که بین کوههای شرقی آذربایجان ( کوههای طالش و کوه سبلان ) و در کنار رودخانه بالغلوچای واقع شده است.
در وجه تسمیه اردبیل آورده اند که اردبیل متشکل از دو کلمه «ارد» و «بیل» می باشد که جزء اول به معنای« مقدس» و جزء دول به معنای« شهر» است و جمعاً به « شهر مقدس» اطلاق می گردد.
بسیاری از مولفان دوره اسلامی، بنای شهر اردبیل را به فیروز ساسانی نسبت می دهند لیکن پاره ای مورخین قدمت بیشتری برای این شهر قائل شده اند.
در زمان خلفای بنی امیه اردبیل مرکز ایالت آذربایجان شده و در رابطه با موقعیت جغرافیایی خاصی که پیدا کرده بود بارها در معرض تهاجم قبایل و اقوام مختلف قرار گرفت.
در سال ۶۰۶ اردبیل مورد قتل و غارت یکی از سرداران گرجی واقع شد و در حمله مغول نیز شهر به ویرانه ای تبدیل گردید.
معهذا با این همه این مصائب طولی نکشید که مردم اردبیل به جبران خرابی ها پرداختند و یک قرن بعد اردبیل مرکز اقامت عارف بزرگ شیخ صفی الدین جد اعلای سلاطین صفوی گردید.
در سال ۹۰۶ شاه اسماعیل به کمک سربازان قزلباش بر اردبیل تسلط یافت و در مدت کوتاهی آذربایجان را از چنگ آق قویونلوها در آورد و در زمان سلاطین دیگر صفوی اردبیل به علت وجود مقبره شیخ صفی مورد توجه فراوان قرار گرفت به طوری که سیاحان و مورخینی که در دوره صفوی از اردبیل بازدید نموده¬اند آن را شهری آباد و معتبر توصیف کرده اند.
در سال ۱۱۳۸ ترکان عثمانی بر اردبیل دست یافتند لیکن چهار سال بعد نادر شاه افشار آنان را از اردبیل بیرون راند. از آغاز قرن ۱۹ میلادی عباس میرزا فرزند فتحعلی شاه اردبیل را مرکز ستاد سپاهیان خود قرار داد لیکن پس از جنگ ایران و قوای روسیه تزاری به تصرف بیگانگان در آمد و پس از امضاء عهدنامه ترکمن چای مجدداً به ایران مسترد شد ولی تا سالیان سال رونق دوره صفوی را باز نیافت و حتی عملاً به تبعید گاه سیاسی نیز مبدل گردید.
کوه‌ها و رودهای استان اردبیل:
۱- رشته کوههای سبلان: سبلان پس ازدماوند معروفترین کوه آتشفشان خاموش ایران می‌باشد که قله سلطان ساوالان آن با ارتفاع ۴۸۱۱ متر دومین نقطه مرتفع ایران می‌باشد.
قله‌های هرم و کسری در کنار آن قد برافراشته اند. دهانه آتشفشانی قیفی شکل این کوه بصورت دریاچه‌ای بسیار زیبا درآمده و حواشی آن در طول سال پوشیده از یخ و برف است.
۲ ـ ۱ . مطالعات استان و شهرستان ها ۱
۲ ـ ۲ . آثار تاریخی استان ۱۴
۲ ـ ۳ . جمعیت ۱۵
۲ ـ ۴ . مطالعات فرهنگی ۱۵
۲ ـ ۵ . مطالعات اقتصادی ۱۸
۲ ـ ۶ . مسیرهای گردشگری ۱۹
۲ ـ ۷ . مواد ومصالح ۲۱
۲ ـ ۸ . موقئیت قرارگیری ۲۱
۲ – ۹ . نتیجه گیری ۲۴
۳ ـ ۱ . آب و هوا ۲۶
۳ ـ ۲ . موقعیت جغرافیایی ۲۷
۳ ـ ۴ . زمین شناسی ۲۸
۳ ـ ۵ . باد ۲۹
۳ ـ ۵ ـ ۱ . بادهای شرقی ۳۰
۳ ـ ۵ ـ ۲ . بادهای غربی ۳۲
۳ ـ ۶ . تابش خورشید ۳۴
۳-۷ . نتیجه گیری ۳۵

مطالب مشابه:

دانلود فایل مطالعات اقلیمی شهر اردبیل

دانلود مطالعات پایه و اقلیمی معرفی استان گیلان

دانلود فایل مطالعات اقلیمی جغرافیایی استان آذربایجان شرقی

این فایل دارای ۳۵ صفحه به صورت فایل word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا