پروژه های درسیرساله معماری

دانلود معرفی نمونه خارجی دانشکده معماری

مدرسه هنرسنگاپور

انسان اگربتواند محل تحصیل خـود را انتخـاب کنـد بدون شک مدرسه هنری که سقف آن پـوشیـده از گیاه است را انتخاب می کند ، مدرسـه ای کـه ظـاهـر آن نمـایـان محلـی بـرای کسـب هنـر مـی بـاشــد ، بــه طوریکه انسان از دیدن ایـن معمـاری عجیـب و زیبـا سیر نمی شود و هر آنچه به آن می نگرد به زیبایی و شگفتی آن بیشتر پی می بـرد و در فکـر فـرو مـی رود. طراح هنرمنداین مدرسه ، فناوری های نویـن و نمـا پـردازی را بـا بهـره گیـری از خـلاقیـت طـوری خلــق کرده است که هر بیننده ای را متحیر می سازد.

نمای شیشه ای ساختمان و پـوشـش گیـاهـی سقـف مدرسه هنر، شاهکـار بـرجستـه ای را پـدیـد آورده استکه از گرما و حرارت خورشید کـاستـه و اجـازه عبور نور و حرارت به فضاهای طبیعی رافراهم می سازد. دیوارهای شیشه ای بکار گرفته شده در سـاختمـان به سهولت تبـادل دیـد بیـن داخـل و خـارج را ایجـاد می کنند و باعث روشنایی کامل تمامی استودیـو هـا وکلاس های درس به طور طبیعـی در طـول روز مـی گردند….

ترکیب چمن ها با گیاهان محلی ، تنوعی را بـه وجـود آورده اسـت، کــف هــای سیمــانــی و مــاســه ای در قسمتی از زمین و استفاده از نرده های چوبی و بـی رنگ فضای داخلی را در شکل و رنگ بسیـارمتنـوع نموده است
هدف از طراحی این مدرسه القا ء و الهـام بخشیـدن به دانشجو یان می باشد که بتوانند با بهره گیریاز قوه تفکر خود آثار هنری زیبـا خلـق کننـد. مـدرسـه هنر برای اساتید و دانشجویان تجربـه ای جـدیـد از چشم انداز و مناظر زیبا در هر ارتفاع می باشد .
فکـر طـراحـی ایـن سـاختمـان ، شـایستـه تشـویــق و قدردانی می باشد که این چنین معماری شکوهمنـدی در سنگاپور را پدید آورده است . شایان ذکر اسـت ; سـاختمـان کتـابخـانـه ای درهلنـد نیز نمونه ای از طراحی این نوع سقف می باشد امـا ساختمان مدرسه هنر در نوع خود نمونه ای خـاص و بی نظیر به شمار می آید.

Alpha high school

این مدرسه در زمره مدلهای AIA مورد بررسی قرار می‌گیرد و شاید یکی از بارزترین مصداق‌های مدرسه بدون دیوار به شمار آید. این مدرسه که برنده جایزه Governors livability است، سال 1999 در Portland ساخته شد.دبیرستان Alpha یک مدرسه تناوبی است که عمدتاً تأکید بر مهارتهای شغلی بچه‌ها دارد.ساختار آن به گونه‌ای است که آموزش‌های متفاوتی را می‌تواند ارائه دهد. تعداد کم دانش‌آموزان باعث می‌شود تا یک محیط خانوادگی به وجود آید که در آن دانش‌آموزان و اعضای مدرسه کاملاً با یکدیگر آشنا هستند. مربیان در مدرسه برای بچه‌ها امکان مشارکت با جامعه را توسط ارتباط با مشاغل فراهم کرده‌اند. یکی از اهداف اصلی در طرح مدرسه این بود که مانند یک مدرسه نباشد. مدیران اصرار داشتند که امکانات باید کاملاً راحت و منعطف باشند. معلمان دارای میزهای متحرک هستند و… اما کارامدترین بخش همه آنها، قابل حرکت بودن دیوارهاست که بچه‌ها و معلمان این امکان را می‌دهد تا دیوارها و مبلمان را براساس میل و نیاز خود تغییر دهند.فلسفه Alpha تشویق جوانان برای مهیاشدن به دنیای کار و نیز رشد به عنوان یک شهروند است.

در سال 2005 مسابقه طراحی مدارس Designshare از میان 42 پروژه معرفی شده به بخش نهایی 50 پروژه برتر را با شرح ویژگی‌ها و معیارها معرفی نمود. معیارها و اصول مورد قضاوت در این پروژه‌ها موضوعاتی بوده‌اند مانند:

یادگیری فردی
تعامل اجتماعی
تجربه دنیای واقعی
مشارکت جامعه
تطبیق براساس نیاز
تقویت سلامت و ایمنی
استفاده از تکنولوژی
ارتباط جهانی
طراحی کارا و پایدار

Paschalis school

محو نمودن فاصله درون و بیرون
این مدرسه که در هلند طراحی شده است در راستای از میان بردن فاصله درون و بیرون و فراهم آوردن محیطی دل‌انگیز هم در داخل و هم بیرون می‌باشد.
طراحی مدرسه برای استفاده حداکثر از منابع است در حالی که بیشترین فضاها را به یادگیری اختصاص داده است. در سایت مدرسه درختانی وجود داشت که در طرح مدرسه حفظ شدند و فضاها در اطراف درختان شکل گرفته‌اند. کلاسها به حیاط‌های بازی باز می‌شوند و برای 400 دانش‌آموز پیش‌بینی شده است. هر کلاسی دارای دو ناحیه است: یکی برای فعالیت‌های تحت نظارت معلم و بخش دیگر برای فعالیتهای فردی بچه‌ها.
راهروها، همان کلاسهای درسی هستند که امتداد یافته‌اند و فعالیت‌های داخل و بیرون را به یکدیگر پیوند می‌زنند. توجه به مقیاس و رنگ بسیار زیاد است. ترکیب مجموعه با درختان، فضایی آرام و امن را تداعی می‌نماید. نور، رنگ و شفافیت میان درون و بیرون بسیار قابل تحسین است. استفاده از این عناصر به همراه دیواره‌های شفاف باعث شده است فضایی وسیع و فراخ احساس شود.

Zhangde Primary School

راهکار شهری: مدارس بزرگ، بوستان یادگیری
این مدرسه در سنگاپور و در یکی از ایالت‌های پر از تراکم جهان است. مدرسه ابتدائی “ژانگد” نمونه‌ای است که برقرارکننده تعادل میان مناطق وسیع و مقیاس‌های کلان با فضاهای مؤثر کوچک است. طرح، تلفیقی از بلوک‌های چند طبقه است با حیاط مرکزی داخلی آن که بوستان یادگیری نام دارد.

ارتباط میان داخل و خارج و بسط یافتن در محدوده شهری از موضوعات مورد توجه در طراحی بوده است. استراتژی سازمان‌یافته بر مبنای اهمیت دادن به خوانایی میسرها در به وجود آوردن احساس امنیت در محیط بوده است. استفاده از باغ‌های بیرونی به عنوان کلاس‌های درس باز، موضوع مورد توجه بوده است.
بنای مدرسه متوجه نیازهای جامعه بیرونی بوده و در ساعات خارج از زمان عادی مدرسه نیز فعال است.

High Tech High International School

این دبیرستان متمرکز به مطالعات بین‌المللی است و طرح کنونی، نوسازی ساختمان قدیمی مدرسه که در سال 1952 ساخته شده است می‌باشد.
طراحی مدرسه با برگزاری کارگاه‌های متعددی برای جمع‌آوری ایده‌های طراحی بوده است. مشارکت‌کنندگان طرح متشکل از کسانی بوده است مانند: تیم طراحی، مدیران، پیمانکار، هیأت امنای مدرسه، معلمان و دانش‌آموزان.
استفاده از پنجره‌های وسیع برای خلق فضاهایی باز و روشن یکی از موضوعات مهم طراحی بوده است.
فضای چند عملکردی به عنوان قلب مجموعه بوجود آمده تا همه فعالیت‌های داخل و خارج را در یک مکان گرد هم آورد.

مدرسه معماری کرنل Cornell

چهار معمار بین المللی که به عنوان فینالیست در مسابقه طراحی دانشکده معماری، هنر و نقشه کشی دانشگاه کورنل دعوت شده بودند طرح پیشنهادی خود را برای ساختن یک ساختمان 25 میلیون دلاری به هیأت داوران تقدیم کردند. این چهار فینالیست عبارت بودند از: پیتر زام نور، تام ماپن از معماران مورفوسیس (بیولوژیکی)، استیون هال و گروه تاد ویلیامز و بیلی تسین. درنهایت طرح پیشنهادی استیون هال برنده مسابقه و طرح بنا بود تا پاییز 2004 به پایان برسد.

درعمل این طرح برای توسعه اساسی دانشگاه کرنل ارائه شده بود و توانست توجه فوق العاده اساتید دانشگاه و به خصوص معمارانی چون کولین رو را به خود جلب نماید به ویژه شبکه 9 وجهی که در این طراحی گنجانده شده بود. ابتدا به نظر می رسید که طرح های مورفسیستی دیگر طراحان توجه داوران را به خود جلب کند.

مدرسه معماری اهدائی اهیو Ohio

طراحی لند اسکیپ و معماری منطقه ای و شهری برای 600 دانش آموز در سال 2004 تکمیل شده است.
با مساحت M212500 با بودجه 30 میلیون دلاری
این مدرسه اهدایی خیر آمریکایی آقای استین نولتون بوده که خود به عنوان یکی از اعضای طراحی شرکت داشته است، و آرزوها و تفکرات خود را در این مؤسسه پیدا کرده است.در ضلع غربی محوطه دانشکده نزدیک رودخانه و استادیوم فوتبال در تقاطع خیابان وست وود راف و تاتل پارک پلیس مؤسسه جدید معماری بنا شده است. در قسمت جنوبی آن ساختمان بتنی پارکینگ بنا شده و در قسمت شمالی آن مدسه بازرگانی بنا شده در قسمت شرقی آن ساختمان ها آزمایشگاهی قرار دارد.
مدرسه در منطقه ای پویا برای طراحی معماری و گونه ای از معماری شهری بنا شده است.در راستای این عقیده که مدرسه معماری خود باید نمونه ای از معماری قوی باشد طراحی این مؤسسه ازنظر معماری و موقعیت شهری بسیار قابل تأمل است. نمای ساختمان در انطباق و در هماهنگی با فضا و ساختمان های موجود در اطراف طراحی شده است.

مدرسه ی معماری اسلو نروژ

مدرسه ی جدید معماری oslo ، کاری از گروه معماری Jarmund/Vigsnæs AS Architects MNAL بر اساس ساختمان قدیمی این مدرسه که تاسیس سال ۱۹۳۸ بوده ساخته شده است و در کنار رودخانه ی Akerselva در قسمت شرقی اسلو واقع شده. ساختمان جدید برای دادن حیاتی دوباره به بخش قدیمی تر به منظور ایجاد عملکرد بهتر آموزشی بنا شده است. این پروژه برنده ی جایزه ی اول مسابقات معماری سال ۱۹۹۸ در نروژ بود. بنای ساخته شده درونگرا بوده و به سمت رودخانه ی مجاور جهت گیری می کند. برنامه های فضایی بنا هم با توجه به قسمت های قدیمی بنای قبلی جهت گیری کرده اند و با آن پیوند خورده اند.برای بخش ورودی و همچنین کانال های ورود نور طبیعی ، حیاطی بزرگ و سبز در نظر گرفته شده که با استفاده از پله هایی ، به طبقه ی اول بنای اصلی متصل می شود. یک راه باریک، دور تا دور ساختمان کشیده شده که وظیفه ی ارتباطی فضای داخل و خارج و آوردن نورطبیعی به فضای داخل را دارد. در اطراف این باریکه، مسیر گردش U شکلی وجود دارد که حول آن کشیده شده. در نهایت مجموعه ای از اتاق های آموزشی به شکل یک پل، این فرم U شکل را کامل می کند.

Camino Nuevo High School

شرکت Daly پیشتر به طراحی مدارس ابتدایی و متوسطه پرداخته و هم اکنون نیز برروی طراح یک پیش دبستانی کار می نماید. برای دبیرستان حاضر، معمار می بایست 30000 فوت مربع فضای آموزشی شامل 18 کلاس، یک مرکز چند رسانه ای و فضاهای اداری را تنها در یک آکر زمین، بگنجاند. از سویی دیگر گروه طراحی ملزم به تامین فضاهای ویژه فعالیتهای روباز و پارکینگ نیز می بود که البته تمامی این فضاها باید با بودجه ای اندک – کمتر از 300 دلار برای هر فوت مربع – ساخته شوند.
شرکت این تقاضاها را با طراحی یک جفت ساختمان دو طبقه، جوابگو گردید. موازی با لبه جنوبی سایت، بنایی با پلان ماری شکل، کلاسها را در خود گنجانده و بطرف لبه شمالی، ساختمان کوچکی اساساً به منظور کاربری اداری مجموعه درنظر گرفته شده است.

توجه:این فایل دارای 34 صفحه به صورت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا