تنظیم شرایط محیطیعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود مقاله طراحی در و پنجره برای کاهش اتلاف انرژی

در و پنجره :

یکی از مهمترین بخشهایی که آلومینیوم در آن بکار می‌رود ساخت پنجره و قاب می‌باشد . با توجه به انعطاف‌پذیری و نمای زیبای آلومینیوم ،در و پنجره‌های آلومینیومی در جهان طی دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده است . از آنجا که بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان از طریق در و پنجره‌ها اتفاق می‌افتد (حدود 40% از اتلاف انرژی ساختمان از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد) همچنین در راستای نیل به اهدافی چون عایق سازی در برابر صدا و آلودگی های صوتی ، جلوگیری از نفوذ گردو غبار و آلودگیهای محیط زیست و . . . صنعت در و پنجره‌سازی به تکنولوژیهای جدید روی آورده است و کارشناسان به طراحی‌های ویژه و خاصی در این زمینه دست یافته‌اند .

سیستم دو جداره :

عبور انرژی و تبادل حرارتی بین داخل و خارج ساختمان از پنجره به طریق زیر صورت می‌گیرد .
1 . بدست آوردن و یا از دست دادن انرژی غیر خورشیدی بصورتهای رسنایی و جابجایی
2 . بدست آوردن گرمای خورشید بصورت تشعشع
جریان حرارت غیر خورشیدی از پنجره نتیجه اختلاف دمای میان محیط داخل و خارج می‌باشد . در فصول سرد پنجره‌ها گرما را از داخل به بیرون داده و در فصول گرم نیز گرما را از بیرون به داخل ساختمان وارد می‌نمایند .
برای مقایسه مواد مختلف از جهت میزان انتقال حرارتی از فاکتور U استفاده می‌شود .
فاکتورU اندازه سرعت جریان حرارت غیر خورشیدی از یک پنجره و یا نورگیر می‌باشد . هر چه این فاکتور بیشتر باشد نشانگر میزان بیشتر جریان حرارتی است . فاکتور U به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که میزان عایق‌بودن انواع پنجره‌ها و نورگیرها را با یکدیگر مقایسه کند و واحد آن Btu/hr-sq…ft.f می‌باشد .
استفاده از شیشه دو جداره باعث کاهش قابل توجهی در مقدار فاکتور Uمی‌شود .
شیشه دوجداره دو ورق شیشه است که توسط یک فاصل (اسپیسر) در دور تا دور آن از هم جدا شده‌اند و این فاصله‌ها با مواد درزگیر به شیشه می‌چسبند . خواص اصلی دو جداره بدلیل وجود همین فاصله بین دو شیشه است ، بین دو شیشه از هوا یا گاز مخصوص (مانند آرگون ، گزنون، و یا مخلوطی از آنها) پر شده است .

سیستم در و پنجره‌های گرمابند(Thermal Break):

اگرچه در و پنجره‌های آلومینیومی بدلیل خواصی که قبلاً ذکر شد یکی از محصولات قدیمی و کاربردی در صنایع ساختمان سازی محسوب می‌شوند ، اما با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی ، این پنجره‌ها نیز به تکنولوژی جدیدی دست یافته‌اند که به آن ترمال‌بریک یا گرما‌بند می‌گویند . پنجره‌های آلومینیومی معمولی در هوای سرد رطوبت و سرما را از جداره داخلی منتقل می‌کنند و دارای فاکتور U بالایی هستند . سیستم ترمال‌بریک با حذف این مشکل ، فاکتور U پنجره‌های آلومینیومی را از Btu/hr-sq.ft.f2 به Btu/hr-sq.ft.f1 می‌رساند . حاصل ساخت اینگونه پنجره‌ها این است که جداره خارجی ، گرما و یا سرما را به جداره داخلی انتقال نمی‌دهد . سیستم ترمال‌بریک پروفیلهای عایق حرارتی از دو مقطع پروفیل آلومینیومی از هم مجزا که توسط نوارهای پلاستیکی پلی‌آمید به هم متصل شده‌اند تشکیل شده است .

در و پنجره 1
سیستم دو جداره 3
سیستم در و پنجره‌های گرمابند(Thermal Break) 6
ویژگی‌های حائز اهمیت در و پنجره‌های ترمال‌بریک 10
قابلیت جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار 11
قابلیت جلوگیری از نفوذ آب 11
سقف‌های کاذب آلومینیومی 13
سقف کاذب دامپا 13
سقف کاذب از نوع تایل (Tile) 14
نماهای آلومینیومی – شیشه‌ای 15
جان کلام 18

این فایل دارای 21 صفحه دارای فرمت word میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود مقاله سیستم مقاوم در برابر زلزله سازه های فلزی

پاورپونیت بررسی اقلیم و پنجره در معماری

کاربرد(BIM) در مدیریت تعمییر و نگهداری ساختمان های درمانی

دانلود پاورپوینت بهره گیری از انرژی خورشید در صنعت ساختمان


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا