پروژه های درسینقشه فرهنگی هنری

دانلود نقشه مرکز فرهنگی

تعریف موزه:

«ریشه واژه موزه از لغت یونانی «موزین»١به معنای مقر زندگی «موز» ۲ الهه هنر وصنایع در اساطیر یونان باستان اقتباس شده است و در زبان انگلیسی تلفظ« میوزیوم»۳ ودر زبان فرانسه« موزه »۴را به خود گرفته است. در حوالی دهه 1290ه.ق تلفظ فرانسه «موزه»به زبان فارسی نیز راه یافت. پیشینه آن باز میگردد به سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا ودیدن موزه های آن دیار وتصمیم او به ایجاد مشابه آن در ارگ سلطنتی تهران وانتخاب نام «موزه »برای آن.
ایکوم شورای بین المللی موزه وابسته به سازمان فرهنگی ،علمی وتربیتی سازمان ملل متحد یونسکو در بند 3و4اساسنامه خود که جامع ترین تعریف موزه است ،چنین می گوید:«موزه مؤسسه ای است دائمی وبدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است ودر خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند .
هدف موزه ها تحقیق درآثار وشواهد برجای مانده انسان ومحیط زیست او،گردآوری، حفظ وبهره وری معنوی وایجاد ارتباط بین آثار ،بویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره وری معنوی است».علاوه بر این ایکوم موارد مشروحه زیر را نیز مشمول تعریف موزه می داند:
الف) مؤسسات حفظ ونگهداری آثار وتالارهای نمایش که پیوسته به وسیله کتابخانه ومراکز بایگانی نگهداری وتأمین می شوند .
ب) محلها وآثارباستانی ،طبیعی ،مردم شناسی وتاریخی که به علت حفاظت در زمینه های گردآوری ،حفظ ونگهداری ونمایش آثار باستانی دارای ماهیت موزه ای هستند.
پ) مؤسساتی از قبیل ،باغهای حیوان شناسی ،گیاه شناسی ،نمایشگاه جانوران خاکی وموجودات آبزی وغیره که نمایشگر نمونه های موجودات زنده هستند.
ت) ذخائر طبیعی
ث) مراکز علمی ونمایشگاههای فضایی »

تاریخچه موزه در جهان:

مجموعه سازی برای انسان امری فطری است و ذوق و سلیقه در گردآوری آن بی شک همواره همراه او بوده است. در دوران نو سنگی‌، انسان مجموعه هایی از صدف، گوش ماهی، سنگریزه و استخوان جانوران را گردآوری و از آن برای تزئینات استفاده می نمود. در مراحل بعدی تمدن، این مجموعه ها بیانگر شیوه های اعتقادی و آیینی اقوام مختلف گردید. مجموعه های تزیینی و تجملی ای که خصوصاً در قبرستانهای تمدنهای باستان بین النهرین و فلات ایران یافت شد اعتقاد به زندگی پس از مرگ را نشان داد. در عهد باستان اشیاء گرانبها و نفیس که کلاً جنبه نذری داشت برای برآوردن نیازها در درون زیارتگاهها و معابد جمع آوری می شد. این امر در تمام جوامع تمدن های باستانی فراوان یافت می شود. در جامعه امروزی ما موزه نمایانگر نهادی شدن این گرایش همگانی به گردآوری است.
در پایان سده چهارم و آغاز سده سوم پیش از میلاد مسیح، که مصر پایگاه فرهنگ و هنر یونان گردید، بطلمیوس اول از سرداران اسکندر مقدونی (321-283 ق. م.) به اعتلای فرهنگ و هنر یونان همت گماشت و توجه برجسته ترین دانشمندان یونان، آسیای صغیر و پاره ای کشورهای دور و نزدیک به مصر جلب شد. بطلمیوس در کنار کاخ مسکونی خود در شهر اسکندریه جایی را به نام (موزه) مشتمل بر یک دانشگاه بزرگ، کتابخانه، آزمایشگاه، رصدخانه و باغ گیاهان و جانوران تاسیس کرد، ولی پس از بطلمیوس این فکر دنبال نشد و از این (موزه) فقط اشاره هایی در کتابها باقی مانده است. افراد عادی یونان هر چند که خود اشیای هنری گرانقیمت را جمع آوری نمی کردند موقعیت دیدن آنها را داشتند؛ زیرا در پرستشگاههای یونان اشیاء نفیسی به جهت ارزش معنوی آنها گردآوری می شد و مردمی که برای نیایش به این اماکن می رفتند از دیدن آنها بهره مند می شدند. گرچه بنابر روایت ایلیاد، حماسه سرای معروف یونان، در یونان باستان نجبا و اشراف مجموعه های خصوصی گردآوری می کردند.
استفاده از آثار هنری در روم باستان به نحو دیگری بود. سرداران رومی نخبه غنائمی را که طی جنگها به دست می آوردند، در شهر روم در پارکها و حمامها و سایر اماکن عمومی به نمایش می گذاردند و عامه مردم می توانستند از آنها دیدن کنند.
در قرون وسطی ( 500 تا1450م.) در غرب و در شرق به علت فقدان نظام مالی و بانکی صحیح، ثروتمند بودن با مالکیت اشیاء گرانقیمت و ممتاز مترادف بود؛ زیرا ثروتمندان و صاحبان سرمایه ها با خرید و گردآوری آثار هنری و نایاب نقدینه های خود را از خطر های متعدد نجات می دادند. علاوه بر آن، اماکن مذهبی نیز در مشرق زمین و بخصوص کلیسا های مسیحی در مغرب زمین دارای انواع مختلف اشیاء نادر از قبیل جواهرات و زیور ها، سلاحهای جنگی مزین به سنگهای گرانبها و پارچه های نفیس بودند. ثروت کلیسا ها از نظر اشیاء قیمتی بی حساب بود و کلیسا ها از اندوخته های خود مراقبت کامل می کردند و مجموعه ها فقط در موقعیت های استثنایی به تماشا گذاشته می شد.

نقشه های موجود در این فایل شامل:

  1. سایت پلان 
  2. پلان طبقه همکف
  3. پلان طبقه اول
  4. پلان طبقه دوم
  5. نمای شمالی
  6. نمای شرقی
  7. نمای جنوبی
  8. نمای غربی
  9. برش B-B
  10. برش A-A
  11. پرسپکتیو داخلی 4 عدد 
  12. پرسپکتیو خارجی 4 عدد

ریز فضاهای موجود در نقشه:

1_labi
2-entesharat
3-etelaat
4-modereiat
5_esterahat
6-abdar khaneh
7-8-10-kargah
9-kelas
11-wc
12-wc
13-garm kardaneh seda
15-
16-17-18-kelas
19-amfiteatr
20
21-gereim aghaian
22-porozhektor
23-tasisat
24-gerim
25-garm kardaneh seda
26-namaz khaneh
27-namazkhanei aghaian
namaish asareh honari-28
29-sait
30-asansor
31-mozeh
32-moraghebat
33-otagheh mareamat
34-anbar\
35-esterahat\
36-ashpazkhaneh] 37-sefareshat
38-cofishop robaz
39-restoran
40-esterahat
41-abdar khaneh
42-ravabeteh omomi
43-baigani
44-hesabdari
45-basij
46-moshaver
moaven-47
48-samei baseri
49-makhzaneh ketab
50-ketabkhaneh khanom ha
ketabkhaneh aghaian-51
sefaresheh ketab-52

این فایل به صورت فایل به اتوکد و قابل ویرایش میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا