پروژه های درسیتحلیل فضای شهریمطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت اصول مبانی شهرسازی

در شهرسازی هیچگاه شهر به صورت اتفاقی شکل گرفته نمی شود عوامل سیاسی، جنگ، مسیرها ( شبکه ارتباطی) ، بستر طبیعی بر شکل شهر تأثیر گذار است.
از نظر کالبدی شهرها شامل توده (فضاهای پر) و فضاهای خالی است.
شهر دارای یک شکل عمومی است و دارای استخوان بندی است خیابانها، میدانها جزء استخوان بندی است و دانه های دیگر که کنار استخوان بندی است بافت شهری را می سازد.

سیستم های شبکه های ارتباطی:

الف : سیستم شعاعی:
این خیابان ها از یک هسته مرکزی انشعاب می شوند.توسعه ادامه خیابان ها در این سیستم بسیار محدور است.
در این سیستم شکل شهر به صورت ستاره ای است .این سیستم امروزه به دلیل ترافیک موجود دارای معایب زیادی است.

سیستمهای شبکه های ارتباطی:

ب: سیستم شبکه ای:
سیستمی است غیر مرکزی. در این سیستم تعداد زیادی گره یا نقطه تقاطع وجود دارد.
کلیه نقاط توصط شبکه پوشش شده و توسعه شبکه به هر سمت و سویی به طور نا محود امکان دارد. و در مراکز تجاری مسیرهای فراوانی برای تردد وجود دارد.
در این سیستم از خیابان های مورب جهت کوتاه تر کردن مسیرها استفاده می شود.

ج: سیستم حلقوی (رینگ سیستم):
در شهرهایی که شبکه آنها شعاعی است، امروزه سعی می گردد جهت غیر مرکزی نمودن شبکه، قسمتهایی از معابری که شعاعها را بهم مرتبط می سازند بطوریکه در بافت قدیم شهر معابر تنگ و فرعی وجود دارند و می توان مسیرعابر پیاده و خال از تردد وسائط نقلیه در نظر گرفت.

مشخصات بصری فرم:

شکل: صفت اصلی مشخص کننده فرم است، شکل نتیجه ترکیب معین وجوه و یالهای یک فرم است.
اندازه: ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن است. این ابعاد تناسب فرم را معین می کند.
رنگ: رنگ، شدت و ارزش رنگی وجه یک فرم است و مشخص ترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز می نماید.
بافت: مشخصات وجوه فرم است که بر کیفیت انعکاس نور اثر دارد.

سازماندهی فضایی:

بعد از موارد ذکر شده در مورد طرق اصلی آرایش و سازماندهی فضایی یک بنا بحث می شود که این سازماندهی فضاها بر اساس شرایط زیر انتخاب شود:

مرکزی: یک فضای مرکزی غالب که تعدادی فضای فرعی حول آن گرد آمدند.
شعاعی: یک فضای مرکزی غالب که سازماندهی های خطی فضا به شکل شعاعی منشعب می شوند.
مجموعه ای : فضاهایی که به علت مجاورت یا دارا بودن یک خصیصه مشترک و داشتن ارتباط با یکدیگر دسته بندی می شوند.
خطی: آرایش فضاهای تکرار شونده
شبکه ای : فضاهایی که در داخل محدوده یک شبکه بندی سازه یا سایر شبکه های سه بعدی سازماندهی می شوند.

نقشه‌ها:

طراحان از نقشه‌ها و تصاویری برای تبادل اطلاعات به شکل واقعی، واضح و هندسی استفاده می‌کنند که در هر جای دنیا قابل درک باشد. با توجه به مهارتهایی که در نقشه کشی خوب دیده می‌شود، طراحان بوسیله نقشه‌هایشان به راحتی می‌توانند طرحشان را توضیح داده و همچنین تصویر متقاعد کننده‌ای از پروژه تکمیلی برای مشتریان ترسیم نمایند.
نقشه‌های ساختمانی زبان بین اللملی طراحان در سراسر جهان است و بدون داشتن نیاز به توضیحات اضافی از طراح کلیه نقشه‌ها خوانا و قابل اجرا هستند.

انواع نقشه ها

پلان (برش افقی)
نما
برش عمودی
پرسپکتیو و نقشه های سه بعدی
یکی از مسائل مهم و حساس در نقشه کشی رعایت مفهوم مقیاس و نشان دادن جهت شمال است. همچنین در هر نقشه حتماً عنوان نقشه باید نوشته شده باشد.

مقیاس:

مقیاس عبارت است از نسبت طول اندازه گیری شده روی نقشه به طول افقی مشابه روی زمین یا به عبارت دیگر مقیاس عبارت است از نسبت طول ab روی نقشه به طول AB افقی روی زمین.

مقیاس ساده:
به صورت 1000/N می‌باشد و در کشورهایی که دارای سیستم متریک (مانند ایران) هستند مورد استفاده است و معین کننده این است که 1mm روی نقشه مساوی N متر روی زمین می‌باشد.

مقیاس مرکب:
در کشورهایی که سیستم غیر متریک دارند مانند آمریکا و انگلیس از این مقیاس استفاده می‌کنند مثلاً 2IN/5MI یعنی 2 اینچ روی نقشه مطابق 5 مایل روی زمین می‌باشد.

مقیاس خطی:
عبارت است از خطی که به تقسیمات مساوی افراز شده و هر قسمت آن طول معینی از نقشه را در روی نقشه نشان می‌دهد.از مزایای مقیاس خطی این است که اگر نقشه در اثر عوامل جوی تغییر بعد داد مقیاس خطی هم تغییر بعد می‌دهد واندازه گیری با این مقیاس روی نقشه با مقدار افقی آن در زمین مطابقت می نماید.

نقشه های شهرسازی:

طرح آمایش سرزمین : مناطق جغرافیایی یک سرزمین را تقسیم می کند و 15 -20 ساله است و معمولاً ما در ایران این طرح را دیگر دنبال نمی کنیم.
طرح جامع شهرستان
مقیاس:
1/2500000 یا 1/200000
طرح هادی به جای طرح های جامع در شهر های کوچکتر تهیه می شوند.
طرح تفضیلی
مقیاس:
1/2000

طرح جامع شهر :

طرح جامع شهر عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی ، صنعتی بازگانی ، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی شهری ، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط « ترمینال » و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی منطقه نو سازی ، بهسازی و اولویت های مربوط به آنها تعیین می شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی ، تهیه و تنظیم می گردد . طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدید نظر خواهد بود .

طرح تفضیلی :طرح تفضیلی عبارت از طرحی است بر اساس معیار ها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفضیلی شبکه عبور و مرور و میزان و تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحد های شهری و اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردد .

این فایل دارای 60 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

دانلود پاورپوینت معرفی نقشه و نقشه خوانی در جغرافیا

دانلود پاورپوینت معماری پایدار,انرژی ژئوترمال

تحلیل مجتمع مسکونی نمونه داخلی و خارجی


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا