تنظیم شرایط محیطی

دانلود پاورپوینت اصول معماری پایدار و ساختمان های مدرن

معماری پایدار

اصطلاح پایداری(Sustainable)

برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان (رویارویی با نیازهای عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیازهایشان) مطرح شد و هر روز بر ابعاد و دامنه آن افزوده می شود تا استراتژی های مناسبی پیش روی جهانیان قرار گیرد. در حقیقت اصل معماری پایدار بر این نکته استوار است که ساختمان، جزئی کوچک از طبیعت اطراف است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کرده و در چرخه حیات قرار گیرد.
تفاوت معماری پایدار و معماری سبز
محور معماری سبز محیط زیست است در حالی‌که معماری، پایدار به انسان و محیط زیست توجه دارد و تنها تمرکزش روی ساخت و ساز نیست عماری پایدار فلسفه معماری است که به جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌طور همزمان توجه داشته و در حقیقت با این نوع معماری، طبیعت را به داخل خانه هایمان دعوت می‌کنیم.
اصل اول: حفاظت از انرژی
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد.
دلیل تأکید بر اهمیت معماری زیر زمینی ، گذشته از دلایل فضایی و زیبا شناختی ، فواید علمی آن است . اگر چه بهره برداری از زیر زمین با مشکلاتی چون دشواری های بهره گیری از نور طبیعی ، تهویه و حرکت به روبه روست ، مزایای بیشماری هم دارد از جمله :آزاد کردن سطح زمین از بنا و تاسیسات مزاحم ، کاهش هزینه تامین انرژی ، محافظت در برابر خطراتی از جمله گردباد ، طوفان ، سرقت و ایجاد ارتباط دوستانه با محیط زیست . ضمن آن که احداث بنا در درون زمین ، خود به خود عایق صوتی مناسبی پدید می آورد.معماری در زیر زمین همچنین فرصت های متفاوتی ایجاد می کند از جمله :گسترش در جهات مختلف (مانند ریشه درخت ) بدون نیاز به تعریف نما و حجم بیرونی ، نور پردازی طبیعی و مصنوعی بسیا ر تأثیر گذار ،تاکید بر فضای درون ،تلفیق معماری با طبیعت ، خلق فضاهای پیچیده و پیوسته همچون غارهای طبیعی ، القای حال و هوایی رمز آلود و اسرار آمیز و دوری از کلیشه های معماری مبتنی بر زیبا شناسی حجم بیرونی بنا . معماری زیر زمینی با اهداف معماری پایدار هم پیوند بیشتری دارد  بسیاری از معماران می کوشند بامعماری پشیده در خاک موجب کاهش مصرف انرژی و آلودگی های بصری ، محیطی و صوتی شوند.
اصل دوم:کار با اقلیم
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند.
اصل سوم: کاهش استفاده از منابع جدید
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حدلقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر به وجود بیاورد.
اصل چهارم: احترام به کاربران
معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.
اصل پنجم : احترام به سایت
هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند.
اصل ششم: کل گرایی
کل گرایی تمامی اصول سبز، نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند. یک معماری پایدار یا سبز باید فراتر از یک ساختمان منفرد را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر، موجودی فراتر از مجموعه ساختمان‌ها است در حقیقت می‌توان یک شهر را مجموعه‌ای از سیستم‌های در حال تعامل دید که دارای روح و کالبد می‌باشند. در نتیجه اگر ساختمان‌ها را مجزا در نظر نگیریم می‌توانیم همزمان با طراحی ساختمانی سبز و پایدار، شهری پایدار داشته باشیم و چهره‌ای سبز از شهر، برای آینده ترسیم کنیم. آنچه پیرامون معماری سبز یا پایدار گفته شد، بیان کننده نوعی نگرش به معماری است که بر چند نکته اساسی اشاره دارد
کیفیت گرایی
توجه به آینده
توجه به محیط
اصل هفتم: حفظ راحتی و آسایش
همانطور که گفته شد یک طراحی مناسب بر مبنای استفاده از انرژی طبیعی خورشید هم نور ، هم گرما و هم آسایش را برای ساکنین یک خانه تضمین می نماید.
اصل هشتم: استفاده از انرژی های قابل بازیافت
راه های بسیاری از قبیل استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی خورشید- انرژی باد – انرژی آب و … برای تولید برق و الکتریسیته و صرفه جویی در مصرف انرژی ها فسیلی وجود دارد.
اصل نهم : استفاده از مصالح بومی
استفاده از مصالح طبیعی حداقل ضررهای اقتصادی و زیست محیطی را داراست .
هر مصالح بر اساس ویژگیهای ذاتی اش برای رفتار خاصی مناسب است. این ویژگیها از قبیل
طول عمر، سختی، مقاومت در مقابل نیرو، انعطاف پذیری و … هستند.
اصل خاصیت برگشت پذیری به چرخه طبیعت :
در طبیعت همه اجزاء از خود محیط تأمین می شوند و بعد از از بین رفتن به شکلی نو دوباره مصرف میشوند. به تعبیری، هیچ چیزی از بین نمی رود و به وجود
نمی آید، بلکه تنها تغییر شکل می دهد. اصل استفاده از مصالح بوم آورد در معماری نیز به نوعی بر همین نکته تأکید دارد. این اصل امروزه در مکتب معماری پایدار مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه در مقابل، جریانهایی از معماری، به دو شکل گوناگون، به انهدام طبیعت نزدیک می شوند. گاه با استفاده حداکثر از منابع درجه یک طبیعت، همچون چوب، آهن، و مصالح مصرفی، و گاه با استفاده از مصالح تجزیه ناپذیر پلیمری.

بررسی نمونه های موردی معماری پایدار مدرن در جهان

خانه چوبین بیگ دیگ : راهی به سوی معماری سبز

این ساختمان به عنوان یک نمونه چگونگی استفاده مجدد از مصالح بازیافتی و افزایش کارایی و کاربرد آنها را در ساختمان نمایش میدهد. سیستم ساختاربدنه این خانه از پسماندهای فولاد و بتن که از حفاری های شهر بستن بزرگ Boston Big Dig با بیش از 600.000 lbs مواد بازیافتی به جا مانده از بزرگراه ساخته شده است.
برج هرست Hearst Tower
این پروژه در واقع موقعیت بسیار استثنایی برای یک آرشیتکت انگلیسی به نام “نورمن فاستر” بود که همواره به عنوان ارائه دهنده طرح های مدرن شهرت داشته است . همزمانی این پروژه با پروژه اصلی بسیار جالب بود چرا که قرار براین گردید که ساختمان دیگری به ارتفاع سی و شش طبقه بر روی سقف آسمان خراش اصلی که همانا برج هرست می باشد و در سال 1928 ساخته شده بود بنا شود.
_ ساختمان گردش آب
_ نمایشگاه و پاویون خرده فروشی در غار
_ ساختمان فدرال سانفرانسیسکو
_ گلن هاوس
_ بیگ دیگ هاوس
_ پل دونگایی
_ گلخانه دیوس
_ هتل و ساختمان اداری از گروه JDS
_ برج گیاهی- شیشه‌ای بر فراز آسمان‌های فرانسه
_ برج اداری نانگانگ تایپه
_ نمونه ای از معماری پایدار در ایران
_ حمام تاریخی کندوان نمونه ای از معماری پایدار در محافظت انرژی است.
_ سازه گِلی، معماری پایدار با ابتکار ایرانی 

_ تعریف بام سبز

بام سبز در واقع بامی است که بر روی سطح آن گیاهان رشد می‌کنند. تنوع گیاهی چنان ساختاری می‌تواند از بام پوشیده از چمن مصنوعی تا باغ بامی باشد که با گیاهان مورد استفاده در طراحی منظر پوشیده شده است. سبز پوش کردن بام نیازمند گیاهانی است که به دقت انتخاب شده‌اند تا در برابر محیط خشن و بی‌روح محیط پشت بام در شرایط کم بی آبی عوامل اقلیمی یخ زدگی نسیم دریا و خشکی و غیره مقاومت کند. نوع گیاهان انتخابی بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی مختلف متفاوت است. بام سبز یا باغ پشت بام اوج تلفیق اجرا با محیط است. دتایلهای اجرائی چنین بامی تفاوت چندانی با بامهای معمول نداشته و شامل عایق رطوبتی حرارتی پوشش ضد آب ماسه و درز پوش می‌باشند و در کنار آن شامل مصالح و عناصری هستند که بتوانند عمل نگهداری زهکشی رطوبت و اسبابب نگهداری گیاهان (مطابق استاندارد) را در ساختمان سازی فراهم آورند

_ فواید بام سبز

بامهای سبز می‌توانند پاسخ گوی بخشی ز نیاز همیشگی انسان به صورت نوین باشند. این فضاهای باز مسکونی به نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی هستند. این فضاها ضمن فراهم آوردن موقعیتهائی برای رشد خلاقیت زمینه معاشرت تعامل و تقابل اجتماعی و کاربردهائی همچون ایجاد آرامش ارتباط سرگرمی در کاهش آلودگی و بهبود محیط زندگی بسیار موثرند. در نهایت می‌توان گفت که ایجاد و گسترش فضاهای سبز بر روی پشت بام خانه‌ها در شهرها دارای مزایای زیر می‌باشد:
آرام بخشی گیاهان به انسان و بالتبع آن کاهش تنشهای روانی جامعه_تحقیقات روان شناسان در مورد تاثیر گل و گیاه بر رفتار انسان نشان می‌دهد که ارتباط از طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده اما مهم جهت کسب آرامش و تلطیف روح و روان انسان است و توسعه فراوان آن در مجتمعهای زیستی جمعی می‌تواند در کاهش بروز خشونت، افسردگی، خودکشی و…. مفید باشد.
ایجاد فضاهایی جهت استراحت و رفع خستگی انسانها خصوصا افراد مسن.
تعدیل تغییرات آب و هوائی فضای سبز شرایط زیست بوم را تغییر داده و تغئیرات آب و هوایی را تعدیل می‌کند.
کاهش هزینه نگه داری از سقف کشت روی بام و شکل گسترده نوعی پوشش محافظ را تداعی می‌کند سطح کاشته شده خود محافظت و نگهداری می‌شود و به عبارت دیگر نگه داری از بام به حداقل می‌رسد.

این فایل دارای 89 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا