پروژه های درسیمطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت ضوابط اجرایی طراحی پارکینگ همراه با نمونه موردی

مبانی نظری:

اهمیت و ضرورت پارکینگ:

هر سال 8760 ساعت است و اگر فرض کنیم که هر اتومبیل در طول سال به طور متوسط بیست هزار کیلومتر مسافت بپیماید و متوسط آن 40 کیلومتر در ساعت باشد مدت زمانی که یک اتومبیل در سال به طور متوسط در حرکت است برابر با 400 ساعت می شود. بنابراین، هر اتومبیل به طور متوسط 8360 ساعت در سال در حال توقف است و احتیاج به محلی برای توقف دارد. این محاسبه ساده نشان می دهد که مدت زمان نیاز هر اتومبیل به پارکینگ به مراتب بیشتر از مدت زمان حرکت آن است.

نتیجه: به دلیل رشد بالای شهر نشینی، افزایش جمعیت و مسافرت های درون شهری، امروزه کلان شهرها با کمبود فضا برای پارک خودرو دست به گریبانند. همین مهم ضرورت ساخت پارکینگ را بیش از پیش تقویت می کند.

مفاهیم و دیدگاه ها:

تقاضای پارکینگ
تقاضای پارکینگ عبارت است از تعداد فضای پارکی که برای پارک نمودن سواری های شخصی در طول مدت توقف آنها در محدوده مورد مطالعه پارکینگ نیاز است. (مختاری،15،1388)

سطح توقف خودرو
متوسط سطحی که برای توقف هر اتومبیل در نظر گرفته می شود، 14 متر مربع است. اگر متوسط تعداد سرنشین هر اتومبیل دو نفر فرض شود، به طور متوسط، هر سرنشین اتومبیل به حداقل 7 متر مربع از سطح شهر برای ایجاد پارکینگ نیاز دارد و چون اتومبیل وسیله شخصی است، حداقل دو جای پارک لازم دارد؛ یکی در محل سکونت و دیگری در محل کسب و کار یا محلهایی نظیر مراکز خرید و مرکز شهر. (شاهی،85،1376)

مکانیابی پارکینگ:

مکان‌یابی فعالیتی است که قابلیت‌ها و توانایی‌های یک منطقه را از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و ارتباط آن با سایر کاربری‌های شهری به منظور انتخاب مکانی مناسب برای کاربری خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. شاخص‌های زیادی در این فرایند کاربرد دارند که استفاده از این شاخص‌ها به اطلاعات صحیح و کامل از مکان نیازمند می‌باشد که پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات جمع‌آوری شده و با ارزیابی گزینه‌های مختلف امکان تصمیم‌گیری مکانی وجود خواهد داشت.

معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ:

فاصله از مراکز جاذب سفر عمده شامل مراکز تجاری و خدماتی، مراکز اداری، مراکز بهداشتی، مراکز فرهنگی و تفریحی، اماکن زیارتی، مراکز آموزشی و پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی.

فاصله از معابر و شبکه های ارتباطی درجه یک (خیابا ن های شریانی درجه دو با خاصیت ورود و خروج به منطقه یک)، درجه دو (خیابان های شریانی درجه دو بدون خاصیت ورود و خروج به منطقه یک) و درجه سه (خیابان های محلی).

روش شناسی مدیریت پارکینگ در GIS:

معیارهای کمی عبارت‌اند از: تأثیر جمعیت، مدت پارک، کاربری زمین، دسترسی.

گام ۱ : تعیین محدوده مورد مطالعه پارکینگ

گام ۲ : برآورد عرضه پارکینگ
برآورد تعداد فضای پارکینگ های دور از خیابان ( غیر حاشیه‌ای)
برآورد تعداد فضای پارکینگ های خیابانی (حاشیه‌ای)
تعیین عرضه پارکینگ

گام ۳ : برآورد تقاضای پارکینگ
گام ۴ : مطالعه سایر عوامل تأثیرگذار بر عرضه و تقاضای پارک
گام ۵ : مطالعه عوامل تأثیرگذار بر مدیریت پارکینگ ( خصوصیات پارکینگ )
گام ۶ : برآورد میزان نیاز به فضای پارک

محدودیت در مکانیابی پارکینگ:

  1. زیارتی، مساجد و حسینیه ها
  2. بیمارستان ها
  3. مراکز آموزشی
  4. باغ ها
  5. سطح خیابان
  6. مراکز فرهنگی
  7. مراکز آموزشی

مدیریت پارکینگ ها:

مدیریت داخلی
در مدیریت داخلی پارکینگ به موضوعات امنیت، هزینه مناسب، نظارت صحیح، شکل ظاهری، مدیریت ورودی و خروجی پارکینگ و … توجه می شود.

مدیریت خارجی:

در بحث مدیریت خارجی به هماهنگی سازمانهای ذیربط (از قبیل شهرداری، سازمان حمل و نقل و ترافیک، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و …) و بررسی عملکردهای سازمانها اعم از اقداماتی که داشته­اند و یا در آینده دارند توجه خواهد شد.

انواع پارکینگ ها:

غیرحاشیه ای:

در طرح پارکینگهای چند طبقه چهار عامل اهمیت بیشتری دارد

  1. مشخص کردن ظرفیت براساس نیازهای پیش بینی شده
  2. سهولت ورود و خروج وسایل نقلیه
  3. مخارج احداث و نگهداری پارکینگ
  4. رعایت هماهنگی لازم بین ساختمان پارکینگ و ساختمانهای مجاور

  • مکانیکی
  • طبقاتی
  • غیر هم سطح
  • هم سطح
  • حاشیه ای

انواع پارکینگ غیر حاشیه ای
سایر پارکینگ ها:

استفاده وسایل نقلیه از سطح خیابانھا به عنوان پارکینگ ھنگامی مشکل چندانی ایجاد نمی کند که تعداد این وسایل در شھر نسبت به ظرفیت خیابانھا کم باشد . ظرفیت جاده را در آغاز طرح معمولاً طوری در نظر می گیرند که جوابگوی نیازھای آینده طرح باشد .از این رو ظرفیت ھر جاده در سالھای اولیه استفاده از آن غالباً بیش از نیاز بالفعل آنھاست و به ھمین علت استفاده وسایل نقلیه از قسمتی از سطح خیابان به عنوان پارکینگ در این حالت مشکل چندانی ایجاد نمی کند . اما به تدریج که بر تعداد وسایل نقلیه افزوده می شود ،کمبود فضای عبور و مرور وسایل نقلیه محسوس می شود . در این صورت ، توقف وسایل نقلیه در کنار خیابانھا در ساعاتی از روز یا در تمام طول روز ممنوع می شود .

پارکینگ بامی:

در محلھایی که زمین بسیار نادر و گران باشد و ایجاد پارکینگھای مستقل نیز مقدور یا به صرفه نباشد ،یکی از راھھای ایجاد پارکینگ استفاده از بام ساختمانھاست . بدیھی است که اگر قرار باشد از بام ساختمان به عنوان پارکینگ استفاده شود. باید در طرح و محاسبه ساختمان پیش بینیھای لازم صورت گیرد .

پارکینگ زیرزمینی:

این نوع پارکینگ پایین تر از سطح زمین ساخته می شود این گونه پارکینگ را می توان در زیر جاده ،میدان ، پارک ، یا زیر زمین ساختمانھای مسکونی ھتل ھا و ساختمانھای عمومی دیگر ساخت . پارکینگ زیر زمینی بیشتر قسمتی از ساختمان اصلی را تشکیل می دھد و به علت لزوم صرف ھزینه زیاد برای خاکبرداری ،ساختن دیوارھا ، شیبھای مختلف و تاسیسات گوناگون ، کمتر اتفاق می افتد که جدا از ساختمان اصلی ساخته شود . پارکینگھای زیرزمینی خصوصیت ویژه ای ندارند و بیشتر در مکانھایی که زمین کم و گران باشد ، یا وجود ساختمانھای باستانی و موانع دیگر اجازه ایجاد پارکینگھای ھمسطح یا چند طبقه را ندھد ، ساخته می شوند .

مطالعه موردی:

شهر مشهد با مساحتی بالغ بر 25696.5 هکتار و جمعیتی معادل 2427316 نفر، دومین کلان شهر مذهبی جهان و مهمترین شهر کشور بعد از تهران میباشد که سالانه پذیرای تعداد زیادی زائر و مسافر است.
حوزه مورد مطالعه با مساحت 4003 هکتار، 15.58 درصد از مساحت کل مشهد را به خود اختصاص داده است و با توجه به جمعیت 2427316 نفری شهر مشهد، 21.38 درصد این جمعیت که معادل 519086 نفر میباشد در حوزه میانی غربی جای گرفته است.

موقعیت حوزه مورد مطالعه
روش کلی مورد استفاده در مکانیابی
فرآیند و معیار های موثر در مکانیابی
وزن دهی به معیارها
آماده سازی لایه ها
ارزش گذاری و تلفیق نهایی معیارها

این فایل دارای 58 اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا