مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت ضوابط و مطالعات اولیه طراحی بیمارستان

ضوابط و مطالعات اولیه طراحی بیمارستان

تاریخچه بیمارستان

بیمارستان از بسیاری جهات مینیاتوری از دنیای خارج آن است.بسیاری از مردم دنیا در بیمارستان به دنیاآمده اندو در آنجافوت شده اند .
تا قبل ازظهورمسیح ، در دنیای غرب سازمانی وجود نداشت و مراقبت از بیماران و معلولین به صورت خصوصی انجام می شد .درایران قبل ازاسلام،قدیمیترین سابقه بیمارستان را« دانشگاه جندی شاپور» درپایان دوره مقارن با سلطنت «شاپور اول »(سال 238 ق.م )دارد ،که پزشکان زیادی را در استخدام داشته است .این بیمارستان بعدها مبدل به یکی از مراکز طب اسلامی گردید و تا اواخر قرن سوم هجری به فعالیت خود ادامه داد ،و بر خلاف اروپا فعالیت های آن مختصر به نگاهداری از بیماران نبود

معماری بیمارستان :

در حالی که بیمارستانها در گذشته آگاهانه جهت مصارف پزشکی و جراحی طراحی می شدند امروزه می توان شاهد تغییر جهت بسوی انسانگرایی در امکانات بیمارستانی بود . بیمارستانهای امروزی بیشتر به هتل شبیه هستند . وجود فضای اقامتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به طرح های سرد بهداشتی در بیمارستانهای گذشته است . مدت زمان بستری و اقامت بیمار به طور پیوسته کوتاهتر می شود و علاقه به اتاق های یک تختی یا دو تختی ( در خصوص بیمارهای خصوصی ) بیشتر شده است

قسمت بندی و تعیین محدوده :

یک بیمارستان عمومی به بخش های مراقبت ، معاینه و درمان ، انبار و محل نگهداری موقت زباله ، اداری و فن آوری تقسیم می شود . قسمت های اقامتی و احتمالاً بخش های آموزشی و پژوهشی و همچنین بخش های حمایتی برای عملیات های خدماتی نیز در یک بیمارستان عمومی وجود دارند .

موقعیت :

محل پروژه باید دارای فضای کافی برای بخش های اقامتی مستقل و دپارتمان های مختلف بیمارستان باشد . بایستی در منطقه آرام باشد و در آینده نیز احتمال ساخت و ساز در اطراف آن وجود نداشته باشد مگر اینکه توسط محل های محاور تفکیک و مستثنی شده باشد . تجهیزات نبایستی بر اثر مه گرفتگی ، باد شدید ، گردوغبار ، دود ، بو و حشرات آسیب ببیند . زمین نباید آلوده باشد و برای گسترش فضا ، زمین های آزاد اطراف نیز در نظر گرفته شوند .
این فایل دارای 59 اسلاید به صورت power point و قابل ویرایش می باشد .

دانلود مستقیم فایل از سایت معماری بنا:


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا