مرمت ابنیه

دانلود پاورپوینت مرمت مسجد عمادالدوله

بازار :

در شهرهای ایران از ویژگی های شکلی خاصی برخوردار است . بارزترین ویژگی بازار ۱ – سر پوشیده ممتد : برای خدمات عمومی و اجتماعی / تولید و تجارت ۲ – بازار به صورتی در چارچوب فضایی شهر تشکیل می گیرد که بتواند بهترین حفاظت را از ارزشهای معنوی نهفته در خود و از کالاهای خود فراهم کند ۰ ۳ – بازار رشته فضایی منظم در حجم های ردیف دوم و ردیف سوم خود نیازهای خصوصی تر و مراجعات عمومی تر را جوابگویی می کند ۰ ۴ – عناصر تشکیل دهنده بازار عبارتند از تکایا – مساجد – حمام های عمومی – چایخانه – غذا خوری – سلمانیها و سایر بناهای عمومی – سرا – قصر – تیمچه .
از نظر شکل فضایی بازار شهرهای بازرگانی ایران به دو دسته اصلی تقسیم می شود : بازار شهرهای گرمسیر و بازار شهرهای سردسیر و بازار شهرهای مناطق پر باران.
بازار سنتی و سربوشیده کرمانشاه اؤ جمله عناصر مهم حول مسجد عمادالدوله می باشد که همه عناصر تشکیل دهنده بازا رهای سنتی ایرانی را داراست.

معماری مساجد

معماران و هنرمندان مسلمان در ساخت و طراحی مساجد نهایت ذوق و خلاقیت
هنری خود را بی‌توجه به اجر مادی آن به کار می برند.
معماری مساجد در ایران یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه را به نمایش می‌گذارد که نماینده ذوق سرشار زیبایی‌شناسی است و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمی‌تواند داشته باشد.
از همان ابتدای ظهور اسلام تاکنون ، ملت‌ها و اقوام مختلف مانند یک امت واحد،با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و به ویژه با توانایی و درک هنری متفاوت و متنوع در کار ساختن و پرداختن مساجد در سرزمین‌های وسیعی که از اندلس در باختر تا جنوب خاوری آسیا امتداد دارد، تلاش کرده‌اند.
معماران و هنرمندان مسلمان تاکنون نهایت ذوق و خلاقیت هنری خویش را بدون توجه به اجر و مزدی بذل کرده‌اند، به گونه‌ای که گاه حتی از نصب نام و نشان خود هم غافل شده‌‌اند.

ویژگی های مساجد در ایران

مساجد را می توان از نظر طریقه جایگزینی آنها در بافت شهری به دو رده تقسیم کرد:
الف – مساجدی که در شکل گیری آنها در بستر کالبدی شهرها به تدریج در زمان صورت گرفته و در رابطه با عوامل مذهبی – اجتماعی و اقتصادی و شهرسازی در زمان تغییر شکل یافته
ب- مساجدی که با طرح قبلی و گسسته از بافت کالبدی مجاور یکبار برای همیشه شکل فضایی آنها تعیین و تثبیت می گردد . تقسیم بندی مساجد بر حسب تعداد صفه ها / شبستان ها و با داشتن بخشهای جداگانه برای نیازهای مختلف و در برداشتن یا عاری بودن همه مکان های فرعی خدماتی انجام می شود . پس از مسلمان شدن رسمی اهالی شهرهای ایران در سنوات مختلف مسجدها نخست نمادی از تهاجم بشمار می رفتند و به تد ریج به طرزی نو مورد توجه قرار گرفتند در گذشته به جداره های خارجی مساجد توجه چندانی نمی شد فقط ورودی هایی که به مجموعه فضای مسجد راه می دهند تزیین می شوند تا از راه ابعاد بزرگتری که دارا هستند تمییز داد نشان به راحتی مقدور باشد . این رده مساجد هیچ گاه فقط یک ورودی ندارند و در اکثر موارد یک ورودی ورودی اصلی است که حجم اصلی توجه آنجاست . پوسته های تزئینی جداره های عمومی و افقی داخلی / دیوارها و بدنه های مساجد را می پوشاند / در دسترس بودن بنا نسبت به معابر و میدانهای شهر و پیوستگی بنا با بافت کالبدی شهر از اهمیت برخوردار بوده .

شناخت مسجد عمادالدوله

مسجد عمادالدوله یکی از باشکوه ترین مساجد قاجاریه در شهر کرمانشاه است که در سال ۱۲۸۵ هجری قمری به همت امام قلی میرزا عمادالدوله والی غرب دربازار زرگرها ساخته شده است.
این مسجد دارای صحن مرکزی است که در پیرامون آن حجره هایی برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده که طبق وقف نامه با شرایط خاصی باید در آن ساکن شوند و به تحصیل اشتغال ورزند. بازار و کاروانسرای عمادالدوله از صدها مغازه و حجره تشکیل شده و وقف مصارف این مسجد می شود. سپس بانی این مسجد یکی از درهای حرم حضرت علی (ع) را به کرمانشاه آورد و در مسجد نصب کرد و به جای آن دری از نقره وقف آستان علوی کرد.
این درگاه امروز در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار گرفته و به قاپی شاه نجف شهرت دارد. این درگاه چوبی متعلق به دوره صفویه است.
در شعری که در کتیبه ایوان جنوبی دیده می شود تاریخ ساخت و نکاتی را متذکر می شود به این شرح :
در زمان خسرو گیتی نشان / داور دین پرور دشمن گداز
ناصرالدین شه صیت عدل او / شهره آمد در حجاز و در تراز
آنگه درگاه جمشیدش غلام / آنکه در خرگاه محمودش ایاز
ظلم در زندان و قهرش پایبند / عدل در دوران مهرش سرفراز
در همه شهری به فیض عدل او / گلشن شرع نبی در اهتزاز
وز عمادالدوله کرمانشاه را / شد ز هر شهری فزونتر امتیاز
بس بنای خیر از او برجای ماند / پایدارش باد بخت و عمر ساز
در گه شاه نجف کش از شرف / آسمان بر آستان آرد نماز
شد عبادتخانه اهل زمین / سوده در سریر درگهش اهل نیاز
چون بنا کرد این عبادتخانه را / تا شود راه حقیقت از مجاز
خامه بیدل به تاریخش نگاشت / وز تکلیف جسته وی در احتراز
این در رحمت در هزار و دو صد و هشتاد و پنج به عالم گشت باز

ویژگی های معماری مسجد عمادالدوله

ویژگی های نیارشی این بنا

مراحل وتغییرات ایجاد شده دربنا

پوششها

شناخت قوس های استفاده شده در مسجد

آسیب شناسی

پوسیدگی بند کاشی

طرح مرمت درمان

پلان

این فایل شامل۱۱۲ اسلاید به صورت پاورپوینت میباشد.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا