پروژه های درسیتنظیم شرایط محیطیعناصر و جزئیات ساختمانی

دانلود پاورپوینت مصالح نوین در معماری

بتن انتقال دهنده نور:

بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری ™ Litracon  محصول نسبتا جدیدی است که در سال 2004 توسط یک معمار 27 ساله مجارستانی به نام آرن لوسونزی ابداع گردید. این محصول با ترکیب 96% بتن معمولی و 4% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است.
هم اکنون بتن لیتراکن با دانسیته 2400-2100 کیلو گرم بر متر مکعب ، مقاومت فشاری 50 نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی 7 نیوتن بر میلیمتر مربع  در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد 300*600 میلیمتر و با ضخامت 500-25 میلیمتر تولید میگردد. ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت 20 متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد.

بتن جلا یافته:

بتن جلا یافته یا پرداخت شده، تکنیک نسبتاً جدیدی است که برای تغییر سطوح دال های بتنی جدید و یا قدیمی به کفی جذاب، پایدار ، نهایی و آماده استفاده بکار می رود. شرکت رترو پلیت پیشگام این روش از بتن های سائیده شده، جلا یافته و سخت کننده های شیمیایی یا همان متراکم کننده ها از دهه 1990 می باشد که سیستم آن تا امروز در بیش از 100 میلیون فوت مربع از سطوح بتنی استفاده گردیده است. شیوه رترو پلیت با پیوستن تکنولوژی اروپایی سایش و جلا دهی سنگی با عوامل متراکم کننده بتن که در آمریکای شمالی استفاده میگردد، توسعه داده شد.

ساگا گلس، پوشش رنگی کنترل نور:

ساگا گلس یک پوشش خارجی الکترونیکی است که با کنترل اشعه های خیره کننده خورشیدی، دید محافظت شده و بی نقصی را ارائه می دهد. بر خلاف محصولات لعابی موجود در بازار که با جذب UV، (پرتوهای فرابنفش) این عمل را انجام می دهند، ساگا گلس فیلم نازکی از چندین لایه اکسید تنگستن می باشد که با صرف   0.28 w/ft2 وات بر فوت مربع، در عرض چند دقیقه شیشه را از حالت کاملاً شفاف و بی رنگ به موقعیت رنگی مبدل ساخته و باصرف  0.1w/ft2 این موقعیت پایدار می ماند.

بتن سبک هوادار:

تولید بتن سبک در ایران تا سالهای اخیر به صورت سنتی با استفاده از دانه‌های سبکی چون رس شکفته، سنگ پا، پوکه معدنی و یا بتن‌های گازی تولید می گردید که هرکدام معایبی از نظر جذب رطوبت، تخریب طبیعت و محدودیت عرصه کاربرد، دارا می ‌باشند. اما امروزه با تزریق هوا در داخل اختلاط ماسه و سیمان، امکان سبک نمودن وزن آن هرچه بیشتر فراهم و اختلاط‌های کم‌ وزن (300 تا 1700 کیلوگرم بر مترمکعب) تحت نام بتن سبک هوادار Foamed Concrete تولید می‌گردد.

عمده بتن معمولی تولید شده در وزن kg/m32400 می‌باشد که با داشتن وزن سنگین، اجرای سخت، عدم هماهنگی با سیستم‌های تأسیسات حرارتی و برودتی و از همه مهمتر با خاصیت جذب بسیار بالای آب، همیشه سرد و نمدار بوده و دارای معایب بسیار دیگری می‌باشد. مقاومت در مقابل یخ‌ زدگی و عدم جذب رطوبت این نوع بتن، در صورت افزودن مقدار 7% هوا بدان، تقویت شده، اما هرگز نمی تواند به جای بتن سبک هوادار استفاده گردد.

آجر مهندسی سبز:

آجر مهندسی استاندارد بدون نیاز به پخت در دمای بالا به همت پژوهشگران دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد. در این طرح برای ساخت آجر از روشی جدید استفاده شده که علاوه بر بی نیازی از مصرف سوخت و انرژی بالا و نیز عدم تولید آلودگی‌های زیست محیطی از بالاترین استانداردهای روز در ساخت آجر بهره‌مند بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای خشت زنی سنتی در مناطق محروم باشد.

ساخت بتون ویژه با قابلیت‌های مهندسی هسته‌ای:

بتون ویژه با قابلیت‌های مهندسی هسته‌ای توسط دو دانشجوی بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده‌مهندسی دانشگاه شیراز برای نخستین بار درکشورساخته شد. عمدتا چگالی بتون‌های هسته ای که به کشور وارد می‌شود سه هزار و ‪ ۵۰۰کیلوگرم بر مترمکعب و مقاومت آن ‪ ۳۵۰تا ‪ ۴۰۰کیلوگرم بر سانتی مترمربع است و قیمت آن نیز ‪ ۳۰برابر بتون معمولی است.
ویژگی بتون جدید تولید داخل به اطن شرح است:

مقاومت بتونی که توسط دانشجویان مهندسی هسته‌ای دانشگاه‌شیرازساخت شده است حداقل بین ‪ ۸۰۰تا یک هزار کیلوگرم بر سانتی مترمربع است و قیمت آن نیز کمتر از دو برابر بتون معمولی است. بتون ساخته شده توسط این گروه باتوجه ‌به ویژگی‌هایی همچون افزایش چگالی بالا، قابلیت تقریبا دو برابر جذب اشعه درمقایسه با بتون‌های ویژه، افزایش مقاومت و نیز قیمت، به لحاظ اقتصادی برای کشوربسیار مقرون به صرفه است و ایران می‌تواند در این زمینه ساخت بتون نیزخودکفا شود و حتی صادرکننده به سایر کشورها باشد.

ضد آب کردن بتن با فناوری کریستالی:

خاصیت نفوذپذیری و تخلخل بتن بهترین نمونه برای توصیف یک ماده نفوذ پذیر و متخلخل است.تخلخل مقدار منافذ و سوراخهای داخل بتن می باشد که با درصدی از مجموع حجم ماده نشان داده می شود. نفوذپذیری نیز بیانی از چگونگی ارتباط میان منافذ می باشد. این خاصیت ها به کمک یکدیگر اجازه تشکیل مسیری برای انتقال آب به درون ماده را همراه با ایجاد شکافی که هنگام انقباض بوجود می آید , می دهد.

استفاده از آسفالت به عنوان منبع انرژی:

یک شرکت هلندی به روش جدیدی برای استفاده از آسفالت به عنوان یک منبع انرژی دست یافته است. متخصصان این شرکت از سطوح آسفالتی به عنوان ابزار جمع‌آوری کننده انرژی حرارتی خورشید استفاده می‌کنند. در این روش لوله‌های انعطاف پذیر که زیر سطح جاده اسفالتی قرار می‌گیرد و آب از داخل آنها عبور می‌کند حرارت آسفالت را جمع اوری می‌کند. آب گرم به این ترتیب در زیر آب ذخیره می‌شود و بعدا برای آب کردن یخ جاده‌ها یا گرم کردن ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این روش می‌توان مقادیر قابل توجهی از انرژی حرارتی را که از خورشید جذب آسفالت می‌شود جمع‌آوری و ذخیره کرد.  سیستم انرژی جاده، یکی از روش‌های بسیار غیرمتعارفی است که دانشمندان و مهندسان با استفاده از آن در تلاش برای مهار انرژی خورشید هستند.

کانکس تاشونده سیار:

مبتکر طرح توانسته با استفاده از مواد اولیه فلزی، اتاقک تاشونده سیار بسازد که می‌توان آن را به آسانی هنگام بروز سیلاب، زلزله یا حوادث دیگر به کار گرفت. هدف از ساخت این کانکس آسان‌سازی روند امدادرسانی هنگام بروز حوادث و سرعت بخشیدن به عملیات اسکان آسیب دیدگان و افزایش امنیت اسکان در مناطق آسیب دیده است.

اجرای طرح بتن هوشمندگرمازا دانشگاه آزاد قزوین:

برای نخستین بار طرح ابتکاری بتن هوشمند گرمازا در جاده‌های این استان اجرا می‌شود. این طرح دارنده مدال طلا و مهمترین اختراع از مسابقه جهانی دستاوردهای علمی و تکنولوژی 2007 در کشور رومانی است و در این طرح از فن‌آوری نانو استفاده شده که بتن‌های خود تراکم الیافی، جریان برق 24 ولت، بین یک تا 50 درجه بتن را گرم می‌کند. با بهره‌گیری از این فن‌آوری در نواحی سردسیر، از یخ‌زدگی و تخریب جاده‌ها بویژه پل‌ها جلوگیری می‌شود. عوارض زیست محیطی، ضایعات تخریب آسفالت، بتن و در نتیجه تاسیسات راه‌ها را ازجمله مشکلات نمک پاشی جاده‌ها در عملیات راهداری زمستانی است.

دانلود مستقیم از سایت معماری بنا:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا