مطالعات اولیه پروژه

دانلود پاورپوینت معرفی اقلیم استان آذربایجان شرقی

فهرست مطالب

موقعیت جغرافیایی استان 1
اقلیم استان آذربایجان شرقی 2
ویژگیهای طبیعی استان 2
منابع آب استان آذربایجان شرقی 3
بارندگی در استان آذربایجان 5
رطوبت و حرارت 6
تقسیمات کشوری 8
وضعیت اقتصادی و صنعتی 10
-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 11

 

موقعیت جغرافیایی استان

استان آذربایجان شرقی بزرگترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می‌شود. این استان در بین مدارهای ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۲۶ دقیقهٔ عرض شمالی و نصف‌النهارهای ۴۵ درجه و ۵۰ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۲۲ دقیقهٔ طول شرقی واقع شده‌است.
استان آذربایجان شرقی با مساحت ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع ، 2.8 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و از این جهت، یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می‌شود
آذربایجان شرقی در شمال به طول ۲۰۰ کیلومتر با جمهوری آذربایجان و به طول ۳۵ کیلومتر با ارمنستان مرز مشترک دارد که توسط رودخانهٔ مرزی ارس از آن‌ها جدا می‌شود. در حال حاضر، روابط تجاری، اقتصادی و … با جمهوری آذربایجان از طریق پایانه‌های مرزی جلفا و خداآفرین و با ارمنستان از طریق پایانهٔ مرزی نوردوز انجام می‌پذیرد که در این میان، پایانهٔ مرزی جلفا از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار است.همچنین از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده‌است. ارتفاع عمومی استان از 160 تا 4811 متر متغیر است و از تغییرات اقلیمی متفاوتی برخوردار بوده و به طور کلی دارای آب و هوای سرد و کوهستانی بوده و کل محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند است.
در سی سال گذشته سردترین مناطق شهرستان سراب و بستان آباد با حداقل 30- درجه سانتیگراد و گرم ترین مناطق شهرستان جلفا و میانه با 41+ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده است .متوسط نزولات جوی 20ساله بر اساس آمارهای موجود در ایستگاههای سینوپتیک 285 میلی متر در نقاط مختلف استان در نوسان بوده است .
مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان می‌توان به مراغه، مرند، میانه و اهر اشاره کرد.
استان آذربایجان شرقی بر اساس آمار سرشماری سال 1385، داراى ۱۹ شهرستان، 58 شهر، 43 بخش، 141دهستان و ۲۷۵۷ آبادى است که مجموعا 3.603.456 نفر جمعیت را در خود جاى داده است. بیش از ۳/۱ این جمعیت که در روستاها ساکن هستند از خدمات مختلف سازمان جهاد کشاورزى استان به طور مستقیم استفاده مى کنند.

 

اقلیم استان آذربایجان شرقی

آب و هوای آذربایجان‌شرقی به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس قرارگرفته است به‌ علاوه، بادهای محلی نیز تحت تأثیر شرایط طبیعی استان از سوی کوهستان‌های بلند و دریاچه‌های ارومیه و خزر به سوی دشت‌ها و جلگه‌ها می‌وزند. آذربایجان‌شرقی یک منطقه سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید و میانگین بارندگی سالیانه 250 الی 300 میلی‌متر می‌باشد.

موقعیت کوهستانی و عرض جغرافیایی استان از عوامل برودت و سرمای قسمت اعظم این منطقه است. کم ارتفاعی و اثرات ملایم‌کننده بخارهای دریای خزر در پاره‌ای از مناطق از عوامل اعتدال اقلیمی آن به شمار می‌آید. به علاوه آذربایجان تا حدودی تحت تأثیر جریان‌های مرطوب دریای مدیترانه از سمت غرب و جنوب‌غربی قرار دارد و توده‌های هوای سرد سیبری نیز از شمال بر آب و هوای آن اثر می‌گذارد.

تبریز نیز دارای هوائی اقلیمی و کم رطوبت است و حد متوسط بارندگی آن در سال 285 میلی‌متر است. این جلگه در اثر ارتفاعی که از سطح دریا دارد، دارای زمستان‌های طولانی و سرد و تابستان‌های معتدل است.

 

این فایل در قالب پاورپوینت شامل 11 صفحه می باشد.

دانلود مستقیم از ایت معماری بنا:


مطالب مشابه:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا